Hardnekkige kaamlaag


Timmermans80

Well-known member
Lid geworden
29 september 2012
Berichten
362
Locatie
Rosmalen
Dag allen,

Ik heb inmiddels een jaar een aquarium (80 cm Rio) en al heel wat ervaring op gedaan met alg, plantengroei etcetera. Omdat mijn planten niet lekker groeiden heb ik in het voorjaar uiteindelijk een CO2 set aangeschaft en vanaf dat moment is plantengroei niet echt meer een issue...het knalt de bak uit en ik ben iedere week aan het snoeien. Daarmee was ook mijn draadalg probleem afgelopen...het was niet ernstig maar ik vond het echt niet fraai.

Mijn probleem ontstond na een vakantie in mei....mijn aquarium heeft toe veertien dagen 24 uur per dag licht gehad met als gevolg heel veel blauwalg. De blauwalg heb ik uiteindelijk weten te stoppen door toepassing van de black-out methodiek (2 keer gedaan).
Daarna ontstond er echter steeds een kaamlaag....die is ook altijd zo "dik" dat mijn armen echt vies zijn als ik in de bak heb gezeten.

Temperatuur: 23 graden
Ph: 6.9 (CO2 gestuurd)
Kh: 5
Gh: 7
No2/nh3: beiden 0
No3 en po4: voeg ik toe waarbij ik probeer om in verhouding 10/1 tot een maximum van 20/2 uit te komen
Fe: 0.5, ik gebruik ook hier toevoegingen.

Ik verschoon wekelijks 20-25 liter en maak mijn filter schoon wanneer de uitstroom verminderd. Dat schoonmaken doe ik door uitknijpen van de sponzen in een emmer aquawater en sinds de bak draait heb ik in totaal 1 keer de helft van alle sponzen vervangen. Ik gebruik de interne pomp en filter (bioflow)

Voeren doe ik 1 keer per dag en afwisselend (zonder echte structuur) met diepvries (1 blokje per keer), vlokken en granulaat. Diepvries meestal maar 1 keer per week.

Het omhoog richten van de uitstroom heb ik nu volcontinu omdat anders het effect helemaal ernstigs wordt, maar de kaamlaag verdwijnt er niet van. Gisteren ook alle planten nog gecontroleerd op losse of rotte delen. Dat was zeer beperkt maar wat er zat heb ik weggehaald.

Mijn idee is wel dat als ik nu bijvoorbeeld twee weken niet zou verschonen dat er dan wel iets van blauwalg optreedt.

Wie kan me verder helpen, want ik weet het inmiddels echt niet meer.
 
Heb je al geprobeerd de laag eraf te halen?
Wat je kan doen is een klein flesje onder water duwen, met de bodem omlaag, zodra de hals dan onder water komt, loopt alleen de bovenste waterlaag in het flesje.
De restjes kan je met stukken keukenrol afdeppen...
 
Dag Marlies,

Nee dat heb ik nog niet gedaan. Na het waterverversen is het meeste eigenlijk wel weg, maar drie uur later is het er weer wel en wordt het steeds erger naar mate de tijd vordert. Denk je dat het helpt als ik dit doe, dan ga ik dat zeker proberen.
 
Hoi Martin,
Bij het waterverversen zal de waterlijn lager zijn en daardoor ws wat meer mengen met het overige water, kans is dan groot dat dit even later weer boven komt drijven ja...
Eigenlijk zou je even voor je de laag af wil gaan nemen je pomp uit kunnen zetten of de uitstroom wat lager zetten, dan hebben de drijvende deeltjes even kans om boven te komen zodat jij ze gelijk af kan hevelen(met het flesje dan).
Je zal dit ws. een paar keer moeten doen maar ik ga er wel van uit dat het zal helpen.
Zo niet, zal je toch eens serieus moeten gaan zoeken waar dit vandaan komt...
Maar omdat je zegt dat het sinds een bepaalde tijd is, en omdat deze laag zich moeilijk laat mengen en dus ook niet uitgefilterd wordt zou ik dit eerst een tijdje proberen ja...
Veel succes!
 
Wat Marlies zegt:

Fles, grote beker net onder het water niveau dompelen zodat het er tergend langzaam inloopt, ik moet het meestal doen na het voeren met levende tubifex

Daarna gooi ik het meestal bij de planten die hebben dit graag.

Stofzuig jij je bodem wel eens ? Ik heb het idee dat er veel vuil tussen blijft zitten wat gaat rotten en de kaamlaag veroorzaakt.

Plus je zegt ik voer met diepvries blokjes dat zijn altijd veroorzakers van kaam stop daar maar eens mee.

Voer 1 x per week 2 zakjes rode muggenlarven en de rest vlokken en dan nog spaarzaam 1 x per dag een beetje is zat.

Een paar algentabletten erbij voor je algeneter en klaar.

