Happende sluiers


C

Calla

Guest
Hallo allemaal, hier weer even een vraag aan de mede sluierhouders.
In het kort: aquarium van 266 liter, 6 platys , wat appelslakken en 3 sluiers. Een fantail, oranda en demekin. Deze laatste heeft sinds 2 maanden 3 witte stippen op haar zwarte lijf, 2 op de staart, 1 tussen de ogen. Hou dit goed in de gaten, eet goed en is levendig. Zaterdagavond zag ik een 4e stip bij het andere oog verschijnen, deze was zondagavond weg!!! (?).
Een vd platymannen is destijds erg gepest door de andere mannen en vd 4 mannen heb ik er 2 een goed tehuis gegeven. Rust wedergekeerd en de aangevreten staart vd platy begon weer aan te groeien en het zag er rustig en minder stressvol uit. Sinds een week heeft deze platy ook 2 stippen op de staart gekregen. Breidt zich niet uit en is rustig verder. Voor de zekerheid vandaag met foto's en fimpje naar goede aquariumzaak hier. Had waterwaardes gemeten, alles goed. Gisteren nog waterwissel gedaan. Daar opnieuw alles gemeten incl fosfaten, alles prima. Advies: geen medicijnen geven, lijkt op bacteriele infectie maar als het rustig blijft en niet uitbreid, niets doen en afwachten. Wel advies 3 dagen zoutbad geven aan demekin en platy, vandaag 1e bad gedaan. Nu valt het al 2 weken op dat fantail en oranda veel op de bodem liggen, snel ademen en wat happerig zijn . Eten was tot op vanmiddag prima, 3x daags hikari en s'avonds algtablet, zijn ze gek op. Het gekke is dat de demekin ( met de stippen) het actiefste is, alhoewel ze vanavond niet wilde eten . De andere twee zwemmen af en toe rond en gaan dan weer snel liggen op de bodem, wat gapend, alsof er wat in de bek zit waar ze mee bezig zijn. Lijkt wel of de energie verbruikt is.... Vanavond is de demekin levendig en normaal, maar net als de ander twee wil deze niet eten , ook het algtablet laten ze links liggen. Wel vandaag op advies van de aquawinkel wat waterverbeteraar door het water gedaan.... GAN van Dupla.
Geen stip, ontlasting goed, normale bruine kleur ( na alg groen). Het lijken geen wormen, lijkt geen vinrot ( bij platy), waterwaardes goed, temp. goed...... Lijkt geen schimmel bij de demekin...... Die 3 puntjes zitten er al maanden..... Maar het happende, gapende, lusteloze bij die andere 2 baart me zorgen.... Wat is jullie visie? Ik heb die ellende in het verleden al gehad met die No Planaria, wat de meeste forumlezers weten, dat hebben ze ter nauwernood overleeft, nu eindelijk alles goed draait , planten groeien als kool, moet elke week uitdunnen, krijg ik dit weer......
O. Ja...... Heb 1 stomme fout gemaakt, aangezien ze de pistia hier zo leuk vinden ( en wat zo snel groeit, moet elke week weggooien). Had ik er een paar in een plantenvijver buiten gedaan zodat ze mooie lange wortels kregen, en heb er daarna 2 bijgezet in het aquarium...... Dom!!! Afgezien v kleine ronde bruinrode slakjes die ik heb meegenomen had ik natuurlijk ook wat anders in de bak kunnen introduceren.... Dit is niet zeker maar aangezien er 2 sluiers nu zo lusteloos zijn.......
Sorry voor dit hele lange verhaal, maar ik maak me zorgen...
 
Wat zijn je waterwaarden? Hoe is je nitriet, en ammoniak?
 
weet jij wat Nieuwe alinea doen is?

Dat is toch niet te lezen.

En Dom ja.
Je haalt geen planten uit de vijver.
Is nu maar raden ,wat het is.
 
Ja Bertus dat het dom is, ben ik ook achter..... Je hoeft niet zo kribbig te doen...
Ik schrijf een heel verhaal en krijg een antwoord over alinea's? Als t je stoort, lees je t niet, aan je antwoord heb ik ook niet veel!
Sterrekind, waterwaardes waren perfect, nitriet 0, zoals altijd. In de bak is in een half jaartijd nog geen rare schommelingen geweest qua waardes.
 
Ik doe niet kribbig.
Jij moet beter schrijven,zodat het gewoon te lezen is.
In vijverwater zitten ook wormpjes en ander ongedierte,wat je niet in je aquarium wilt.

En wat het is ??
 
Met "de waterwaardes zijn perfect" kunnen we niet zoveel. Wat voor de ene perfect is, is voor de andere schadelijk. Wat zijn de cijfers? Hoe zit het met nh3/nh4 en no3?

Hoeveel en hoe vaak ververs je gewoonlijk?

Heb je een foto van de stippen?
 

Terug
Bovenaan