Handige tips topic voor een waterwissel.


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,927
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi.

Ik denk ik maak ff een topic om een kijkje te geven over hoe ik een waterwissel doe. Wat ik daarvoor gebruik. Anderen met ook een handige methode mogen natuurlijk dat ook delen in dit topic.
1000000933.jpg

1000000934.jpg

Water loopt uit de bak na kort aan te zuigen in de tuin van uiteinde slang.
1000000960.jpg


1000000955.jpg


1000000943.jpg


1000000951.jpg



Water wordt weer aangevuld.
 
Heb je een extra inlaat speciaal hiervoor, of koppel je steeds de slang aan de inlaat die er altijd in hangt? Ik gebruik het uiteinde van de slang tijdens het water eruit laten lopen altijd om de bodem af te hevelen. Voor de rest vergelijkbare procedure 😊
 
Ik doe het ook zo maar klem de slang in de bak in zo n klem voor filterbuizen en laat het dan de tuin inlopen en op de slang heb ik een korfje om te voorkomen dat er visjes meegezogen kunnen worden.
 
Ik zie dat je direct uit de kraan bijvult, toen ik nog zoet water had deed ik het altijd eerst ook in een ton om eventuele chloor e.d. uit te laten luchten, en ik heb ooit ergens gelezen dat als je water uit een booiler warm gebruikt het de samenstelling iets veranderde.
Zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden
 
Ik hevel af in een emmer. Ik vul bij met een opvoerpomp vanuit een emmer welke ik telkens bijvul met een andere emmer…best wel een ge-emmer dus😂
Ik heb weleens overwogen om direct vanuit de kraan bij te vullen maar ik vind dan lastig om de juiste temperatuur te waarborgen.
Bijvullen dus zo:
IMG_3025.jpeg
 
Ik hevel af in een emmer. Ik vul bij met een opvoerpomp vanuit een emmer welke ik telkens bijvul met een andere emmer…best wel een ge-emmer dus😂
Ik heb weleens overwogen om direct vanuit de kraan bij te vullen maar ik vind dan lastig om de juiste temperatuur te waarborgen.
Bijvullen dus zo:
Bekijk bijlage 367298

Jemig wat een gedoe...:oops:
Maar, als je je zorgen maakt om de temp uit de kraan...hoe garandeer je dan de temperatuur in die emmer, dat water komt toch uiteindelijk ook uit de kraan? Volgens mij maak je het moeilijker voor jezelf dan het hoeft te zijn, rechtstreeks uit de kraan vereist soms een paar keer op en neer lopen en afstellen maar als je de temp 1 keer hebt kun je het juist stabiel laten lopen ipv steeds wisselende temperaturen in zo'n emmer...
 
Jemig wat een gedoe...:oops:
Maar, als je je zorgen maakt om de temp uit de kraan...hoe garandeer je dan de temperatuur in die emmer, dat water komt toch uiteindelijk ook uit de kraan? Volgens mij maak je het moeilijker voor jezelf dan het hoeft te zijn, rechtstreeks uit de kraan vereist soms een paar keer op en neer lopen en afstellen maar als je de temp 1 keer hebt kun je het juist stabiel laten lopen ipv steeds wisselende temperaturen in zo'n emmer...
Je hebt zeker een punt. De opvoerpomp staat op standje schildpad, dus vrij traag. Dat geeft mij voldoende tijd om het water in emmer 2 op de juiste temperatuur te krijgen, hetgeen ik check met een thermometer.
Wat me ook tegenhoudt is dat ik niet op zo'n permanente koppelstuk op de kraan zit te wachten. Of kun je die er gemakkelijk weer afhalen zonder te moeten draaien e.d.?
 
Je hebt zeker een punt. De opvoerpomp staat op standje schildpad, dus vrij traag. Dat geeft mij voldoende tijd om het water in emmer 2 op de juiste temperatuur te krijgen, hetgeen ik check met een thermometer.
Wat me ook tegenhoudt is dat ik niet op zo'n permanente koppelstuk op de kraan zit te wachten. Of kun je die er gemakkelijk weer afhalen zonder te moeten draaien e.d.?

Waarom zou je geen koppelstuk op je kraan willen? Water stroomt er doorheen alsof er geen opzit...je kunt het water uit de kraan in je aquarium ook over een thermometer laten lopen als controle of je de juiste temperatuur hebt, maar ik doe het op gevoel (en een inkbird die waarschuwt bij meer dan 1.5C afwijking maar dat gebeurt me vrijwel nooit).
 
