Hallo leute!


A

Anniedrew

Guest
Beste forumleden,

Mijn naam is Andries en ben woonachtig in Friesland. Sinds een korte periode ben ik geïnteresseerd in het houden van een nano aquarium, specifiek met vuurgarnaaltjes.

Na een hoop op internet in de rondte gekeken te hebben uiteindelijk overgegaan tot aanschaf van een Cocoon 5 (21,5l) aquarium met Dennerle hoekfilter en Dennerle verwarmingselement. In het aquarium voer ik een voedingsbodem van plusminus 3/4 centimeter met daarboven nog een laagje grind. Uiteraard een paar plantjes waarvan ik alleen de naam Vallisneria en Waterpest weet. De bak draait inmiddels 1,5 week en ik voeg 1 maal weeks Co2, ijzer en plantenvoeding toe.

Mijn doelstelling is om een kleine kolonie (10 st.) vuurgarnaaltjes aan te schaffen en deze uiteindelijk voort te laten planten tot een grotere. Mocht deze nieuwe hobby uiteindelijk goed bevallen wil ik misschien nog een 2e bak aanschaffen voor Caridina garnalen en hierin het aquascapen wat serieuzer te nemen.

Over de bodem heb ik nog wel een aantal vragen, zeker over het onderhoud ervan. Ik merk dat als ik met de bodem bezig ben, dit erg rommelig begint te worden.

Tot zover mijn intro, hieronder nog een foto van hoe de bak er nu voorstaat:

20181009_070358.jpg
 
Welkom. op het Af.

Om met de deur in huis te vallen.

dat rommelig, is jammer, en had niet nodig geweest.

Die voedingsbodem blijf je jaren last van houden.
IK zou zeggen , trek je conclusie.
Je filter moet er ook harder aan trekken , om het schoon te houden.
 
Welkom, als de ruimte waar die bak instaat gemiddeld 21 graden is, is een verwarming niet nodig en kun je ze beter iets te koel hebben zitten als te warm, garnalen kunnen slecht tegen warmte
 
Hey Annie, welkom! Cool dat jij al wat hebt staan, ik heb de cocoon 2 gekocht en ik kijk ook al naar een 2e bakje hehe.

Je zou misschien bij de 2e bak het grind wat hoger kunnen leggen en enkel de plantjes in een voedingsbodem met een doek wikkelen, en dan zo in het grind duwen. Werkt proper en gemakkelijk. Zo hoef je niet de hele bodem te bedekken met de voedingsbodem.
 
Welkom. Je Nano aquarium ziet er leuk uit. Alleen de twee planten met de paars rode bladeren kan je beter in een pot in de vensterbank zetten. Dit zijn namelijke kamerplanten.
 
Welkom. Je Nano aquarium ziet er leuk uit. Alleen de twee planten met de paars rode bladeren kan je beter in een pot in de vensterbank zetten. Dit zijn namelijke kamerplanten.

Dank je wel! Wat je zegt over die rode plant verbaast mij, deze heb ik namelijk als aquariumplant gekocht bij de Pets place in Leeuwarden.. Anderszijds kon ik 'm inderdaad ook nooit vinden op internet.. Dank!
 
Hey Annie, welkom! Cool dat jij al wat hebt staan, ik heb de cocoon 2 gekocht en ik kijk ook al naar een 2e bakje hehe.

Je zou misschien bij de 2e bak het grind wat hoger kunnen leggen en enkel de plantjes in een voedingsbodem met een doek wikkelen, en dan zo in het grind duwen. Werkt proper en gemakkelijk. Zo hoef je niet de hele bodem te bedekken met de voedingsbodem.

Dank je wel! Ik heb voor mijzelf besloten de situatie nog even aan te zien. Mocht het op een gegeven moment echt dusdanig irriteren wil ik het vervangen voor Aqua soil. Ik ben beniieuwd naar jouw Cocoon en je inhoud!;)
 
Welkom, als de ruimte waar die bak instaat gemiddeld 21 graden is, is een verwarming niet nodig en kun je ze beter iets te koel hebben zitten als te warm, garnalen kunnen slecht tegen warmte

Thanks voor de reactie. Wat betreft de verwarming in huis; deze staat permanent op 18,5 graden. 21 graden permanent vind ik iets te gek voor de natuur en uit financieel oogpunt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom. op het Af.

Om met de deur in huis te vallen.

dat rommelig, is jammer, en had niet nodig geweest.

Die voedingsbodem blijf je jaren last van houden.
IK zou zeggen , trek je conclusie.
Je filter moet er ook harder aan trekken , om het schoon te houden.

Ik twijfel om het aan te passen. Wil het nog even aanzien en als het toch niet bevalt alsnog aanpassen. Hopelijk dat dit enigszins vlot kan met een draaiende bak!;)
 
Thanks voor de reactie. Wat betreft de verwarming; deze staat permanent op 18,5 graden. 21 graden permanent vind ik iets te gek voor de natuur en uit financieel oogpunt!

Staat bij mij op 26 graden.

Daar waar Sommige vissen leven met de zon hoog naar 40-45 graden is dat helemaal niet raar.
 
Staat bij mij op 26 graden.

Daar waar Sommige vissen leven met de zon hoog naar 40-45 graden is dat helemaal niet raar.

Volgens mij ging het over zijn ruimte verwarming (cv)
 
Ik ook, was het gisteren 29 graden in die kamer. met verwarming op 26.

Staat de zon op. Houden de jonge sturi,s wel van.
 
Ik ook, was het gisteren 29 graden in die kamer. met verwarming op 26.

Staat de zon op. Houden de jonge sturi,s wel van.

