grote bruine planaria?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik heb net geprobeerd een soort grote bruine planaria te vangen, maar ik kreeg het niet te pakken. (foto lukte ook niet)

het was ongeveer 2 cm lang, vlekkerig bruin en bewoog zich voort als een slak. (ik denk niet dat het een bloedzuiger is)

iemand enig idee wat het precies is?
als ik het weer zie probeer ik wel een foto te maken voor ik er met een netje achter aan ga zitten.

de enige inwoners zijn vuurgarnalen en een slakkenplaag. (slakken laat ik voorlopig zitten om vuil op te ruimen)
 
Dit staat op de site van MAJA te lezen:

Verschillende types:
De gevlekte planaria worm ( girardia tigrina ) is ontstaan in Amerika en werd verspreid door de aquarium handel. De dieren zijn ongeveer 18 mm lang en 1 mm breed. Ze zijn bruin of grijs gevlekt. Het hoofd is wigvormig. De ogen zijn omgeven door een witte halo. De keelholte is ongeveer in het midden van het lichaam. De soort reproduceert namelijk via deling, terwijl de genitale inrichting gewoonlijk opnieuw wordt gevormd. De grootste groeipercentages zijn beschikbaar bij 25 – 28°C. Bij lage temperaturen onder de 10°C, functioneren de geslachtorganen slecht. Gemiddeld komen na 2 weken er 5 jongen ter wereld. Die zich voornamelijk gaan voederen met kleine kreeftachtigen, en wormen.
Verwarring met ander wormen:
Soms treden er in het aquarium onschadelijk borstelwormen op, die meestal worden aanzien als planaria. Terwijl een planaria worm zich voortbeweegt door te schuiven, zal een borstelworm dit doen door zich telkens samen te trekken.
 
hij schoof inderdaad dus het zou een planaria moeten zijn, de kleur klopt wel met girardia tigrina, maar het had niet echt een duidelijke kop ook was het nogal breed. 5mm breed zou ik zeggen.

ik ga morgen de bodem vervangen, dus dan komt ie waarschijnlijk wel tevoorschijn.
 
ik heb hem weer gevonden, hij zat al de hele middag in het zicht, alleen dacht ik dat het een blaadje was.

ik heb er vanmiddag 5 anatome helenas in mijn aquarium gedaan en 1 daarvan is hem aan het aanvallen lijkt het.

als het stil zit wappert het af en toe met de rand waardoor het lijkt op een bruin blaadje, zijn er toevallig ook zoetwater naaktslakken? in de zee heb ik ze wel eens gezien (op tv dan) maar in zoetwater nog nooit.

IMG_20170106_182050.jpg


IMG_20170106_182106.jpg


IMG_20170106_182358.jpg


Edit: even met een lineaal er bij:

IMG_20170106_184604.jpg
IMG_20170106_184612.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is iig 1 of andere platworm of bloedzuiger beest en kan je beter niet in je bak hebben.
 
met een slang is best een idee, ik heb het een paar keer geprobeert met een net, dat werkt niet.

edit: gevangen en het riool in gespoeld
 
Laatst bewerkt:
Wat jij hier hebt gefotografeerd is een volwassen Planaria. deze kunnen meekomen met levend voer of met slakken, als je zo een grote hebt gezien dan heeft die waarschijnlijk ook eitjes gelegd. Om nu van de hele zwik af te komen zonder vergif is niet zo moeilijk. Vang de garnalen en de slakken die je wil houden eruit.
Verhoog- de temperatuur gedurende 3 dagen naar 33*C. Alle planaria en hun eitjes zijn nu gegarandeerd dood. Daarna water wisselen en weer op de juiste temperatuur brengen. Klaar.
 
er komen binnenkort honinggoerami's in en Corydoras pygmaeus, volgens mij lusten die de jonge planaria wel.
en ik heb vandaag de bodem vervangen van 8-16mm grind naar filterzand, dus er zullen wat eitjes en jonge planaria weg zijn.

ik lees wel berichten dat anatome helena en goerami's ze eten, van de Corydoras weet ik het niet.
 
ik heb helaas niks om de vuurgarnalen en anatome helena's tijdelijk te huisvesten. zondag kan ik misschien een 20 liter aquarium van mijn ouders lenen, maar dan zou ik dat nog moeten opstarten en alles.
 
ik lees juist dat het ook slakken dood, al denk ik dat een paar slakken opzij zetten makkelijker is dan garnalen, aan de andere kant lees ik dat het lang kan duren voordat je de flubenol uit het water en de bodem hebt.
 
Excuus, slakken zouden er idd niet goed tegen kunnen. Maar moet eerlijk zeggen dat mijn poelslakjes het altijd overleven.
 
Wat San zegt kan kloppen want de puntslakjes hebben het hier ook altijd overleefd. Het zal wellicht per soort slak verschillen.
 
ik heb wat meer rondgekeken en anatome helena eet ook planaria, als ik nog een explosie van planaria zie, kan ik altijd nog met flubenol bezig.
 
na wat onderzoek gedaan te hebben lees ik dat het inderdaad kan voor komen dat helenas garnalen eten, maar het hoeft niet, ik neem voorlopig het risico.

mocht ik inderdaad ganalen verliezen door de helenas, dan kan ik ze zodra het nieuwe aquarium van mijn vader klaar is daar stallen. hij wilde graag wat nakweek hebben van de garnalen. (en dat geeft mij weer wat meer opties kwa vissen)
 
Ja, de Helena's eten garnalen, maar mijn ervaring is dat je daaraan echt je bestand niet gaat kwijtraken.
Garnalen zijn over het algemeen sneller, en daarbij kweken ze als konijnen....
 
dan houd ik het voorlopig zo, als de helenas eerst maar de slakken en planaria op eten heb ik daarna genoeg garnalen denk ik.

nu begin ik me wel iets af te vragen: zouden ze ook mosselen eten of andere ongewervelden?
 
Ja, dat doen ze.
Ze doen hun bijnamen eer aan.
Het zijn echte rovers.
Wel erg mooi om te zien, trouwens.
Ik zag er hier vandaag 2 die een (zwakkere, oude) soortgenoot te lijf gingen.
Monsters zijn het.
 
mochten het teveel helenas worden kan ik ze altijd apart zetten, en mijn ouders willen er ook een paar voor de slakkenplaag die ze bij de bak geleverd kregen.
 
Het zal zo'n vaart niet lopen hoor.
Ze eten vooral mee met het vissenvoer, net wat ze kunnen vinden in de bak.
Rap kweken doen ze ook niet.
Alhoewel de twee waar ik 8 jaar geleden mee begon nu met zijn 16en zijn.
Je kunt ze altijd wel kwijt bij liefhebbers, en die slakken daar zijn je ouders zo vanaf inderdaad.....
 

Terug
Bovenaan