Zo ging het bij mij voorheen.

Een Eheim slang in de bak met uiteraard een korf en de andere zijde ging deze naar het eerste vak van de bioloog, en met het gebruik van een Eheim kraan.
Afvoerwater uit het aquarium ging met een tuinslang naar het balkon.

Met een Eheim kraan op een ( T stuk) die net boven de opvoerpomp bevestigd was regelde ik op een simpele wijze het water wat vanuit het laatste vak ( oppomp vak) weer omhoog ging.Door de kraan hiervan zeg maar meer open te zetten kon deze zijn overige capaciteit in het laatste vak kwijt.
Simpel verklaard zakte het waterniveau in de bak terwijl de bioloog bleef doordraaien, het is even stoeien met 2 kranen maar daar wordt je snel handig in, het voordeel zag ik zelf in het feit dat bij een dalende waterstand het filter bleef doordraaien.

Zo daalde het niveau in de bak zo'n 25 Cm. Het voordeel om de bioloog gedurende het verversen mee te laten draaien is dat bij een lagere waterkolom er nog meer stof wat op de bodem lag door de Discusvissen vissen en de corydoras opgewerveld werd omdat ze dus steeds met zijn allen naar links en naar rechts bewogen.
Het water wat ik wekelijks ververste kwam uit een opvangbak van 150 liter, osmose + kraanwater.Deze bak stond in een kast naast de douche op ongeveer 125 Cm.Hoog dus slang daarin, naar de bak ermee en even aanzuigen en de hevel werking doet de rest

Ik had na verloop van tijd het zo voor elkaar dat ik een klein streepje links op de vooruit had staan wat na vele verversingen ( ondervinding) precies overeen kwam met de hoeveelheid water die uit de de bak moest weglopen, en op enkele liters na precies overeen kwam met de hoeveelheid nieuw water.

Het vullen van de bak daar trok ik ongeveer 2 uur vooruit, en zag dit op afstand vanaf de bank gebeuren terwijl ik gewoon zeg maar de krant kon lezen.
Zo tussendoor even de opvoer iets lager of de instroom wat aanpassen met de doorloopsnelheid etc.

Het is dus samengevat spelen met 3 kranen.
: de invoer naar de bioloog.
: de opvoer snelheid van de Eheimpomp.
: de hoeveelheid liters per minuut je wilt regelen vanuit een opvangbak naar het aquarium.
 
Waarom zou je geen koppelstuk op je kraan willen? Water stroomt er doorheen alsof er geen opzit...je kunt het water uit de kraan in je aquarium ook over een thermometer laten lopen als controle of je de juiste temperatuur hebt, maar ik doe het op gevoel (en een inkbird die waarschuwt bij meer dan 1.5C afwijking maar dat gebeurt me vrijwel nooit).
De koppeling die Friesian gebruikt lijkt me wel wat als ik het zo bekijk op internet. @Friesian Welke maat slang zit er op het uiteinde, dat kleine stukje zeg maar? 18/22 of 12/16?
 
Afhevelen in een emmer tegenwoordig. En vullen met regenwater met een gieter. Op 120 liter merk je niet veel van het verschil in temperatuur in de zomer. Als het kouder wordt zet ik een dag van tevoren de gieter in huis op de verwarmde vloer om op te warmen.
 
In het 1e vak van de bioloog een opvoerpompje achter een tijdklok die rechtstreeks het riool inpompt.
In het laatste vak een vlotter aangesloten op de waterleiding die het pompvak op niveau houd.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Ik heb op mijn douche met thermostaatkraan een slangaansluiting. Juiste temperatuur zoeken, slang aansluiten, vullen. Hartstikke makkelijk!
 
slang naar buiten en afhevelen maar... (pvc buis omgebogen op de slang aangesloten en die hangt in het aquarium met een stukje horregaas ervoor)
bijvullen met slang rechtstreeks op de koudwater kraan.

Bij de garnaaltjes met osmose gebruik ik een camping waterpompje en slang om bij te vullen uit de jerrycan.
Bij afhevelen eerst in de emmer om te voorkomen dat er garnalen via de slang naar buiten gaan.

In de zomer pomp ik het de regentonnen in maar dat is met de hoeveelheid regen van de afgelopen dagen niet nodig geweest.
 
