Hanna PH meter ijking


Apisto

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2015
Berichten
1,269
Locatie
Belgie, Temse
Website
web.aquaforum.nl
Hallo beste aquarianen,

Ik heb al een tijdje problemen met mijn ph meter(s).
Ik heb ondertussen 4 rode Hanna PH meters, maar telkens wanneer ik ze ijk, en daarna in dezelfde vloeistof zet geven ze een ander meetresultaat. met het resultaat dat mijn aquariumwater soms zeer zuur is en soms heel alkalisch (volgens de meters dan). Ik meet voor de zekerheid ook met druppels en strips, maar ik heb toch graag een exact meetresultaat.

Heeft iemand deze problemen ook al gehad en/of wat raden jullie mij aan?

Groeten Apisto
 
Komt vaker voor bij sommige Ph meters van Hanna, deze afwijkende metingen.
Kijk eens naar een Milwaukee of een Bluelab.
 
Zelf heel tevreden over Hm digital meters.
 
Komt vaker voor bij sommige Ph meters van Hanna, deze afwijkende metingen.
Kijk eens naar een Milwaukee of een Bluelab.
Vind ik nogal raar eigenlijk, hanna is toch wel de leider op gebied van meetinstrumenten en is veruit ook de duurste, als je kijkt dat een ph mater al snel 120 euro kost..
 
Zeker raar maar met 4 verschillende meters zou ik er geen vertrouwen meer in hebben,hoe duur ze ook zijn.
 
Als alternatief zijn druppels toch nog niet zo verkeerd lijkt me?
 
Druppels vind ik nogal.. bij welke kleur past de vloeistof het dichts enz..
Tegenwoordig ben ik nogal in de war met alles tests, ik heb Colombo druppeltest en dan ongeveer 3 soorten verschillende merken aan teststrips.
De druppeltest geeft aan dat ik rond de 6.5 zit, maar bijna alle strips geven aan rond de 5.5-6..
 
Is niet helemaal hetzelfde maar misschien werkt het in jouw geval ook maar heb zelf garnalen die op een hele lage ph moeten/zitten.
Alleen met verversen pak ik osmose water en voeg dan mineralen toe en kijk enkel naar de ppm waarde omdat de rest van de waterwaarden dan goed en iedere keer hetzelfde zijn.
Is misschien een optie voor je? dan hoef je geen kleuren meer te vergelijken alleen moet je wel een betrouwbare ppm meter hebben.

Kan zijn dat mijn verhaal helemaal niet toe te passen is in jouw geval maar is zomaar een idee ben geen expert ;)
 
Je moet in ieder geval een pH meter hebben die je met minimaal 2 buffers moet kalibreren.
Een een punts kalibratie is absoluut niet voldoende.
Omdat je daarmee de stijlheid van de electrode niet kunt controleren.

Tevens geeft een kapotte electrode ook keurig pH 7 aan.

Hieronder een mooi stukje.

pH meter kalibreren
 
Je moet in ieder geval een pH meter hebben die je met minimaal 2 buffers moet kalibreren.
Een een punts kalibratie is absoluut niet voldoende.
Omdat je daarmee de stijlheid van de electrode niet kunt controleren.

Tevens geeft een kapotte electrode ook keurig pH 7 aan.

Hieronder een mooi stukje.

pH meter kalibreren
Ik kalibreer met ph 7 en PH4 trouwens ;)
 
Is niet helemaal hetzelfde maar misschien werkt het in jouw geval ook maar heb zelf garnalen die op een hele lage ph moeten/zitten.
Alleen met verversen pak ik osmose water en voeg dan mineralen toe en kijk enkel naar de ppm waarde omdat de rest van de waterwaarden dan goed en iedere keer hetzelfde zijn.
Is misschien een optie voor je? dan hoef je geen kleuren meer te vergelijken alleen moet je wel een betrouwbare ppm meter hebben.

Kan zijn dat mijn verhaal helemaal niet toe te passen is in jouw geval maar is zomaar een idee ben geen expert ;)
Bedoel je een TDS meter? Want die heb ik ook en die werkt wel goed.
En je voegt minderalen toe aan osmose water, maar wat is het doel dan van je osmose want die haalt de mineralen toch juist uit het water?
 
TDS meter bedoelde ik idd.
In osmosewater zitten idd geen mineralen meer maar ook geen andere stoffen die minder goed zijn,vandaar dat je de nodige mineralen weer toe moet voegen.
Door het toevoegen stijgt de ph minimaal waardoor je dus een lage ph blijft houden maar het water wel geschikt is voor je vissen of garnalen.

Hoe doe je nu de ph naar de gewenste waarden brengen?
 
TDS meter bedoelde ik idd.
In osmosewater zitten idd geen mineralen meer maar ook geen andere stoffen die minder goed zijn,vandaar dat je de nodige mineralen weer toe moet voegen.
Door het toevoegen stijgt de ph minimaal waardoor je dus een lage ph blijft houden maar het water wel geschikt is voor je vissen of garnalen.

Hoe doe je nu de ph naar de gewenste waarden brengen?
Wel, ik gebruik nu gedeminiraliseerd water en eikenextract, door een onbekende rede stijgt de ph toch altijd lichtjes.
 
Is volgens mij hetzelfde als osmosewater,eikenextract heeft maar een tijdelijke werking dus is dan volgens mij niet gek dat het weer lichtjes stijgt maar ben hier niet zo thuis in.
 
Is volgens mij hetzelfde als osmosewater,eikenextract heeft maar een tijdelijke werking dus is dan volgens mij niet gek dat het weer lichtjes stijgt maar ben hier niet zo thuis in.
Demi water is nog iets meer gefilterd als osmose, dit water is eigenlijk maar een tijdelijke oplossing totdat i keen goede opslag heb voor mijn regenwater dat nu in een 5000 ltr put zit.
 
Mss eens even in 3mol KCl bewaren?

Kzou het gek vinden om dit aan de kwaliteit van hanna toe te schrijven.

Ik gebruik momenteel een metertje die ik zo een 8 tal jaar geleden heb gekocht, en die 4 jaar op een zolder heeft gelegen.

Je kent dat wel: warm, koud, batterijen uitgelopen, pennen vol kristallen. ...

Heb die opgekuist, nieuwe batterijen erin, een weekje in de KCl, gecalibreerd, en na 3 maand werkt die nog steeds perfect.

Zet ik hem opnieuw in de cal vloeistoffenz dan geeft hij perfect de correcte waardes aan.

Toen ik hem net van zolder had dacht ik dat het ermee gedaab was, die was ook nogal onstabiel ib uitlees en gaf steeds andere waardes aan.
 
Mss eens even in 3mol KCl bewaren?

Kzou het gek vinden om dit aan de kwaliteit van hanna toe te schrijven.

Ik gebruik momenteel een metertje die ik zo een 8 tal jaar geleden heb gekocht, en die 4 jaar op een zolder heeft gelegen.

Je kent dat wel: warm, koud, batterijen uitgelopen, pennen vol kristallen. ...

Heb die opgekuist, nieuwe batterijen erin, een weekje in de KCl, gecalibreerd, en na 3 maand werkt die nog steeds perfect.

Zet ik hem opnieuw in de cal vloeistoffenz dan geeft hij perfect de correcte waardes aan.

Toen ik hem net van zolder had dacht ik dat het ermee gedaab was, die was ook nogal onstabiel ib uitlees en gaf steeds andere waardes aan.
Bedankt voor de goede tip, ik ga zeker eens met KCI proberen.
 

Terug
Bovenaan