guppy's in riparium


S

seahorse

Guest
kan je guppy's in een riparium houden met een waterstand van 15 of 20 cm en 45 cm lang ik ga het eerst 3 maand laten indraaien zonder bewoners het worden alleen mannetjes want ik heb geen zin om elke dag mensen aan mijn deur heb die visjes komen ophalen heb gelezen dat de endler is en de sluiervorm zwak is dat echt waar of is dat niet zo er komt veel hoornblad in en geen andere bewoners en er komt een zandbodem in gemengd met grind wat moet ik ze voeren en is 25 graden goed voor ze
alvast bedankt
groetjes seahorse
 
Ik denk dat 45 cm wat te klein is voor guppys. Voor guppys raden ze minimaal 60 centimeter aan.
25 graden is een goede temperatuur.
 
o nee! nu weet ik dus echt niet welke vissen daarin moet houden (als ik een riparium maak want in een ander topic van mij zijn we daarover aan het beslissen ) grtjes seahorse
 
ja die was ik ook aan het bekijken maar kan je die zo klein houden?
 
yes! eindelijk een goede vissoort maar heb gelezen dat ze moeilijk zijn en een ph onder de 6 willen
heb jij ervaring en kan je me ook vertellen welke soort(en) in zo'n klein watergedeelte kunnen
grtjes seahorse
 
ok 2 keuzes nu het moeilijkste...kiezen! een nadeel aan de galaxy rasbora is dat ze hem niet hebben in mijn vaste aquariumzaak in leuven
alvast allemaal bedankt grtjes seahorse
 
Endlers zijn anders dan wildguppen...
Het merendeel aan endlersoorten zullen de mannen kleiner uitvallen dan het formaat wat de gemiddelde gupman kan bereiken. De endlervrouwen daarentegen kunnen (althans bij de meeste soorten) redelijk in de buurt komen van het formaat van normale siergupvrouwen. Het is nl. een misverstand dat endlervrouwen ook klein blijven. De meeste endlervrouwen zitten in de bak van evenoude mannen. Deze jonge mannen komen dan op redelijk korte termijn in de geslachtsrijpe fase waardoor de jonge vrouwen al sneller onderworpen raken aan een paring. Mocht daar een bevruchting uit voortvloeien dan gaat de groeipotentie naar de nieuwe jongen en zal zo'n vrouw minder hard gaan groeien in de lengte danwel helemaal niet meer. Daardoor komen vele endlervrouwen als kleiner over.

Ik heb begrepen dat je over een wat kleine watergedeelte in het riparium beschikt. Op zich kunnen zowel vele wildgupsoorten danwel endlersoorten er prima in gehuisvest worden. Hier heb ik bijv. een open paludarium waar campoma nr.3 in rondzwemt. Ze verkeren in een prima conditie en kweken rustig vandaan. Wil je echt voor een hele kleine endlersoort gaan dan is wellicht de El Tigre (wildvorm) een geschikt visje. Het is dan ook één van de minder hard kwekende (zelfs per worp mag je al blij zijn als er een paar jongen zich voordoen) en de man is t.o.v. de gemiddelde endler echt wel kleiner. Vrouwen van deze soort blijven in het algemeen ook wat kleiner doch na een paar generaties zie je wel dat er wat uitschieters in lengte zich voor zullen gaan doen.

Hierzo wat voorbeelden van de El Tigre endler:

Y4WDjfO0T3LXR56ACuUNSpdd_EuDu_3-.jpeg
 

Terug
Bovenaan