Gup met witte sliert


Y

Yvon2173

Guest
IMG_20180305_155053.jpg
IMG_20180305_155031.jpg


Hallo,
Ik ben nieuw op het forum, ik heb sinds een paar jaar guppen. Allemaal vrouw.
Nu heeft een gup een lange witte sliert uit haar lijf hangen en ze zwemt bijna niet meer, dit is sinds 5 dagen. Een paar dagen daarvoor zwom ze schokkerig, alsof ze stroomstoten kreeg. Wat kan dit zijn?
 
Wat meer info?

Hoeveel liter water aquarium, wat voor vissen, waterwaardes meet je die, verversen?

Foto totaal plaatje is handig. Foto van staarten? Volgens mij zie ik bij de gup happen uit de staart? Meerdere met happen/rafels aan staart?

Is dit de enige vis met die witte sliert? Bekijk eens de kopjes van de vissen zie je gaatjes in de kop?

Zie je vissen met vinnetjes getrokken tegen lichaam, puilende oogjes. Schuren over de bodem, hangen voor filter, 1 kieuwdeksel dicht houden bij ademen, plekjes op vissen?

Voor nu zou ik de helft van je water eruit gaan halen en vers water van dezelfde tempratuur erin. Niet op gevoel doen meten is weten. Dit om eventuele bacteriedruk te verminderen.

Na de verversing haal je een bakje water uit je aquarium en doe je 25 gram zout zonder jodium per liter in het bakje en goed roeren met garde dat zout oplost. Dus 5 liter 125 gram zout etc. 2e bakje ernaast met alleen water uit aquarium.

Vis in zoutbadje max 3 minuten of dat hij op de zijkant valt en de kieuwen niet meer beweegt. Dan in het bakje met schoon water doen en hem even heen en weer duwen zodat hij kieuwen spoelt. Dit 5 dagen achter elkaar.

dit is een noodoplossing totdat je weet wat er aan de hand is in je aquarium. Eerst meer info hebben om goede medicatie aan te raden. Beter goed medicijn dan iets wat niet gaat helpen.

heb je al iets qua medicatie in het aquarium gedaan?
 
Dank voor de reactie.
Ik heb de vis apart in een bak.
Ik heb, omdat ik vinrot vermoedde esha 2000 erin gedruppeld. Vandaar dat je ' happen' uit de staart ziet?
Een andere gup idd in de grote bak van 80 cm, houdt 1 kieuw gesloten.
Deze vis, in de kleine bak heeft wel 1 uitpuilend oog en een witte sliert en ligt half zijwaarts. Lintworm?
 
Na de verversing haal je een bakje water uit je aquarium en doe je 25 gram zout zonder jodium per liter in het bakje en goed roeren met garde dat zout oplost. Dus 5 liter 125 gram zout etc. 2e bakje ernaast met alleen water uit aquarium.

Vis in zoutbadje max 3 minuten of dat hij op de zijkant valt en de kieuwen niet meer beweegt. Dan in het bakje met schoon water doen en hem even heen en weer duwen zodat hij kieuwen spoelt. Dit 5 dagen achter elkaar.

dit is een noodoplossing totdat je weet wat er aan de hand is in je aquarium. Eerst meer info hebben om goede medicatie aan te raden. Beter goed medicijn dan iets wat niet gaat helpen.

heb je al iets qua medicatie in het aquarium gedaan?


Ik vind dit al als een aardig agressieve aanpak/ behandeling klinken anders. Voor een vis waar misschien alleen maar wat poep uit hangt.
 
Ik vind dit al als een aardig agressieve aanpak/ behandeling klinken anders. Voor een vis waar misschien alleen maar wat poep uit hangt.

Dat mag jij vinden. Maar ts geeft meer aan. Foto zie je duidelijk dat staart is beschadigd. Witte poep is geen gezonde poep. Lezen en kijken scheelt veel. Verversen en zout is de minst agresieve behandeling en meestal ook niet voldoende om zieke vissen beter te maken. Zijn veel agresievere middelen voor nodig.
 
