groenten


D

dschaap

Guest
Goedemorgen,

De afgelopen tijd heb ik veel op het forum gelezen, maar er staat ook best vaak dat mensen groenten geven, kan je zomaar alle groenten voorschotelen of zijn er restricties?
Ook staan er meerdere artikelen over zelf voer maken. De gel-food variant ga ik zeker een keer uitproberen, maar ik wil beginnen met een zinkende wafer zonder grind (schadelijk zal het grind niet zijn, maar echt een fijn idee vind ik het niet) er in en vlokvoer. Nu is mijnmoeder op culinair vlak niet zeer actief, dus ik vroeg me af of ik een mengsel kan maken van:
Snijbonen
Sperziebonen
Paprika
Bladeren van de bloemkool
Bloemkool

Eventueel vat regenwormen of mosselen toevoegen, maar die hebben we nu niet in huis.
Heeft verder iemand nog tips hoe ik de groenten moet behandelen? Iets met blancheren(wat dat ook is) of koken?
Als ik klaar ben/ wanneer het gelukt is wil ik er eventueel wel een artikel over schrijven,

Alvast bedankt,
Daniel
 
regenwormen en mossel zou ik niet aandurven, het kan vast wel maar toch...

makkelijk groen voer dat zinkt kan bijv. ook een schijfkomkomer met een stukje pasta erdoor zijn (wel de penne of de staafjes, als je ze goed in het water legt zinken ze meteen).

in het artikel staat ook een lijstje met wat er wel en niet in kan, kijk daar anders eens tussen.
 
Thanks, het enige wat ik me nog afvroeg was of de blaadjes van de bloemkool er door heen kunnen?
Op dit moment word het :
Stuk bloemkool
Boontjes
Brandnetel
Eventueel die blaadjes.

Ik dacht aan het recept wat hier al staat, maar dan zonder grind, maken en daarna met behulp van vacuum de luchtbelletjes er in vervangen voor water, op laten drogen, maar vraag me af of er dan weer lucht in komt of dat ze zinkend blijven.

Groet,
Daniel
 
Ik zou het niet doen. Ik woon in het gebied waar 90% van alle bloemkool in Nederland vandaan komt en er gaat nog behoorlijk wat gif over het blad. De kool zelf blijft wit omdat men het afdekt met blad als het kooltje ontwikkelt(veel mensen die bloemkool telen hebben door dat "bloemkool dekken" rugproblemen) dus daar komt vrijwel geen gif op.
 
Geen bloemkool,en bladeren.
Broccoli is beter.
Chinese kool. Met 1 heb je al een pan vol.
Boontjes,spruiten.

alles in 1 keer koken. en blenderen.
brandnetel blaadjes blenderen moeilijk, de nerven slaan vast in de blender.

En dat water moet er eerst zoveel mogenlijk uit.

Inplaats van de Blender kan je ook Een zeef voor Babyvoeding kopen. ong. 7-8 euro.

Passeerzeef - Blokker


Passeerzeef voordelig bestellen op Blokker.nl? Zelf appelmoes maken of jam
zeven? Het kan met deze passeerzeef!
www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/.../ProductDetails?...

Is wel flink wat handwerk.

Heb zelf hier in Schiedam een Tristar gekocht,op de Nolenslaan.

Heb je een blender?

Is anders niet te doen.
 
Ja ik heb een blender, kan me eigenlijk niet voorstellen dat de nerven vastslaan, maar misschien verschild dit ook per blender.
Verder wilde ik er vandaag mee beginnen, en de groenten die ik eerder genoemd heb is dat wat we in huis hebben.
Om het water er uit te laten lopen dacht ik zelf aan een koffiefilter vullen.
De paprika stond volgens mij ook niet op de lijst, maar kan dit wel? We hebben een gele en een groene.

Groet,
Daniel
 
Nou,merk je vanzelf wel.

Door een Koffie filter? Nou eerder een theedoek,heel de blubs in doen en dat in een vergiet uit laten lekken.
Daarna, op platen leggen.om te drogen.


Ik heb zelf een paar planken,met horregaas,! daar doe ik de pasta op uitstrijken,en waar ik Dwars electra pijpjes ondersteek om te luchten.
Zo droogt het boven en onder. Anders gaat het schimmlen.

Bij het blenderen,blijf je water toevoegen,om pasta te maken.
Anders verbrand de blender.Door steeds zwaarder te gaan draaien.
 
Bedankt, ik ga het zo maar eens proberen, maar ik vraag me af, waarom uitspreiden? Voor wafers heb je een vormpje nodig toch?
 
Als jij dat wilt!
Ik heb er gewoon blokjes van gemaakt 1,5 x 1,5 cm. en 0,5 cm dik.
Maakt de vis niet uit,rond of vierkant.
 
dat is zeker waar, i.v.m. familie problemen moest ik weg. dus nog geen tijd gehad, maar het komt nog. het is zeker iets wat ik ga doen.
 
