Hamburger Matten Filter (HMF) langere tijd


maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik kom net (6 weken) kijken en ik weet dat dat in het aquariumwereldje heel weinig is maar ik heb dus dat hamburger matten filter gemaakt, zonder formules, gewoon nagemaakt wat ik ergens gezien had, en ik ben er van overtuigd, waarom weet ik dus niet, dat dat eigenlijk best wel een helemaal niet verkeerd systeempje is. Ik heb dus van plexiglas een hoekje gemaakt met aan de buitenkant zo'n filterspons en dat heb ik in mijn aquarium gezet. Er ligt een pomp in die mijn aquarium 3x per uur rondpompt. En een verwarmingselement. Heb het gewoon in elkaar geflanst zonder wetenschappelijke dingen. Nu na 6 weken zie je dat er een waasje op de spons komt. Grote voordeel: het kostte bijna niks. Maar ik denk ook gewoon dat het heel goed werkt, met name ook op langere termijn. Ik bedoel er wordt bij mij gefilterd dat is een feit en mijn aquarium is schoon, geen vuil, geen alg en de waterwaarden zijn goed. Maar ik zie eigenlijk alleen maar mensen die filters aanleggen maar op de langere termijn zie ik ze niet meer terug. Zijn er mensen die dit voor langere tijd in gebruik hebben en daar wat ervaringen over kunnen delen? Ik ben met name benieuwd over hoe het er op langere termijn uit kan gaan zien. Bij mij is er in die paar weken tijd een stevige lading waterpest voor gaan groeien dat is leuk voor nu maar ik had gelezen dat het filter bruin wordt en dat je er plantjes op kan prikken en zo. Ik ben wel nieuwsgierig naar langere termijn foto's ook.
 
Ben ik weer met mijn super hamburger matten filter. Ik heb het nu 3 maanden en hoewel ik weet dat het perfect filtert want dat is nou eenmaal zo ben ik me toch kapot blijven ergeren aan het uiterlijk. Namelijk felblauwe spons. Zwart had ook gekund maar dat verkochten ze niet waar ik was. Er was door de diverse artikelen op het internet beloofd dat het bruin zou worden van het opgevangen vuil en de bacterien etc maar nu naar 3 maanden zie ik dat nog niet. Echt nauwelijks zeg maar.

Het blijft dus een lelijk ding in mijn aquarium.

Ik heb het eerst geprobeerd op te lossen door er waterpest voor te zetten en dat ging op zich best goed. Maar waterpest gaat ook maar vervelen dus wat heb ik nu bedacht: ik pak een plantje, bij voorkeur uiteraard een plantje dat niet echt afhankelijk is van wortels in een voedingsbodem of zo, en klem het keihard in een tie wrapje (100 stuks 1 euro bij de Action). Vervolgens knip ik dat tie wrapje heel kort maar ook heel scherp af en kan ik het zo in mijn filter prikken.


Ik heb op deze manier diverse planten in het filter geprikt en heb zo een hoekje met planten in mijn aquarium staan. Niks geen blauw filter meer. Uiteraard zie je het tie wrapje wel maar als je het achter een plant doet die eronder staat en zo omhoog bouwt zie je niks.

Ik zal binnenkort wel eens een fotootje plaatsen maar ik neem aan dat de uitleg vanzelf spreekt.

Ben er na een maand of 3 nog steeds van overtuigd dat het filter perfect werkt maar nu zie ik het dus ook niet meer.
 
Tjs, dat is het probleem van de HMF, het ziet er niet uit. Maar je kunt wel de techniek wegwerken.
 
Klinkt als een goede oplossing. Als je een beetje als dakpannen kunt prikken, overlappen ze elkaar misschien een beetje. Van boven naar onder denk ik, bij naar boven groeiende planten. Of plukken javamos ook, dat soort dingen. Ik word wel nieuwsgierig. Heb je foto's?
 
Zag laatst dit



Zul je ook minder dat opzichtige blauw hebben.
 
Had er graag zelf ook eens mee geëxperimenteerd maar dan vooral voor een kweekbak, niet voor een showbak.
Heb ooit op youtube een filmpje gezien van iemand die een 60x30-bak opdeelde met een in het midden halfrond gebogen HMF met twee luchtpompen zodat hij op die manier met 1 HMF twee verschillende soorten garnalen kon kweken. Dat heeft me nog niet losgelaten.
 
Leuke video Alwin voor de handige Harry s onder ons:)
 
Tja het blijft irritant dat men die zwarte matten maar zelden in de winkel heeft liggen. Maar kun je oplossen ook. Ik moet mij sterk vergissen of er bestaat zwart plastic gaas wat je zou kunnen gebruiken.

In mijn ervaring zijn HMFjes niet de beste in mechanishe filtratie. Pantykousen verkrijgbaar in diverse kleuren moeten dat toch op kunnen lossen me dunkt. Durf je als mannelijke man zijnde niet zelf naar de winkel kijk eens in je lief haar kast een paar nachtjes op de bank moet je er wel voor over hebbenen maar ja.
 
Mocht je nog eens een zwarte filtermat nodig hebben, bij aquaria Veldhuis verkopen ze die. Ik heb deze zelf ook daar besteld.
 
Tja het blijft irritant dat men die zwarte matten maar zelden in de winkel heeft liggen. Maar kun je oplossen ook. Ik moet mij sterk vergissen of er bestaat zwart plastic gaas wat je zou kunnen gebruiken.

In mijn ervaring zijn HMFjes niet de beste in mechanishe filtratie. Pantykousen verkrijgbaar in diverse kleuren moeten dat toch op kunnen lossen me dunkt. Durf je als mannelijke man zijnde niet zelf naar de winkel kijk eens in je lief haar kast een paar nachtjes op de bank moet je er wel voor over hebbenen maar ja.

Dan zijn de nylonkousen uit de boze, zitten snel vol. zijn te fijn.
 
Mijn gedachte was om daar bij de wekelijkse verversing dan de hevelslang steeds eens flink langs te halen of zou dat onvoldoende zijn ? Het makkelijkste voor de kleur is gewoon een zwart matje bestellen. tegen het zweefvuil kun je , denk ik, een sandwich maken neem je een dunner matje 2 of 3 cm doe je er twee met eeb vliesje filterwatten ertussen,
 
Wat jij nou oppert, zijn wij allang vergeten.
Hamburger matten mogen vuil worden.
Hebben de bacterie ook te eten.

Ik heb nu weer petflesjes in bakken staan.
Met mes in de bodem en rand gestoken, heb je dunne sleufjes.
Luchtslang erin, siporax laagje 5 cm. watten erin ,en draaien maar.
Hoe vuiler hoe betr. en kost haast niets.
 
Ik heb een hele tijd een HMF gehad in een garnalen/kreeften bak, waarin ook een groep T. Hengeli rondzwom. Dat filter was gemaaktt van een groene Superfish filtermat en werkte perfect. Ik had hem niet over de hele breedte van de bak, maar in een hoek gemaakt en daar viel hij ook totaal niet op. Enige 'nadeel' was dat mijn Clarkii de vervelende gewoonte had om het filter als schuilplaats te zien en er via de bovenkant in kroop... :D
 
Nu ja er is van alles mogenlijk, Ik heb nog wel wat bakjes leeg staan om eens mee te experimenteren
 

Terug
Bovenaan