Guppen gaan dood voor bevalling?


Geef die andere mensen maar een bakje kibbeling en koester je guppen op de juiste manier😎
Nou op den duur moet je ze wegdoen want dan heb je er veel te veel en na een bepaalde periode kun je inteelt krijgen.
 
Al die inteeltmensen snappen de gebruiksaanwijzing van een guppy nog niet
 
Ik heb geen Guppen maar net als bij garnalen krijg je in de loop der tijden wel inteelt en dus minder mooie exemplaren. Maar ja ik denk niet dat de TS graag 200 guppen in de ziet zwemmen en dat zal met Maanvis(sen) erbij ook wel niet snel gebeuren.
 
Hier staat er ook iets over en je moet goed selecteren:

 
En wat doe ik daar tegen?
De snelste methode is enkele weken een 80% waterwissel. En volgende keer met het opstarten mag je gerust al snelgroeiende planten plaatsen. Zuurstofplanten.

En zoals al eerder gezegd. Het merendeel, ook ondertekende, heeft lesgeld betaald. De hobby is erg complex. Dus regelmatig meelezen, vragen stellen. Er zijn meerdere helpende handen actief op het forum.
 
Nou op den duur moet je ze wegdoen want dan heb je er veel te veel en na een bepaalde periode kun je inteelt krijgen.
Bij goed selecteren is inteelt niet zo schadelijk (bij de meeste vissoorten). Sterker nog 99% van alle nakweekvis in de handel is (zware) inteelt.
 
Vandaar de zwakkere panda's,guppen, siergoudvissen etc.
Inteelt wordt (bewust: fokken/ kweken of onbewust: in een beperkte ruimte) ingezet om op een bepaalde eigenschap te selecteren en hoogst zelden is dat een eigenschap die een vis sterker maakt.
 
Bij goed selecteren is inteelt niet zo schadelijk (bij de meeste vissoorten). Sterker nog 99% van alle nakweekvis in de handel is (zware) inteelt.
Het is idd zo dat bij vele kweekvormen inteelt onvermijdelijk is om de eigenschappen van een stam te behouden. Nadeel, de genenpoel is na een aantal generaties niet divers genoeg om positief bij te dragen aan een goede gezondheid qua toekomstige generaties. Daar denken de meeste huishoudens niet bij na. En daarom is een goede selectieprocedure belangrijk per generatie om toch daar der gulden middenweg in te vinden om de stam zo sterk mogelijk te houden bij gebruik van inteelt.
 
Het is idd zo dat bij vele kweekvormen inteelt onvermijdelijk is om de eigenschappen van een stam te behouden. Nadeel, de genenpoel is na een aantal generaties niet divers genoeg om positief bij te dragen aan een goede gezondheid qua toekomstige generaties. Daar denken de meeste huishoudens niet bij na. En daarom is een goede selectieprocedure belangrijk per generatie om toch daar der gulden middenweg in te vinden om de stam zo sterk mogelijk te houden bij gebruik van inteelt.
Kortom inteelt kan wel degelijk schadelijk zijn en na hoeveel tijd/generaties gaat zoiets gebeuren? Gewoon uit nieuwsgierigheid want ik heb geen Guppen:sorry:
 
Kortom inteelt kan wel degelijk schadelijk zijn en na hoeveel tijd/generaties gaat zoiets gebeuren? Gewoon uit nieuwsgierigheid want ik heb geen Guppen:sorry:
Dat is per stam verschillend te noemen. Maar "in het algemeen" na zo'n 6 generaties, is vers bloed erbij toevoegen geen overbodige luxe. Maar goed, een trucje wat ik meermaals heb aangehaald, is een groep op te splitsen in meerdere groepen. Houdt uiteraard wel in dat er dan sprake is van meerdere bakken. Maar als die groepen zich apart voortplanten, kun je na een aantal generaties weer exemplaren met elkaar laten paren uit de diverse groepen. Want dan zijn ze alweer verder aan elkaar gerelateerd. Dat werkt ook goed. En dit geldt overigens niet enkel voor guppen.
 
