Guppies aan water oppervlak


Lars van Leeuwen

New member
Lid geworden
13 maart 2023
Berichten
4
Leeftijd
36
Hallo,

Ik heb gisteren het water van mijn aquarium ververst. Sindsdien blijven mijn guppies aan het wateroppervlak zwemmen. Ik heb mijn filter schoon gemaakt, 1/3 water ververst en vervolgens easy-life filermedium toegevoegd.

Iemand een idee waarom de vissen aan het wateroppervlak blijven zwemmen ?
 
Hoe heb je je filter schoongemaakt?
Heb je druppeltest voor het water? Zo ja, kijk dan eens wat de waardes zijn voor NO2 en NH3/4?
 
Ik heb het sponsje enkel uitgewrongen en terug in de filter gedaan. Druppeltest heb ik helaas niet. Ik heb de pomp al iets naar het wateroppervlak gezet maar dat helpt ook niet.
 
Het klinkt alsof er iets mis is gegaan met je filter. Ik zou in jouw geval nog een forse waterwissel doen en morgen een druppeltest voor die 2 zaken halen. Ik vrees dat je teveel bacteriën (bruine smurrie) uit je sponsje hebt geknepen en dat er te weinig filteractiviteit over is.
Overigens heeft dat Easylife filtermedium niet echt veel nut. Onder normale omstandigheden (nu dus niet) je filter zoveel mogelijk met rust laten is het beste.
 
Oke bedankt. Maar een forse water kan dat nu geen kwaad dan ?
 
Het zal moeten, het klinkt alsof er nitriet in je water zit en dat is giftig voor je vissen.
Let wel: zonder waterwaarden is het altijd gokwerk, maar met luchthappende vissen neem je beter geen risico.
 
Oke ik zal zo de helft verversen. Maar hoe kan er teveel nitriet in het water komen terwijl ik gisteren een derde van het water heb ververst ?
 
Omdat ik vrees dat je met het schoonmaken van je filter een te groot deel van je goede bacteriën hebt weggespoeld. Oftewel: je hebt je filter waarschijnlijk te goed schoongemaakt, waardoor de uitwerpselen van de vissen en restanten voer niet meer verwerkt worden tot ongevaarlijke stoffen. Afhankelijk van hoe veel vis je in je bak hebt en hoeveel je voert, kan dat snel gaan.
Ik zou dus ook je vissen morgen laten vasten en dus eerst druppeltests te pakken krijgen, of water laten testen als ze weer bovenin hangen.
Het blijft een beredeneerde gok zonder metingen.
 
Guppen zitten toch (bijna) altijd aan het wateroppervlak?
Hier tenminste wel.

Wat is de rest van je visbestand? Zie je daar ook afwijkend gedrag aan?
 
Ze zwemmen wel vaak bovenin. Ik zou ook als het kan het water laten testen bij de lfs als er geen verbetering is.
Hoe groot is de bak en om hoeveel vissen gaat het?
 
Hoi @Lars van Leeuwen - Lars.

Allereerst welkom op het gezellige en leerzame forum. Ik zou je als eerste advies de tip willen geven om jezelf even voor te stellen.

En nu even over je vraag.
Om een goed beeld te krijgen is het goed om wat basisinformatie te hebben zoals @jessicapilon (John) al noemt en @Lagerwerf.

Wat extra puntjes behalve grootte, liters zijn welk filter gebruik je? Hoelang heeft de bak ingedraaid? Welke soort bodembedekking heb je gekozen? En wat foto's ook van het totaal kan helpen.

Verder is het goed dat je je gemeld hebt. Op dit forum zijn veel helpende handen actief die, ook met jou, graag willen meedenken met hun gedrevenheid, hun vakkennis van de hobby.
Ook @Lysia heeft al erg goede informatie gedeeld.

Succes en veel plezier met de hobby gewenst.
 

Terug
Bovenaan