Hallo ik ben Tonnie


Y

Yin Yang

Guest
Ik ben Tonnie en ik wil me vast inlezen, plan is om zelf een bak te maken van acryl 200 x 50 x 60.
Ik heb nog nooit een bak gehad, maar mijn vader vroeger altijd. Hij heeft daar zelfs prijzen mee gewonnen in de rai.
Ik blijf er altijd mee in mijn hoofd zitten om er aan te beginnen vandaar dat ik lid ben geworden.
 
Welkom Tonnie.
 
Welkom, glas is goedkoper op dat formaat (en steviger) (en krasbestendiger)
Maar minder mogelijkheden toch? Ik denk aan gaten boren voor doorvoeren van leidingen. En ik denk dat het lijmen van glas moeilijker is dan Agryl?
 
Kitten van glas gaat juist makkelijker dan het lijmen van acryl, gaten boren doe je met een diamandboor (op aliexpres verkrijgbaar) Overigens kun je ook met een bioloog werken zonder gaten voor een doorvoer, zoek maar eens op youtube op : overflow aquarium.
 
Welkom Tonnie.
Gaten voor doorvoeringen, zijn boren voor.

Acryl is 5 x zo duur als glas.
 
plumbing-basic.jpg

Een opstelling als dit bedoel je?
 
Moet je toch ook gaten boren.
 
Bedankt voor de info Nicolientje, ik ga me er nog verder in verdiepen.
 
wij hebben 5 bakken op deze manier op 1 bioloog staan

Daar kleven ook nadelen aan denk ik. Heb je een ziekte of bacterie in je 1ne bak, heb je het ook in je andere bak.
Medicijnen toedienen is 5x zo duur omdat je alle bakken moet behandelen ipv 1 bak.
 
Daar kleven ook nadelen aan denk ik. Heb je een ziekte of bacterie in je 1ne bak, heb je het ook in je andere bak.
Medicijnen toedienen is 5x zo duur omdat je alle bakken moet behandelen ipv 1 bak.

Ja klopt maar de ts neemt maar 1 bak en dan heb je dat probleem niet, deze manier van water afvoeren heeft niks te maken met hoeveelheid bakken of medicatie, maar met het feit dat je geen gaten hoeft te boren in je bak om toch met een bioloog te kunnen werken
 
Ik lees ook nog andere nadelen namelijk:
Geluid, dat is meer dan een externe pomp.
Vocht in je bak ivm een open systeem.
Kosten voor de filtermaterialen.
Ik denk dat ik uiteindelijk ga voor een of twee filters met gesloten systeem.
 
Ik lees ook nog andere nadelen namelijk:
Geluid, dat is meer dan een externe pomp.
Vocht in je bak ivm een open systeem.
Kosten voor de filtermaterialen.
Ik denk dat ik uiteindelijk ga voor een of twee filters met gesloten systeem.

Zal ik is wat grappigs vertellen? ik heb zowel een 230x70x70 met bioloog en een 160x50x50 met 2 externe filters... 3x raden welke stiller is :)
Vocht valt reuze mee, gewoon afdekkleppen op de bak & bioloog zetten.
kosten voor filtermateriaal is éénmalig.

je hebt niet alleen meer filtermateriaal, maar verhoogd ook nog is je totaal watervolume met een paar 100 liter.

voor een bak van 200x50x60 zul je al snel aan 2 potfilters moeten denken indien je niet voor een bioloog zou gaan.
 
Hoi Richard,

zoals jij het zegt valt het dus wel mee.
Ik dacht de kast te isoleren met van die noppenschuim voor het geluid van de pompen te reduceren, maar dat zal niet gaan met een bioloog omdat er toch enigszins wat vocht zal komen.
Kun je mij dan ook vertellen of het verlies van co2 valt te verwaarlozen, omdat het een open systeem is?

In ieder geval vast bedankt voor de info, ik heb nog een hoop te leren en te lezen voor ik begin.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Richard,

zoals jij het zegt valt het dus wel mee.
Ik dacht de kast te isoleren met van die noppenschuim voor het geluid van de pompen te reduceren, maar dat zal niet gaan met een bioloog omdat er toch enigszins wat vocht zal komen.
Kun je mij dan ook vertellen of het verlies van co2 valt te verwaarlozen, omdat het een open systeem is?

In ieder geval vast bedankt voor de info, ik heb nog een hoop te leren en te lezen voor ik begin.

Nouja laat ik het zo zeggen: 2 potfilters op de bak werkt ook! maar wil je net dat beetje extra dan zou ik toch voor een bioloog gaan.

co2 durf ik je niet te zeggen, heb de bak met bioloog nu net een week in gebruik en met mijn vis keuze doe je toch al niet aan planten :)
 
Geluid van 2 externe pompen is aanzienlijk meer dan van 1 opvoerpomp (kun het beste een eheim voor gebruiken)

Maar als je externe pompen wil, snap ik niet waarom je gaten in een bak nodig zou moeten hebben?

Vochtprobleem heb je netzoveel met externe pompen als met een bioloog, zoals Richard al zegt: afdekken met glasplaten.
 
Welkom op het forum en wat een spannend project.
Succes
 
Welkom Tonnie, en acryl is echt duur daar heb ik zelf ook naar gekeken.
 

Terug
Bovenaan