Grotere bak inrichten voor sluierstaarten


D

Doppertje

Guest
Hoi ik ben nieuw op dit forum en ook in de aquarium wereld :)
Mijn dochtertje kreeg van mij 2 sluierstaarten in de superfish gold fish aquarium starters set. Ze groeiden echter erg snel en een groot aquarium leek me wel mooi dus nu heb ik een 125l bak gekocht en mag ik die gaan inrichten. Hiep hoi! Ik las op internet dat sluierstaarten slopers zijn maar ik moet zeggen dat die van mij zich eigenlijk keurig gedragen tot nu toe.
Ik zou een soort aquascaping bak met akadama op de bodem wel mooi vinden maar is dat iets met sluierstaarten? Heeft iemand die combinatie wel eens uitgeprobeerd? Verder zijn alle tips welkom
Alvast bedankt!
 
Nou. De meeste planten voor zo'n aquascape bak zijn tropische planten.

Sluiers zijn koudwater vissies.

Dat zal niet lekker gaan werken.
 
Ik weet niet of sluierstaartjes veel in de bodem wroeten met hun snoet, maar dan is een bodem als akadama of soil geen goed idee, omdat je water dan altijd heel troebel zal zijn ;)
 
Zou het niet doen, als ze groter worden, beginnen ze er wel aan...

Hier liggen alle waterplanten in de vijver meestal op het wateroppervlak door de goudvissen....;)
 
Ik heb vrij veel planten in mijn sluierbak en opzich houden ze zich redelijk. zorg dat je stevige planten haalt in combinatie met bijvoorbeeld waterpest (eten ze daar van ipv van de andere planten). Ook is het verstandig de wortels van de planten te beschermen door ornamenten of stenen. Zorg voor een zand bodem aangezien sluiers graag grondelen en je niet wilt dat ze zich verslikken in een steentje. Een echte aquascape tank is niet heel handig met sluiers aangezien ze iedere plant toch willen proeven en de bodem omwroeten.
 
Zie hieronder een foto van hoe ik hem heb ingericht. Je ziet dat ik iedere plant beschermd heb met stenen.

DSC_0610.JPG
 
Ik weet niet of sluierstaartjes veel in de bodem wroeten met hun snoet, maar dan is een bodem als akadama of soil geen goed idee, omdat je water dan altijd heel troebel zal zijn ;)


Klopt en bovendien heeft akadama een ph verlagende eigenschap dus dat is ook niet geschikt voor goudvissen.
 
Mooi idee die stenen maar het zal lastig worden met de bodem af te hevelen.

Ik hevel 1x per week de bodem af tijdens de water verversingen en gebruik een stofzuiger om de grove delen weg te zuigen, met het smalle zuigstuk van de stofzuiger kom je overal goed bij. De plastic(holle) stenen haal ik er dan even uit dat zijn er maar 3 de rest kan ik redelijk goed omheen komen. het kost mij ook altijd wel wat moeite om de juiste locatie voor de stenen te vinden als ik weer nieuwe planten erin zet. De vissen zijn erg creatief in het slopen van planten :br:
 
Wauw wat zijn jouw sluiers al groot zeg!
Oké geen akadama dus... kun je verschillende bodems ook combineren? Bijvoorbeeld een soort 'meertje' van fijn zand en daarom heen een plateau met grind? Of een mostapijtje op sommige stukjes?
 
Wauw wat zijn jouw sluiers al groot zeg!
Oké geen akadama dus... kun je verschillende bodems ook combineren? Bijvoorbeeld een soort 'meertje' van fijn zand en daarom heen een plateau met grind? Of een mostapijtje op sommige stukjes?

Bereid je maar voor zodra een sluier de ruimte heeft zijn ze zo rond de 15cm+. Ik zou geen grind gebruiken ik heb dat vroeger ook gehad en moest twee keer een steen uit de mond halen met een pincet.

Ik weet niet welk type sluiers je hebt maar mijn sluiers woelen erg in de bodem dus ik denk dat van je mos tuintje niets overblijft en dat de verschillende soorten zand snel door elkaar gaan. Is wel een beetje trial and error misschien gaat het met die van jou wel goed.
 
Okee nou ik heb van dat beach zand gevonden op azaqua, heel fijn zand, ik denk dat ze dat wel kunnen waarderen. En dan maak ik er soort van bergjes in met javamos hopelijk blijven ze daar dan van af. Ik vind zo'n javamos boompje ook gaaf
 
Als je je vissen regelmatig groente aanbied zullen ze ook eerder geneigd zijn er af te blijven. Ik voer ze regelmatig doperwten, broccoli en druiven. Wel de shil van de druiven en Erwten verwijderen. Werkt ook gelijk goed voor hun stoelgang :p
 
Mijn twee vissen zitten nu in hun nieuwe huis. Iets te snel, nood gedwongen, omdat de filter van hun oude huisje kuren had.

20170922_200708.jpg
 
Mooi hoor!



Even nitriet en ammoniak in de gaten houden, mochten die te hoog worden, 50% verversen;)
 
Uitlaat van filter omhoog richten, zodat je oppervlakte beweging hebt;)
 
Ah bedankt! Had het al opgezocht op google maar kon geen duidelijk antwoord vinden hoe ik em moest richten
 
Kunnen vissen spelen? Die van mij zwemmen steeds naar de filter uitlaat en laten zich daarna met de stroming mee voeren en dan steeds opnieuw. Ze happen niet naar lucht of zo...
 
Kunnen vissen spelen? Die van mij zwemmen steeds naar de filter uitlaat en laten zich daarna met de stroming mee voeren en dan steeds opnieuw. Ze happen niet naar lucht of zo...
Ja hoor, doen ze hier ook soms.;)
 
Oké aantal maanden verder nu dus dacht stuur nog even een update. Die grasjes op de bodem zijn zo goed als verdwenen helaas. Dat werkt dus niet. Mijn javamos bomen gaan wel goed. In het begin had ik veel bruine alg maar dat gaat nu beter. Ze groeien als kool die vissen! Dus denk wel dat ze het naar hun zin hebben. Elke week verschoon ik een kwart van het water en doe ik de filter sponzen uitspoelen en nieuwe filter watten erin. Verder elke dag een klein beetje easy carbo en ze krijgen sluier brokjes en tuinbonen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb er ook wat meer plantjes ingezet vanwege die bruine alg en eentje vinden ze erg lekker helaas haha
 
Oké ik heb iets waar ik niet uit kom. Er zit namelijk een alg in mn bak die ik niet kan thuis brengen. Het zit op de stenen en ze worden er donker groen van. Hij is ook niet zo makkelijk weg te borstelen als de bruine alg (daar ben ik inmiddels zo goed als vanaf). ik zal zo een foto toevoegen. Ik heb trouwens ook baardalg, en turf toevoegen lijkt me niet handig want ik heb al zo'n zacht water vanwege een water ontharder in de kelder. Denk dat het dan snel te zuur wordt voor mijn vissen.
 
Op die 2e foto zie je die groenige plek. Het lijkt wel bijna alsof iemand met stift erop getekend heeft. Wie weet wat het is?
 
Ik voeg dagelijks easy carbo toe maar mss werkt dat niet voldoende?
 
Als het enkel op de steen zit zou ik me er niet zo druk om maken en deze af en toe schoonborstelen.
 

Terug
Bovenaan