Hallo iedereen


M

Madscan

Guest
Hallo iedereen,


Ik ben Martijn en ik ben nieuw op dit forum :zwaai:

Mijn aquarium hobby begon 3 jaar geleden toen de guppy’s van mijn ouders onverwacht (voor de zoveelste keer) bevielen van een 12 tal jongen. Bij eerdere bevallingen lieten we de jongen gewoon in het aquarium zitten, waarna ze binnen enkele minuten opgepeuzeld waren. Dit kon ik niet langer over mijn hart krijgen... Mijn eerste aquarium was een fijt.

Het aquariumpje was een kleine bak van 10liter die al snel te klein werd. Deze heb ik dan vervangen met een tweedehands aquatlantis aquadream 80 (80x30x45) met ingebouwde biobox2 filter, wat waarschijnlijk nog steeds een kleine bak is voor de meeste op dit forum :Dk. Het aquarium wordt verlicht door 1 T8 lichtbuis.

De guppy’s hebben intussen ook al plaats gemaakt voor andere bewoners.

Deze zijn:
  • 1 Ancistrus
  • 1 platy (een overblijfsle van de guppy/platy periode)
  • 4 Kegelvlekbarbelen (waarvan 2 nakweek)
  • 7 corydoras aeneus (waarvan 3 nakweek)
  • 8 neon tetras
  • Ontelbaar veel Vuurgarnlen (intussen allemaal nakweek)
Naast de vele diertjes heb ik ook een aantal planten in mijn aquarium:
  • valesneria
  • Javavaren
  • Anubias barteri
  • Java mos
  • sagittaria
  • hydrocotyle verticillata
  • rotala rotundifolia (deze is nieuw en is nog in zijn overgang periode)

Voor de nieuwsgierigen onder ons; hier is een wazige foto van mijn aquarium. Het is verassend moeilijk om een deftige foto te maken met een gsm van een aquarium :sorry:.

49459851_2129736200380297_6070888860752019456_n.jpg


Opmerkingen, commentaar en vragen zijn altijd welkom!

49459851_2129736200380297_6070888860752019456_n(1).jpg
 
bedankt Fruyit. Het is wel nog niets in vergelijking met een getrainde aquascaper. Ik vind het altijd facinerend hoe die mannen/vrouwen zo een levend kunstwerkje uit hun mauwen kunnen toveren.
 
Zo een speciale aquascapes zijn wel mooi, maar ik hou het liever simpel, vindt ik nog mooier ;)
 
bedankt Fruyit. Het is wel nog niets in vergelijking met een getrainde aquascaper. Ik vind het altijd facinerend hoe die mannen/vrouwen zo een levend kunstwerkje uit hun mauwen kunnen toveren.

Van een mooi bord kun je ook niet eten (zei mijn moeder altijd) en dat geld voor een scape-aquarium ook, die zijn mooi maar compleet ongeschikt om dieren in te houden
 
Van een mooi bord kun je ook niet eten (zei mijn moeder altijd) en dat geld voor een scape-aquarium ook, die zijn mooi maar compleet ongeschikt om dieren in te houden

Daar heeft je moeder gelijk ik :)k. Het welzijn van de bewoners moet altijd primeren. De kleuren en het gedrag van de vissen zijn dan denk ik ook een stuk beter
 
Van een mooi bord kun je ook niet eten (zei mijn moeder altijd) en dat geld voor een scape-aquarium ook, die zijn mooi maar compleet ongeschikt om dieren in te houden

Zo is het maar net Antje :thumbs:


@Madscan , ik zou je waterhoogte wel tot de rand van je deksel verhogen, zodat je geen last hebt van de lampen. Ziet er een stuk rustiger uit dan. Foto;s maken doe je het best in een donkere kamer (niet te verwarren met een doka :D)
Gewoon alle kamerlampen uit, gordijnen dicht en in de avond foto's maken als ht buiten ook donker is.
Door je lichte bodem heb je snel last van overbelichting, maar dat vind ik zelf ook lastig, wellicht heeft iemand daar ook tips voor.
 
@Madscan , ik zou je waterhoogte wel tot de rand van je deksel verhogen, zodat je geen last hebt van de lampen. Ziet er een stuk rustiger uit dan. Foto;s maken doe je het best in een donkere kamer (niet te verwarren met een doka :D)

In mijn omgeving zitten we met nogal hard water (Gh van 16). Hierdoor heb ik snel last van kalkafzetting met witte strepen tot gevolg, die ik vervolgens moet uitweken met azijn. Ik vrees dat ik hier nog meer last zal van hebben bij een hoger waterpeil?