Het lijkt mij ook een beetje afhankelijk van welke bakmaat je hebt.
Ik doe een waterwissel van 6 a 7 emmers/week op een bak van 240l.
Dat doe ik gewoon met een afhevelpompje en emmers,vullen met de gieter.
Temperatuur voel ik met mijn hand tijdens het vollopen van de gieter,
zomers gewoon koud water,
in de winter zet ik de kraan iets richting warm water.
Voor 6 a 7 emmers is het sneller zo gedaan dan dat ik de tuinslang moet gaan uithalen/opruimen enz....
 
Heb je een extra inlaat speciaal hiervoor, of koppel je steeds de slang aan de inlaat die er altijd in hangt? Ik gebruik het uiteinde van de slang tijdens het water eruit laten lopen altijd om de bodem af te hevelen. Voor de rest vergelijkbare procedure 😊
De extra inlaat hangt alleen in de bak tijdens het vullen.
 
Soms laat ik het korfje op de paraplustok en soms een spons om te voorkomen dat er bv garnalen mee wegspoelen.
 
Je hebt zeker een punt. De opvoerpomp staat op standje schildpad, dus vrij traag. Dat geeft mij voldoende tijd om het water in emmer 2 op de juiste temperatuur te krijgen, hetgeen ik check met een thermometer.
Wat me ook tegenhoudt is dat ik niet op zo'n permanente koppelstuk op de kraan zit te wachten. Of kun je die er gemakkelijk weer afhalen zonder te moeten draaien e.d.?
Die kun je eenvoudig van de kraan halen. Behalve hetgeen ik gebruik van Gardena kun je ook kiezen voor een waterdief.

 
ik haal water eruit door af te hevelen in een emmer. Water erin door tuinslang aan de sluiten aan opvoerpomp. De opvoerpomp doe ik dan in een emmer, die bijgevuld wordt door het onder een kraan te zetten. Zo heb ik geen gedoe met tuinslang aan te sluiten aan een kraan :D
 
ik haal water eruit door af te hevelen in een emmer. Water erin door tuinslang aan de sluiten aan opvoerpomp. De opvoerpomp doe ik dan in een emmer, die bijgevuld wordt door het onder een kraan te zetten. Zo heb ik geen gedoe met tuinslang aan te sluiten aan een kraan :D
Voor mij is een opvoerpomp pakken en opbergen meer werk dan een slang op de kraan klikken;)
Vroeger deed ik het ook met een emmer dat leeghalen maar dan zou ik nu 15x met een emmer moeten lopen dus hier de slang erin en de tuin in.
 
Voor mij is een opvoerpomp pakken en opbergen meer werk dan een slang op de kraan klikken;)
Vroeger deed ik het ook met een emmer dat leeghalen maar dan zou ik nu 15x met een emmer moeten lopen dus hier de slang erin en de tuin in.
Als je dan ook met het emmertje bijvult zit je op 30 keer. Heb je wel gelijk een goeie work out gehad. Zou mij een ritje naar de sportschool schelen😉
 
ik heb een set koppelstukken van eheim in de slang van mijn buitenfilter zitten.
ik haal de retour los zet daar een slang aan naar de afvoer en het filter pompt dan het water er uit.

een andere slang aan de kraan en die vult bij via de spraybar.
ik hoeft dan in principe niet eens de deksel van de bak open te maken.
maar meestal combineer ik de wissel met onderhoud verschil in temperatuur kan je goed voelen door je hand in de bak en een straaltje uit de praybar te houden
de bak is groot genoeg om een beetje bij te regelen tot deze min of meer gelijk is
 
Tja in een appartement zijn je opties beperkt. En gelukkig is onze bak met netto 160l goed te doen met emmers.

Leeg hevelen met de bodemzuiger. Dan kan ik gelijk de bodem een beetje schoon houden en als hij schoon is dan ga ik meestal een beetje planten netjes maken terwijl de rest eruit loopt. Ik loop dan met twee emmers tegelijk naar de wc terwijl de 3e emmer vol loopt. Zo verspil ik geen tijd.

Voor het vullen vul ik 6 emmers met de douchekop erin. De temperatuur instelling van de douchekraan is heel betrouwbaar gebleken. Het enige wat ik jammer vind is dat ik erbij moet blijven om steeds de douchekop in de volgende emmer te zetten.
 
Het enige wat ik jammer vind is dat ik erbij moet blijven om steeds de douchekop in de volgende emmer te zetten.
Hier is de douchekop in het verleden weleens uit de emmer gesprongen en dan is het ook feest. Ik zou een emmer niet vullen en weglopen.
 

Terug
Bovenaan