Guppen mannetjes en vrouwtjes scheiden


ZEN

Well-known member
Lid geworden
3 december 2020
Berichten
95
Leeftijd
72
In 2 van mijn 3 bakken zitten niets anders dan guppen. bedoeling was eens de grote vrouwtjes bevallen die in één van de guppen bakken af te zonderen.( bak 3 )....................Toen in bak 2 een massa jongen zaten en daar de bijna volwassen mannetjes ( 3stuks ) uithaalde en in de zeg maar de algemene grote bak ( bak1 ) plaatste dacht ik dat na een week of drie wel alle jongen geboren waren in bak 2 dus alle volwassen vrouwtjes ( 7 stuks ) naar bak 3.
Nou wat dacht je na een week of twee zaten in bak 2 weerom een 10 tal kleintjes nou zijn die ondertussen een week of 5 en begin je bij sommigen duidelijk te zien of t mannetjes of vrouwtjes zijn.
Uiteraard wil ik die mannetjes er uit, dus scheppen maar .............................;na 10 pogingen kreeg ik er alle vermoedelijke of nog niet te bepalen geslacht types er uit maar de mannetjes 2 laten zich maar niet vangen. Ook in bak 2 kom ik t zelfde tegen.................vrouwtjes vangen geen probleem mannetjes zeg maar eentje op twintig pogingen.
Nou doe ik dit met een thee glas, is er een andere efficiënte methode?
Tot wanneer mag je de jonge mannetjes bij de vrouwtjes laten ten einde de aanwas te beperken tot liefst nul?
Om het onderscheid te maken baseer ik me nu bijna uitsluitend op vrouwtjes hebben die zwarte stippen op hun flanken en mits heel goed kijken als ze pakweg 1,5 cm zijn hun al dan niet gekleurde voorkant, is dit een sluitende methode?
Alvast bedankt
 
Ik vrees dat dit dweilen met de kraan open is. Ik heb me laten vertellen dat de vrouwen wel een x of 3 kunnen bevallen van 1 paring. Daarnaast is tegen de tijd dat jij een man als 'man' hebt geclassificeert, het leed al geschied als ik het zo mag zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Dacht er aan om in bak 2 er een Betta in te stoppen maar die gaat zich niet alleen een indigestie eten maar er waarschijnlijk bij dood vallen en zou het eigenlijk wel zonde vinden voor t kleine grut
 
guppen01.jpg


gonopodium zal handiger zijn bij jong geslachtsbepalen..
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Geen Beta erbij doen.
Guppen zijn veel te druk voor die rustminnende vissen.
Een groepje rouwtetra's lost je probleem daarentegen geheid op.
Dat zijn net zulke smulpapen als guppen.
Ik heb al zeker een jaar geen volgroeide guppen meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Dacht er aan om in bak 2 er een Betta in te stoppen maar die gaat zich niet alleen een indigestie eten maar er waarschijnlijk bij dood vallen en zou het eigenlijk wel zonde vinden voor t kleine grut
Een Betta houdt van rust dus veel jong grut om zich toe lijkt me ook niet ideaal net als de combi met volwassen Guppen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Dat van die Betta was eerder grappig bedoeld.
 
Ah.
Ok.
Een 😁 ware dan wellicht handig geweest.😉
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Als je het geslacht duidelijk ziet aan de kleuren ben je al te laat en zullen de mannen al bevrucht hebben.
Als de omstandigheden goed zijn, zijn mannen al aan 5-6weken geslachtsrijp, vrouwen in 8.
Het gonopodium is de snelste manier voor geslachtsbepaling. Die wordt als allereerste gevormd.
Vrouwen kunnen tot meer dan 6maand na bevruchting blijven werpen, wat veelal elke maand gebeurt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Ben 69 en zo goed zie ik niet meer om zo vroeg die gonopodium te onderscheiden. Tijd voor de rouw tetras dus :)
 
Ik heb roze, de sluiervorm.
Zijn nog prachtig om naar te kijken ook.

Probeer wel 1 mannetje met 3 vrouwtjes te bemachtigen.
(Is in de winkel door de jonge leeftijd soms moeilijk te zien)
Ze hebben een beetje sikkeneurig karakter en bij gebrek aan soortgenoten gaan ze dat afreageren op andere vissen.
Andere rouwtetra's interesseert dat geen moer.
Die sikkeneuren gewoon terug.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZEN

Terug
Bovenaan