Het hangt ook echt van de soort af. Ik heb bv begrepen dat alle Aphyosemion australe in de handel afstammen van 2 stel die in 1913 zijn ingevoerd.

En bijna alle karperzalmen in de handel zijn vaak ook producten van zware inteelt. Die kwekers zetten er vaak nooit vers bloed bij en toch zijn het vaak mooie vitale dieren.


 
Misschien dat het sneller bij levendbarenden een dingetje is maar dat weet ik verder niet.
 
Over inteelt!
Wist je dat duivenmelkers inteelt gebruiken om betere duiven te krijgen?
  • Broer - zus
  • Vader - dochter
  • Moeder - zoon
Bij elkaar zetten is de normaalste zaak. Je moet natuurlijk wel weten waarmee je bezig bent!

Gewoon een nutteloos weetje :)
 
Ik zit niet in de Duiven maar zover ik hier lees kan dat ook veranderen en moet je niet doorgaan met bepaalde lijnen:

 
Over inteelt!
Je moet natuurlijk wel weten waarmee je bezig bent!

Gewoon een nutteloos weetje :)
Nergens beweer ik dat dit de normaalste zaak is en dat je hier niet moet van afwijken.
Einde duivendiscussie :)
 
Het hangt ook echt van de soort af. Ik heb bv begrepen dat alle Aphyosemion australe in de handel afstammen van 2 stel die in 1913 zijn ingevoerd.

En bijna alle karperzalmen in de handel zijn vaak ook producten van zware inteelt. Die kwekers zetten er vaak nooit vers bloed bij en toch zijn het vaak mooie vitale dieren.
Oh, maar da's zekers waar wat je stelt. Dit geldt tevens voor een aardig aantal levendbarende soorten.
Misschien dat het sneller bij levendbarenden een dingetje is maar dat weet ik verder niet.
Ik stelde hier net al dat dit ook geldt voor een groot aantal soorten aan levendbarende tandkarpers. Maar met name bij sierguppen die voor de commerciële markt worden gekweekt gaat men te ver met de inteelt. En waarom? Omdat vers bloed die wel ten grondslag ligt aan een bepaalde sierstam teveel tijd vergt om weer de stam vast doorverervend te krijgen zoals de stam bedoeld is geworden. Want dan is er voor een bepaald aantal generaties teveel tijdsverlies en dat kost extra geld. Zolang de fish farms binnen dezelfde bloedlijn door kunnen gaan (al was het met het nodige kleurverlies) verliezen ze geen geld. in de commerciële ornamentale vishandel zijn de te genereren omzet belangrijker dan de kwaliteit. En dan eenmaal in de winkel belande guppen komen uiteindelijk bij onze huishoudens terecht. En voor ons zijn het gewoon nieuwe guppen en dus laten wij ze ook zolang de tijd ons gegeven is de vissen aankweken binnen dezelfde bloedlijn. En dat terwijl de nieuwe vissen al het resultaat zijn van generaties lange inteelt.

Vissen die wel als aquariumstam te boek staan doch niet als kweekvorm, gaan vele malen aan generaties als sterke vissen door. Een naar de hand gevormde stam (kweekvorm) geeft sneller problemen dan de stammen die dichter bij de wildvorm staan.

Een aquariumstam kan een kweekvorm betreffen doch ook een stam die afstamt van de wildvorm met identieke eigenschappen of een in lijnkweek gezette versie van de wildvorm waarbij op een bepaalde eigenschap van de wildvorm de focus heeft gelegen. Dus dat betekent dat een wildvorm die zich in gevangenschap heeft voortgeplant dat de nieuwe generatie ervan feitelijk al een aquariumstam betreft.
 
Tja jammer dat er telkens maar weer blijkt dat de centen een grote rol spelen ook al heb je het over levende wezens. Maar goed dit speelt niet alleen bij vissen natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan