Gupjongen gewoon lekker in de bak met de groten.


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,333
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Met deze video wil ik laten zien dat mensen niet meteen in paniek moeten raken als ze jongen in het aquarium bij de volwassen guppen zien. Veel mensen vinden namelijk dat ze de jongen van de volwassen vissen moeten scheiden opdat ze niet opgegeten worden. Maar niet alle guppen zullen hun jongen opeten. En het hangt ook van elk individuele gup af of hij/zij de jongen met rust laat of niet. Maar over het algemeen is het een kwestie van de volwassenen vissen te laten wennen aan de kleine medebewoners. Zodra dat gebeurt, laten ze t.z.t. de jongen met rust. En jongen zullen dan gewoon in het open rond kunnen zwemmen. Het probleem bij de meeste mensen is dat ze gewoon geen tijd willen investeren om op dat punt te kunnen komen. Dus breekt overal de paniek uit... Ik doe dit ook met veel andere levendbarende soorten. Die jongen laten ze gewoon met rust. Maar ik heb zeker ook bepaalde soorten waarvan we de jongen wel degelijk moeten scheiden van de volwassenen. Maar als het om guppen gaat, laat die jongen dan gewoon lekker in dezelfde bak blijven. Het kan namelijk...
 
Leuk om dit te lezen want veelal is men inderdaad bang dat ze worden opgegeten. Maar ja dat is voor velen ook wel weer een oplossing om overbevolking te voorkomen.
 
Dan moet je dus juist die guppen overhouden die de jongen opeten.
 
Guppen jagen niet actief achter hun jongen aan als ze voldoende ruimte hebben en genoeg ander voer krijgen.
ontbreekt 1 van beide dan zie je na verloop van tijd het aantal jongen minder worden en ook actief gejaag.
(meestal door de grootste vrouwtjes)
 
Ja dat is altijd grappig om te zien.
Als je s,avonds het licht ,uitdoet dan stijgen die flinke femkes direct naar de oppervlak om ze eigen jongen maar als muggenlarfjes te verschalken.
 
Dan moet je dus juist die guppen overhouden die de jongen opeten.
Als je idd minder jongen wilt overhouden dan klopt het wat je zegt...
Guppen jagen niet actief achter hun jongen aan als ze voldoende ruimte hebben en genoeg ander voer krijgen.
ontbreekt 1 van beide dan zie je na verloop van tijd het aantal jongen minder worden en ook actief gejaag.
(meestal door de grootste vrouwtjes)
Er zijn ook genoeg guppen die de jongen zonder m,eer al met rust laten.
 
Ik laat de jongen altijd gewoon in de bak bij de volwassenen en tot nu toe is mijn ervaring dat enkel op de dag van de geboorte er een aantal die niet snel/fit/sterk genoeg zijn worden opgegeten.
Na een dag zijn enkel de snelste/gezondste/sterkste nog over en die zwemmen dan ook gewoon door de bak met de volwassenen. 4 weken terug een worp van +/-40 jongen waarvan 28 nog steeds leven, 2 weken terug een worp van +/- 25 jongen waarvan er maar 2 de eerst 24u hebben overleefd.
De guppen jagen nooit actief op de jongen, enkel wanneer een jong vlak voor ze zwemt doen ze een korte poging hem te pakken, max 2 seconden en als het dan niet is gelukt geven ze het op.
 
geef ze maar eens een paar dagen geen eten dan zal je zien dat er het e.e.a. veranderd in hun gedrag
 

Terug
Bovenaan