Mijn persnlijk idee (dont shoot me) is dat je teveel voert zoals velen.
 
Dan ga ik dit idd eens proberen met die fles voor een langere periode (week of twee ofzo).
Ik woel de bodem in principe met enige regelmaat om met mijn grijpertje (om de 2 � 3 schoonmaakbeurten) en hevel dan de troep op. Losliggende rotzooi zuig ik sowieso iedere week op.
Ik heb ook een systeem met colaflesje gemaakt als provisorische stofzuiger maar dat heb ik idd al een tijd niet gedaan omdat het voor mijn gevoel eerder voor onbalans zorgde omdat je dan je bacteriecultuur verwijderd uit de bodem.

Ik heb het probleem dat ik niet in de nabijheid aan levend voer kan komen, want dat is volgens mij wat je voorstelt Martin Vd V? Ik neem aan dat je levend voer niet thuis kunt bewaren ofzo en om nu wekelijks een half uur heen en terug te rijden voor voer gaat me wat te ver.

Gr. Martin
 
Levend voer is idd beperkt houdbaar in de koelkast.

Je kan het ook afwisselen met tubifex blokjes, maar ik zou echt weinig voeren ik denk dat je dan een heel eind bent qua oplossing.

Wat is je bestand ?
 
Wat het teveel voeren betreft. Misschien is dat zo.

Mijn vissenbestand is als volgt:
2 L134
4 panda's
10 neontetras
Koppel apisto borelli

De vlokken geef ik uit de hand...dus kan niet aangeven hoeveel dat is
Als ik granulaat geef is dat 2 of maximaal 3 klikjes uit de standaard voedingsbussen van JBL. Ik heb daarbij de smaken hoofd, kleur en groenvoer.
1 en maximaal 2 keer per week 1 blokje diepvries

En ik sla zeker 1 en soms 2 keer per week een dag over.
Over blijft er volgens mij zelden iets. Hooguit bij de diepvries rode muggenlarven.

Gr. Martin
 
Ik zou dan 1 x per week levend voeren en de diepvries weglaten voor een week of 2-3 kijken of je verschil ziet.

Ik heb:

- 2 neon tetras
- 6-8 cory pygmeus
- 2 trileanatus
- 4 pangio kuhli
- 4 slangevisje 3mm dik
- 8 galaxy rasbora
- 40 lichte tijgergarnalen
- 8 potloodvisjes
- 4 algenetertjes kan even niet op de naam komen

1 x per week voer ik 2 zakjes levend voer en dan om de dag 2 algentabletjes en wat half vingerhoedje vlokvoer.

Ik kijk meestal naar de buikjes en als die dik en rond zijn prima

Mijn pangio kuhli's zijn zelfs vet net een dikke fietsband.
 
Soms is kaamlaag erg hardnekkig. Ik kreeg het in mn vorige juwel 80 cm ook niet weg. Ik hevelde af met zo n klein ijs bakje van een halve liter ofzo. Daar schiet de laag vrij makkelijk in dus.
Mss dat minder diepvries voer helpt. Ik geef namelijk ook vrij veel diepvriesvoer hoor.
 
Minder voer. Zal dat iig ook proberen.....of misschien wat uitbreiden in het bestand. :)
 
Kijk voor een extra binnenfilter.
maak die regelmatig schoon.
Doe ik ook.
Heb externe filters,maar hang er af en toe er 1 bij.

Of ,neem een externe.
 
Is er ook blauwalg op de kaamlaag?
Kaamlaag komt meestal door het filter dat niet kan volgen, teveel vervuiling dus.
Kan zijn dat je filter na de blauwalg niet meer alles aankan.

Zoals al eerder gezegd zou je minder, en vooral minder eiwitrijk, voedsel kunnen geven.
Geen vlokkenvoer, en ook even geen levende arthemia.
Als het daar aan ligt merk je binnen 2 weken al een opmerkelijk verschil.
Als de kaamlaag weg blijft ben je de juiste hoeveelheid voer aan het geven, als het terugkomt teveel.
 
Goed....helaas moet ik een vervolg aan dit topic geven.

In de tussentijd heb ik een grotere interne pomp geplaatst (1000 liter) en mijn voedingsregime teruggebracht naar drie tabletten per twee dagen...in totaal drie voedingen per week. Mijn vissen lijden er niet onder.
Verversen doe ik 40 procent per week.

Blauwalg blijft eronder zolang ik de no3 hoog houdt tov het fosfaat. Dat lijkt goed te gaan, maar kaamlaag is helaas niets minder. Iedere week haal ik het minimaal drie tot vier keer per week weg. Verder heb ik mijn hout verwijderd om te kijken of dat verschil maakt, maar dat is nog maar drie dagen eruit dus of dat verschil maakt durf ik niet te zeggen.

Wat ik nu nog wil proberen is om een filtermedium toe te voegen....seachem purigen. De verhalen hierover zijn erg goed dus ja...wat heb ik te verliezen?