Hier hebben ze het over flaggelaten maar ik ben niet kundig om hierover te oordelen:

http://www.vissenpraatjes.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14740&sid=2f35d9aa677972f96eb29b352d0bb90b

Van Aquainfo:

FLAGELLATEN


Flagellaten zijn eencellige parasieten welke vaak al latent bij discusvissen aanwezig zijn (wetenschappelijke naam Protoopalina symphysodonis). Bij bepaalde omstandigheden, zoals verzwakte vis, temperatuursverandering, verkeerd voer of andere omstandigheden kunnen zij zich plots sterk vermeerderen en de vis ziek maken. Gatenziekte is vaak een gevolg van een infectie met flagellaten omdat de vis hierdoor verzwakt is. De symptomen van flagellaten zijn donkerkleuring, schuw zijn en een witachtige, slijmerige ontlasting. In een later stadium wil de vis niet meer eten en zal sterk vermageren.
 
Dank voor de reactie.
Ik heb de vis apart in een bak.
Ik heb, omdat ik vinrot vermoedde esha 2000 erin gedruppeld. Vandaar dat je ' happen' uit de staart ziet?
Een andere gup idd in de grote bak van 80 cm, houdt 1 kieuw gesloten.
Deze vis, in de kleine bak heeft wel 1 uitpuilend oog en een witte sliert en ligt half zijwaarts. Lintworm?

Inderdaad is beschadigde staarten vinrot. Vinrot is een bacterieel probleem. ESHA is oud en veel resistentie voor dat gaat niet helpen. Het uitpuilende oog is ook bacterieel. Door bacteriedruk komt het oog naar voren. 90% van ziektens komt door hun leefomgeving mn. water. Je moet echt je aquarium gaan verversen anders komen er meer slachtoffers.

De witte poep kan darm flagelaten zijn maar ook stress omdat hij het moeilijk heeft. Door de bacterieen verzwakt een vis en nestelen parasieten en wormen zich graag op de slachtoffers.

Bactopur direct is het middel voor bacteriele zaken. Is nog weinig resistentie voor. Dit is het ergste en moet als eerste behandeld worden. Als je de zoutbadjes doe totdat je medicatie in huis heb reken je al af met parasieten, wormen etc. Zout gaat ze niet beter maken dat moet het medicijn doen. Het kan ook al te laat zijn. Bacterieen kunnen inwendig al van alles hebben beschadigd zodat de vis het niet gaat overleven.

Maak een foto van je hele aquarium en andere vissen. Als het al te ver heen is in je aquarium zul je hele aquarium moeten behandelen anders worden ze een voor een ziek.
 
Zie ik nou iets vreemds aan dat rechter kieuwdeksel of ben ik de enige?
 
Vinnen liggen. Ze ligt in een kromme houding. Zal ik haar doodmaken, misschien beter.
Af en toe probeert ze te zwemmen. Maar ligt de meeste tijd op de bodem.
 
Dat vindt ik lastig om te beoordelen maar als jij denkt dat de vis behoorlijk dan kun je dr misschien beter helpen inderdaad.
 
Dat vind ik ook lastig om over te adviseren. In ieder geval als je haar dood spoel haar niet levend door de wc. Zorg dan dat ze dood is. Klap op de kop ofzo. Volgens mij doen sommige in keukenpapier of krantje en slaan dan op de kop. Ik ben in zulke dingen geen held dus daar weet ik weinig van. Kruidnagelolie heb je ook maar dat zal je niet in huis hebben.

In ieder geval zul je wat moeten doen of zout kijken of het wat doet of inderdaad haar uit haar lijden verlossen.

Ik zag ook de rare kieuw die is ws aangetast door worm of parasieten. Daar zal zout misschien nog iets kunnen betekenen maar is lastig omdat je niet weet hoelang ze al last van bacterieen heeft.

In ieder geval omdat je nu 2 zieke heb zou ik wel zeker je aquarium gaan verversen en als je nog meer rare dingen zie zul je moeten behandelen. Guppen is volgens mij altijd lastig omdat deze zo door gefokt zijn. Ik heb een tijdje voor de vissen van mijn moeder gezorgd en daar zaten ook guppen bij. Drama. Vallen bij bosjes dood neer.
 

Terug
Bovenaan