Guppy plotseling half dood


Xarvios

Well-known member
Lid geworden
14 juni 2014
Berichten
59
Ik heb een vrouwtjesgup die gisteren en vannacht allerlei jongen heeft gebaard. Vanochtend met het licht aan was ze aanzienlijk slanker en zwom nog vrolijk rond. Ook bij het voeren was ze er goed bij. Toen, binnen een uur, leek het alsof ze verlamd was. Ze had moeite met zwemmen en hangt nu in een plantje. Haar vinnen staan gewoon rechtop (niet samengeknepen). Ze ademt nog, maar doet verder niks meer.

Kan dit uitputting zijn van het baren? Ik heb zelf zo'n vermoeden van niet, want dan zou ze vanochtend ook al niet gezond moeten zijn.
Maar wat kan het wel zijn? De andere bewoners (3 andere guppen, 3 ringbandsnoekjes en 4 pauwooggrondels) mankeert helemaal niks. Die zwemmen gewoon vrolijk de bak nog door, dus een nitrietpiek of wat dan ook kan het niet zijn.
 
Kan zijn dat er nog een dode mini gup in de buik zit die er niet uit geraakt of zo.
Je zal het nooit weten. (gestorven in het kraambed...)

Binnenkort heb je honderden guppen, dus geen zorgen tenzij er nog omvallen.
 
Bedankt voor de replies. Een kleintje vast leek me niet, want ik zag niks zo zitten. En het ging wel heel rap voor verzwakking. Ze ging binnen een half uur - uur van zwemmend naar soort van verlamd. Maar ondanks dat ik er van uit ging haar dood aan te treffen vanochtend, zwom ze weer! Ze zwemt nu ook weer de bak rond. Nog steeds wat wiebelig, maar toch. Niet meer verlamd of wat dan ook. Ook heeft ze veel gegeten. Heel bijzonder om te zien hoe een vis die alleen nog maar in een plantje hing en het enige dat bewoog haar kieuwen was, nu toch weer rondzwemt. En dat terwijl ik er aan dacht haar te euthanaseren gisteren. Ik wil niet dat een dier lijdt. Maar iets hield me tegen, vooral ook dat ze vrij vredig aan het rusten leek te zijn, zonder pijn.

Ik zit zelf te denken aan een acuut gemis aan iets wat de spieren aanstuurt, wss getriggerd door de enorme energie die een bevalling van 24 uur neemt. Hopelijk komt ze volledig boven op.
 
Bedankt voor de replies. Een kleintje vast leek me niet, want ik zag niks zo zitten. En het ging wel heel rap voor verzwakking. Ze ging binnen een half uur - uur van zwemmend naar soort van verlamd. Maar ondanks dat ik er van uit ging haar dood aan te treffen vanochtend, zwom ze weer! Ze zwemt nu ook weer de bak rond. Nog steeds wat wiebelig, maar toch. Niet meer verlamd of wat dan ook. Ook heeft ze veel gegeten. Heel bijzonder om te zien hoe een vis die alleen nog maar in een plantje hing en het enige dat bewoog haar kieuwen was, nu toch weer rondzwemt. En dat terwijl ik er aan dacht haar te euthanaseren gisteren. Ik wil niet dat een dier lijdt. Maar iets hield me tegen, vooral ook dat ze vrij vredig aan het rusten leek te zijn, zonder pijn.

Ik zit zelf te denken aan een acuut gemis aan iets wat de spieren aanstuurt, wss getriggerd door de enorme energie die een bevalling van 24 uur neemt. Hopelijk komt ze volledig boven op.
Gekke vergelijking, maar bij koeien komt na het kalven soms een calciumtekort voor. Als de veearts dan calcium geeft, dan staan ze 10 minuten later terug op hun poten.

Als een vis alle energie kwijt is, dan heeft die soms wat tijd nodig.
 
Ja! Dit is precies een voorbeeld waar ik aan zat te denken, melkkoorts. Voor de gup uiteraard niet aan de orde, maar ik kan me voorstellen dat electrolyten of bepaalde mineralen zoals magnesium of wat dan ook een rol een kunnen spelen.
 

Terug
Bovenaan