Waar ik over twijfel: zou het kunnen dat mijn achterwand de ellende veroorzaakt? Ik zie namelijk na verversen vaak belletjes ontstaan op de bovenkant van de wand. Dat deze bijvoorbeeld rot is ofzo? Kan ik dat checken op een of andere manier en kan dit de oorzaak zijn van de kaamlaag?
 
hallo

dit probleem heb ik ook gehad en ik las ergens op internet dat je er een paar black molly's in moet zetten.
heb ik gedaan binnen een week was mijn kaamlaag weg en niet meer terug gekomen.
succes verzekerd
 
Heb even gegoogled naar rot in de achterwand, maar daar is niets over te vinden. Als ik water in mijn aquarium doe komen er ook bubbeltjes overal en nergens, denk niet dat het aan je achterwand ligt hoor (mits hij er misschien al 10 jaar inzit ofzo?)

Je zou inderdaad eens Black Molly's kunnen proberen (ligt ook natuurlijk aan je visbestand?), heb al vaker gehoord / gelezen dat dat zou werken.
 
Ik verschoon wekelijks 20-25 liter en maak mijn filter schoon wanneer de uitstroom verminderd. Dat schoonmaken doe ik door uitknijpen van de sponzen in een emmer aquawater en sinds de bak draait heb ik in totaal 1 keer de helft van alle sponzen vervangen. Ik gebruik de interne pomp en filter (bioflow)

Wat is een kaamlaag . . ?

Het is �n dun vliesje omschreven als een olieachtige laag of wazige slijmlaag dat op het wateroppervlakte drijft en bestaat uit miljoenen afgestorven bacteri�n.
Zodra je voorzichtig met je vinger er in prikt dan kun je zien dat het eigenlijk zo uit elkaar brokkelt.


Een kaamlaag hoeft niet dramatisch te zijn, deze kan ontstaan door een onderhoudsbeurt in het aquarium of aan het filter.
Andere mogelijkheden zijn: na aquarium inrichting, door een te lang stilstaand filter, rottende materialen (hout,planten,vissen).

Een kaamlaag is niet schadelijk, mits de kaamlaag erg dik is aangezien hierdoor minder zuurstof in het water terecht komt.
Voor jongere visjes kan een kaamlaag handig zijn, door de micro-organismen kunnen zij zich hier mee voederen.

Wel is het raadzaam om de oorzaak te zoeken waardoor de kaamlaag is ontstaan, bijvoorbeeld door een slechte filter of door eerder


genoemd rottend materiaal in het aquarium.

Er bestaat ook nog een zeer hardnekkige kaamlaag, tevens een voorbode van een blauw algen plaag, te herkenen aan zijn groenachtige kleur.
Deze ontstaat meestal door het overvoeren van te veel eiwitrijk voer, door de oppervlakte warmte van de verlichting is het mogelijk dat er blauwalgen ontstaan, het zijn ideale omstandigheden voor blauwalgen.

Wat kunt u doen om deze kaamlaag te verwijderen:

Leg een stuk keukenrol op het oppervlakte, waardoor u de kaamlaag van de oppervlakte afneemt, dit zal niet in een keer gebeuren en zult u waarschijnlijk moeten herhalen.

Gebruik een fles die u zover onder het water houdt, waardoor u de oppervlakte doet afzuigen via de hals van de fles.

Zorg voor extra oppervlakte beweging:
1.Dit door extra beluchting in combinatie met een luchtpomp.
2.Plaats de uitstroom van de filter gelijk met het oppervlaktewater, door de wateroppervlakte beweging zal de kaamlaag oplossen, tevens zou u gebruik kunnen maken van een diffuser.
(Wel regelmatig water verversen aangezien de dode bacterie worden vermengd met het water).

Maak gebruik van een oppervlakteafzuiging bijvoorbeeld een skimmer.
 
Laatste poging?

Het is idd een wat groenige substantie die drijft en blauwalg is idd een soms terugkerend probleem. Qua voeding kan ik volgens mij niet minder meer doen want dan vallen de vissen om....

Ik hevel nu iedere dag af en heb een deel van de planten (Braziliaanse klimop) verwijderd omdat die veel blad verliest.
Zal de spraybar vervangen voor normale uitblaas en dan de CO2 maar even uitzetten. Hopelijk kom ik er dan.
 
CO2 moet je zeker niet uitzetten .. Dan stort de bak helemaal in elkaar..
Wel helemaal stopppen met diepvries- of levend voer.

Purigen zou ik niet proberen, dan pak je alleen het gevolg aan.

Belletjes op de wanden na het verversen is heel normaal, dus,
daar hoef je je niet druk over te maken ..


Als advies wil ik meegeven op je temperatuur iets hoger te zetten en dagelijks spoorelementen te geven..
 

Terug
Bovenaan