Grote verbouwing sluierstaart aquarium


M

Manoe

Guest
Hallo allemaal,

Graag roep ik jullie hulp in bij een grote verbouwing van ons sluierstaart aquarium. (Juwel vision 450) We gaan de grint bodem er uit halen en vanaf nu weer barebottom. Nu hebben we daar een paar vragen over.

We hebben 2 filter pompen (800 & 1200liter) We willen de bacteriën graag bewaren. Een van de pompen gaan we op de tijdelijke huisvesting van de vissen zetten. Voor de andere hebben we nog geen plan. Kan dit een dagje stil staan of ben je dan alles kwijt?

Verder hebben we een aantal grote stenen die we graag in het aquarium willen behouden. Kan je deze gewoon op de glasplaat leggen of is dit niet verstandig qua gewicht? Hoe lossen jullie dit op?

Iemand een goede tip hoe je het beste plantjes neer kan zetten op barebottom?

Alvast bedankt!
Groetjes Manoe.
 
Je kan de stenen prima op de glasplaat leggen want met de zware stukken levend steen in mn zeewaterbak is dat ook aangeraden. Neem aan dat er geen scherpe punten aan de stenen zitten. Zoals Ton al aangeeft de andere filter in een emmer laten draaien want anders gaan de bacterien inderdaad dood.
 
Ik zou de stenen liever niet direct op de glasplaat leggen maar das persoonlijk.
 
De stenen zijn niet scherp, maar ook niet vlak aan de onderkant. Wat betekent dat al het gewicht op een paar punten op het glas druk (ook al neemt het water een deel van het gewicht op). Zou het glas dat houden? Ik zat zelf te denken aan rubbere blokjes of iets als pootjes.. of dotten kit misschien? Maar die zijn wel weer heel permanent en daar hou ik niet van.

Stroomt die emmer dan niet over??
 
Ik bedoelde meer dat die wat hard zou pompen voor een emmertje en het er dan overheen klotst:p
 
Ik bedoelde meer dat die wat hard zou pompen voor een emmertje en het er dan overheen klotst:p

Emmertje van 10 liter kan dat al prima in.

Zou zelf geen puntbelasting in de bak willen, kleine dotjes kit klinkt nog niet eens zo heel gek en is ook heel makkelijk weer weg te halen.
 
100% akkoord met die kleine dotjes kit en die haal je er nadien uit in no time en zonder moeite.Beter op veilig spelen hoor.
 
Plantjes maak ik bosjes van net als bloemen met elastiekje erover heen. Dan met zuignap vastzetten op raam. Krijg je ook geen ophoping van drollen tussen plantenwortels. bepaalde soorten planten kunnen wel zonder bodem. Zelf de vallisnera gaat op deze manier goed. Gooi er zo nu en dan wat profito aan voeding in. Word natuurlijk niet een hollandse plantenpracht op deze wijze maar met sluiers is dit toch heel moeilijk is mijn ervaring. JBL heeft ook plantenpins. Plastic soort grote haarspeld. Door elastiekje en de klem onder een steen schuiven.

Waterpest, Cambodia, vallisnera, javavaren, eikenbladvaren doen het prima op deze manier. Je hebt ook nog een soort met verscheidene planten grootbladerig, die wortelstokken heeft maar weet de naam even niet.
 
Ik gok dat je Anubias bedoelt @michelle1 ,
Die past aardig in dat rijtje thuis. Met heel veel subsoortjes en cultuurvariëteiten in allerlei formaten inderdaad.
 
Ik vind het vast zetten van bosjes waterpest met een zuignapje een erg goed idee, die kan je op een barebottom natuurlijk ook overal plaatsen. anubiasjes heb ik op steen, werkt erg goed! De vissen vinden er niks aan! Net als de echinodorus, die ga ik ook op steen zetten. Voor de cryptocorines heb ik bij de action bakjes gekocht. Die bakjes wil ik dan camoufleren met lavastenen (normaal formaat).

Gebruiken jullie eigenlijk easy carbo? Ik voeg dit zelf iedere dag toe en heb wel het idee dat de planten erop reageren, maar enorme groei is ook niet. En waterpest lijkt dit helemaal niks te vinden maar het is eigenlijk wel gewenst in het aquarium.
 
Ik gaf elke dag de gewenste 5ml easy carbo op een bak van 190 a 200 liter water plus nog andere vloeibare plantenvoeding die ik wekelijks toe diende.
 

Terug
Bovenaan