Hallo allemaal


C

Chocoladegoerami

Guest
Hoi allemaal,

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Nick, ik heb een aquarium overgenomen van 180 liter en wil daarin Sphaerichthys osphromenoïdes/Chocoladegoerami's gaan houden. Hopelijk vind ik hier genoeg tips en advies hierover.

Wat ik heb tot nu toe:

een jbl cristalprofi e701 greenline buitenfilter met veel onderdelen die ik nog bij elkaar moet zien te puzzelen. Verder een hoekstuk wat lijkt bedoelt om het water te verdelen van de pomp (foto's volgen).

Testset voor CO2, NO, PH etc.

warmte element

lichtbak

Een achterwand moet ik nog aanschaffen
 
Welkom Nick.
Prachtige diertjes, lees je eens goed in wat ze nodig hebben als omgeving en waterwaarden.
@Dirk Bazuin hier op het forum houdt deze volgens mij ook.
 
Bedankt Ton!

Ik heb inderdaad al gelezen dat ze speciale eisen stellen aan het water, ik zit eraan te denken om met turf te filteren en eventueel beukenbladeren aan het aquarium toe te voegen om de waardes te verbeteren.

Maar ga ik zorgen voor een goed beplant aquarium, dan een schooltje bijlzalmpjes, vuurgarnaal of waaierhandgarnaal en als de bak lang stabiel is durf ik pas aan de chocoladegoeramies te beginnen.
 
Welkom, vuurgarnalen en vissen zijn geen gelukkige combi want je vissen zullen ze als snack zien, waaierhandgarnalen zou een betere keuze zijn maar dan moet je zorgen voor een goede stroming en daar houden gourami's niet van.
 
Bedankt voor de tips, ik zit er aan te denken een osmoseapparaat aan te schaffen hiervoor. Ik ben net naar de aquariumzaak in Hilversum gegaan om me wat meer te laten adviseren, ook voor het opstarten van de bak. IK heb nu een bacteriecultuur, turfkorrels voor in de filter. Koolstof moet ik nog aanschaffen. Het liefste voeg ik geen extra CO2 toe aan de bak.

Waarom denk je dat de bijlzalmpjes niet goed combineren als ik mag vragen?

Ik ben nog aan het kijken voor een achterwand en welke bodem ik erin wil leggen. Ik zit te denken aan een donkere bodem. en een redelijk donkere achterwand. Dan kan ik over een paar weken beginnen met de inrichting van de bak.
 
Bijlzalmpjes zwemmen boven en daar komen de goeramies ook graag.
Ze komen uit een hele andere biotoop dus de water eisen zullen gok ik ook niet gelijk zijn.

Meer info over deze mooie visjes vind je hier .
https://www.seriouslyfish.com/species/sphaerichthys-osphromenoides

De ec zou ik proberen onder de 70 Us te krijgen.

Ik en meerdere leden hebben een osmoseapparaat gekocht bij osmoseapparaat.nl
Ik heb de osmopure zoals meer hier.

Als bodem ben ik een voorstander van filterzand naturel. Je maakt de bodem donker door er een laag bladeren overheen te leggen.

Kool in het filter zou ik ook niet doen.


Hou het licht gedempt en doe er vooral flink wat drijfplanten in.
 
Hoi Dirk,

Bedankt, goed om te horen dat ik er geen koolstof in moet doen, ik had het al eerder ergens gelezen. De aquariumzaak waar ik vandaag was adviseerde anders, maar ik heb het gelukkig nog niet aangeschaft. Morgen ga ik eens naar een andere zaak in Nieuwegein, benieuwd hoe ze me daar helpen.

En ik ga op zoek naar een osmoseapparaat! :)
 
Welkom!

Veel succes met de bak! Zorg dat je de ph omlaag krijgt, kan niet anders dan met een osmoseapparaat of regenwater maarja.

Zal de bak wel minimaal 2 maand indraaien, bij zo'n lage ph doen de bacterien niet veel;)
 
Zo, even een kleine update weer :)

Ik heb de bak inmiddels opgestart, Bekijk media item 1240
Uiteindelijk gekozen voor kwartszand 0.5-1.0 (is dat nu wel of niet hetzelfde als filterzand?), in plaats van een achterwand heb ik toch gekozen om de achterkant en 1 zijkant te beplakken met een egale zwarte poster. Er zijn per ongeluk wat luchtbelletjes in achter gebleven, maar die kleuren door de planten mooi groen, wat onbedoeld toch een mooi effect geeft.

En dan de planten, deze heb ik bij de Maanvis in Nijmegen gehaald, daar werd ik vriendelijk geadviseerd. Uiteindelijk ben ik met o.a. javaplant, sagitaris teres, limnophila heterophylla Ambulia, en een enkele waar ik de naam niet meer van weet. Mocht je iets herkennen op de foto hoor ik het graag van de kenner :)

In mijn filter heb ik de bacterien aan het werk gezet en de temperatuur staat nu op 25 graden. Het idee is wanneer de bak goed draait een deel van het filter (JBL 901) om te zetten naar turf.
Ik heb nu 1 derde osmose water gebruikt, de rest komt uit de kraan. Als ik definitief kies voor de chocoladegoeramies schaf ik een osmose apparaat ervoor aan.

Ik heb zelf bedacht om als eerst volgende stap een groepje garnalen toe te voegen wanneer de bak een tijdje gedraaid heeft. En dan de vissen. Klinkt dit een beetje logisch?

Bekijk media item 1238
 

Terug
Bovenaan