Dan val je toch flauw, als je binnen stapt?
 
Ja, dan doe ik het draaikiep raam open. kan het doorluchten.
 
Ik snap Berus best, het is goedkoper om een kweekruimte te verwarmen via de cv dan alle bakken apart te verwarmen met een thermostaat.
 
Welkom op het forum.
Ik raad je aan om een zandbodem te nemen.
Dit is voor de garnaaltjes fijner.
Soms valt garnalen voer snel uit elkaar en gaat het tussen je grind liggen rotten omdat de garnalen er niet meer bij kunnen.
 
Welkom op het forum.
Ik raad je aan om een zandbodem te nemen.
Dit is voor de garnaaltjes fijner.
Soms valt garnalen voer snel uit elkaar en gaat het tussen je grind liggen rotten omdat de garnalen er niet meer bij kunnen.

Dank voor de input. Hoe sta je tegenover aquasoil ten opzichte van zand?
 
Oke aquariuanen, een grote nano-update van mijn kant. Zoals ik al eerder had aangegeven was ik nog enigszins onzeker over de voedingsbodem die in het aquarium zat.. In de korte periode dat ik de bak heb, heb ik al een aantal keren gerescaped waarbij zich gigantische stofwolken ontwikkelden en het grid vervuilde met voedingsbodem. Tevens op internet een aantal keren gelezen over het zuurstofrijk houden van de bodem door het om te woelen. Dit zag ik dan ook totaal niet zitten met een voedingsbodem eronder..

Eerder vandaag dus het besluit genomen dat ik dit dus zo niet wilde en gelijk maar daad bij het woord gevoegd; de nano is omgegooid en de voedingsbodem eruit!! Een redelijke klus met een hoop rotzooi tot gevolg (zometeen eerst maar eens een rondje stofzuiger door het huis, hehe). Maar desalniettemin tevreden met het feit dat die ellendige bodem waar ik waarschijnlijk alleen maar last van zou krijgen er eindelijk uit is!

Over het huidige resultaat ben ik nog niet erg tevreden. Gekozen om de rode plant eruit te halen omdat eerder iemand aangegeven had dat dit slechts een huiskamerplant betreft en ik hier bruine spikkeltjes op zag ontwikkelen (vermoedelijk algen?). Dit risico wilde ik niet lopen. Als vervanging zoek ik nu dus nog een nieuwe geinige rode plant die mijn bakje leuk complimenteert! Daarnaast is tevens het plan om er een aantal drijvertjes in te doen voor de opvulling en de bio-balans in de bak. Ook hier zijn tips welkom uiteraard!

Betreft de Vallisneria ben ik nog enigszins onzeker. Mijn vermoeden bestaat dat deze zijn voeding uit de bodem haalt en deze zich dus niet meer kan ontwikkelen door toedoen van.. Iets waar ik mij even in moet gaan inlezen!

Als laatste nog een vraag over de gevolgen van de wissel over de opstart van het aquarium. Het volgende heeft zich voorgedaan:

-60% waterwissel (40% water van de 2 weken draaiende bak kunnen behouden);
-Volledig nieuw grind in de bak;
-verandering inrichting.

Heeft dit gevolgen voor het indraaien? Zo ja, moet ik dit zien als een ''nieuwe start''?

Bijgevoegd een foto:

20181019_210209.jpg
 
Zou een testset kopen (geen strips want die zijn rete-onbetrouwbaar) waarmee je NO2 en NH3/NH4 kan meten, en dan gewoon over 2 weken meten, dan heb je je antwoord
 
Thanks voor jullie input. Intussen weer een kleine update! In het kader, laten we er geen gras over groeien vandaag een JBL Proffesional Testing Laboratory aangeschaft. Voor deze uitgebreide set gegaan omdat deze in de aanbieding was bij de LFS en het verschil met een kleine testset dusdanig weinig was. Kostte alsnog een rib maar ook een beetje met het oog op de toekomst!
uiteraard nog een klein handeltje kunnen doen en er een gratis rood plantje bij gescoord (denk dat ik een nieuwe vaste klant ben!;)).

Als klap op de vuurpijl nog een drijfplantje besteld die aanstaande dinsdag binnenkomt; het vlotvarentje, een lekkere woekeraar! Deze wil ik op de linkerkant van het aquarium laten drijven d.m.v. uitstroom van het filter. Ook denk ik er nog aan om een kleine strook mos op de achterwant de laten groeien met behulp van rvs gaasjes (weten jullie of dit invloed heeft op de waterwaarden?)

Dan nu het plan van de bak: Ik wil de bak de komende tijd eerst lekker laten woekeren om het goed in te draaien. Het hoofddoel is nog steeds garnaaltjes en het hen zo'n plezierig mogelijk verblijf maken. Persoonlijk denk ik dat ik op deze manier op de goede weg ben. Uiteraard zijn tips en tools meer dan welkom! Ik zoek bijvoorbeeld nog een klein plantje voor rechtsvoor in de bak, bij voorkeur roodkleurig.

Nu eerst verdiepen in de testset..

Kleine foto update:

een aquarium close-up en een overzichtsfoto van de eethoek, het totaalplaatje (wel een beetje rommelig).

20181020_130311.jpg


20181020_130330.jpg
 
Welkom nog Andries.
Je bent er flink mee bezig,heel leuk.
Wat een geweldige klok heb je.
 
Welkom nog Andries.
Je bent er flink mee bezig,heel leuk.
Wat een geweldige klok heb je.

Thanks John!;) Klok ooit gekocht als aandenken aan mijn werk. 2 meter spanwijdte.. Haha.
Leuke garnaaltjes aan de overkant!

Groet.
 

Terug
Bovenaan