Wat de foto betreft, de kamer was volledig verduisterd, op de tl-lamp van het aquarium na. Mijn kamer wordt er iedere avond door verlicht. Met de roze schijn van de plantenlamp zouden de buren wel eens een verkeerde gedachte kunnen hebben van mij :brk
 
Ziet er goed uit. De evt kalklijn zal er dan wel zitten, maar wat hoger. Wellicht zelfs dat je kap hem dan verbergt. Ook heb je dan minder licht dat de kamer in 'lekt' waardoor je betere foto's zou moeten kunnen maken. Ik weet niet welke telefoon je hebt, maar met de Samsung hier kun je aanpassen hoe licht of donker je een foto wilt. Dat kan bij mij door dat lampje onderin opzij te schuiven. Die komt tevoorschijn als je op het scherm tikt, vandaar dat rondje in beeld :D
Screenshot_20190104-133711_Camera.jpg
 
Ziet er goed uit. De evt kalklijn zal er dan wel zitten, maar wat hoger. Wellicht zelfs dat je kap hem dan verbergt. Ook heb je dan minder licht dat de kamer in 'lekt' waardoor je betere foto's zou moeten kunnen maken. Ik weet niet welke telefoon je hebt, maar met de Samsung hier kun je aanpassen hoe licht of donker je een foto wilt. Dat kan bij mij door dat lampje onderin opzij te schuiven. Die komt tevoorschijn als je op het scherm tikt, vandaar dat rondje in beeld :D
Bekijk bijlage 265508

Merci Killerfish. Ik zal bij de volgende waterwissel mijn waterpijl verhogen en kijken wat er gebeurd.
Ja, ik denk dat het lekkend licht het hoofdprobleem is van mijn slechte foto's. Mijn gsm kan ook zo de helderheid aanpassen, maar een veel te felle lichtbuis kan hij jammer genoeg niet weg toveren :Dk
 
In mijn omgeving zitten we met nogal hard water (Gh van 16). Hierdoor heb ik snel last van kalkafzetting met witte strepen tot gevolg, die ik vervolgens moet uitweken met azijn. Ik vrees dat ik hier nog meer last zal van hebben bij een hoger waterpeil?

Daar heb je deze mesjes voor, super handig en hoef je ook geen azijn meer te gebruiken. ;)

stanley-reservemesjes-glaskrabber-10-stuks.jpg
 
Merci Killerfish. Ik zal bij de volgende waterwissel mijn waterpijl verhogen en kijken wat er gebeurd.
Ja, ik denk dat het lekkend licht het hoofdprobleem is van mijn slechte foto's. Mijn gsm kan ook zo de helderheid aanpassen, maar een veel te felle lichtbuis kan hij jammer genoeg niet weg toveren :Dk
Kan ook gewoon tussendoor he, hoef je geen waterwissel voor te doen :D
 
Ik heb dan het aquarium dan toch aangevuld tot de Max indicator op de filter. Ik wachte hier liever mee tot een water wissel in verband met het ontchlooren van water enzo...maar ik kon het niet laten. De foto is nog altijd niet top, het ligt denk ik aan mijn GSM.

49212700_391879098230893_1046025184563167232_n.jpg


Sanneke, is zo'n mesjes niet gevaarlijk voor krassen te maken?
 
@Madscan Zelf woon ik in een GH van 14 gebied. Ik gebruik bij het waterverversen vloeibaar filtermedium van EasyLife. Hiermee krijg ik de GH 4 volgens JBL.
Nu heb ik een 375 liter Discusbak en dat is natuurlijk wel anders dan jouw versie.
Ik zou me hier eens op inlezen als ik jou was.

groetjes,
Peter
 
@ELPeter, ik woon in een gebied met een GH van 15, dat is dus sterk gelijkend aan dat van jou.
Ik ben niet zo een voorstander van allerhande chemische middeltjes. Enkel als het echt van belang is. Momenteel is mijn visbestanden niet zo gevoelig voor de hardheid. Maar ik zal het toch eens opzoeken voor het geval dat ik in de toekomst eens een meer kieskeurig vis wil. Bedankt voor het advies :D
 
Wat medicatie betreft ben ik het helemaal met je eens.
Het vloeibaar filtermedium gebruik bij F1 Heckel discusvissen en die hebben hier geen last van.

Ik weet niet of het gebruikelijk is om op dit forum te verwijzen naar een externe site voor info.
Dan mag de moderator dit uiteraard wijzigen. (en weet ik het ook meteen, haha)

Belangrijke kenmerken van Easy-Life Filter Medium

  • is 100% natuurlijk
  • bevat geen chemicaliën of bacteriën

https://www.easylife.nl/producten/zoetwater/waterbehandeling/easy-life-vloeibaar-filter-medium

Al met al vind ik persoonlijk hun producten heel goed.
Ik gebruik ook plantenvoeding en vloeibare-CO2

Deze combo, wel opletten op de hoeveelheid en aanpassen voor je eigen omstandigheden, werkt bij mij fantastisch.

IMG_20190109_180733.jpg


Vandaag water ververst, 25%, daarom een beetje wazig. Dit komt door Vloeibaar Filtermedium. Is morgen weer kraakhelder.

Groetjes,
Peter
 
@ELPeter ik vind dat je een prachtige bak hebt!
Ik heb ook hun vloeibare co2, maar dat gebruik ik enkel af en toe tegen het hardnekkige baardalg.
Misschien een domme vraag, maar voor wat staat F1?
 
@Patrix, geen probleem ;), bedankt voor het compliment

@ELPeter ik leer weer bij. En waarom is een f1 beter? Of is dat enkel voor een goede genenpoel te hebben voor nakweek?
 

Terug
Bovenaan