Heb jij dan zoveel vissen,die dat eten?
Hoe groot is je bak?
 
nu twee bakken draaiende, twee keer 54 liter en op verlanglijst een van 400 liter, maar eerst mn ouders over halen. een hebben we schildpadjes in, gekielde muskusschildpadden 2 stuks, en guppen, kegelvlekbarbelen,neontetra's
de andere een kempvis, twee meervalletjes,guppen, neontetras, siamese kempvis en binnenkort cristal reds.

De verhoudingen en welke vissen waar zitten word nog naar gekeken, heb op dat gebied al veel bijgeleerd inmiddels.
vooral de schildpadden eten flink. we geven ze af en toe groente, maar echt weg zijn ze er niet van.
dus wilde deze manier proberen.
 
En dit ALLES in 2 x 54 liter?????
 
Hij zegt toch dat er nog naar gekeken word Bertus ;)
 
Heb het totaal voor 20 euro overgonomen van mn neefje. Had hem al gezegd dat het veel te veel was, maar om nou vissen te cremeren ofzo is ook best sneu
 
Groentes zijn helemaal niet goed voor deze schildpadden dus dat kan je beter niet doen.
 
Maar waarom word er dan bv wel sla gevoerd enzo?
 
Al sla je me dood, het zijn carnivoren.
 
Laat maar, je hebt gelijk, maar toch ga ik het nog eens proberen.
 
Ik heb een paar ideen op het gebied van kleurveranderingen, betreffende caroteen, maat weet niet of dit klopt.
1. Caroteen zit in wortels.
2. Door aroteen in kleine kreeftjes kleuren flamingos.
3. Vraag:kan je door caroteen (wortels) te voeren aan bv rode/oranje platys de kleur verbeteren?

Graag hoor ik van u,
Goet,
Daniel
 
Dat werkt wel bij kanaries.
Ik heb hier nog geen kleurverschil gezien,met peentjes.
 
Als het bij kanaries werkt, zou je zeggen ook bij andere dieren, maar welk deel van de huid is doorslaggevend? Pigment?
 
dschaap zei:
Maar waarom word er dan bv wel sla gevoerd enzo?
Dit kan je ze wel geven.LANDschildpad,he.

Voeding landschildpadden | Dier en Natuur: Reptielen


tomaten en sla mogen gegeven worden maar in mindere mate, omdat fruit te ...
tijd kan je gerust 2 vastendagen inlassen in de week (dan geef je ze geen eten).
dier-en-natuur.infonu.nl/.../11775-voeding-landschildpadden.html


paardenbloembladeren en bloemen (niet de stengel)
weegbree
madeliefjes
rode en witte klaver
klaproos
witloof
savooi
andijvie
hibiscusbloemen
rozenblaadjes
chinese kool

radijsjes + bladeren
aardappel (geschild)
boerenkool
boontjes
courgette
erwten
herderstasje
komkommer
mais
melkdistel
paprika
worteltjes (niet te veel)
 
dschaap zei:
Als het bij kanaries werkt, zou je zeggen ook bij andere dieren, maar welk deel van de huid is doorslaggevend? Pigment?

Zal bij de veren tot uiting komen.

Bij andere dieren,blijf ik antwoord schuldig.
 
Dan word het dus kwestie van proberen...
Ik gan vanmiddag denk ik platys halen, eventueel wat cr's er bij.
Er zijn een boel guppen weggegaan, gelukkig, in een bak is nu rust, de ander is nu acceptabel qua hoeveelheid.
 
Net mn platy's gehaald. Het een en ander opgezocht, en het kan. Caroteen beinvloed ook het pigment van vissen. Er zijn voeders die concentraties caroteen bevatten, maar die zijn erg duur. Wel kan het dat vlokvoer van wortelen en andere caroteen houdendegroenten de kleur verbeterd. Dit zal minder zijn, maar als ze iets roder en een dekkender kleur krijgen vind ik het best. Nu heb ik twee vragen.
1. Als je de kleur beinvloed met caroteen word dit dan langzamerhand eigen? En krijgt het nageslacht dan ook een mooiere kleur?
2. Hoelang blijft eigengemaakt voer goed na het droogproces?
 
Denk het niet. kleur kan vervagen,lijkt mij.
En voer bewaren,kan,als het Gortdroog is.
Anders schimmelt het.
 
Zou je het drogen kunnen bevorderen in bv een oven?
 
Kan wel,magnetron op lage stand kan ook.
 
Oke, ik heb hier nu:
Blender
Pan
Fornhuis
Chinese kool
2 Tomaten
Snijboontjes, paar
Paar spersie boontjes.

Kan iemand een soort klein stappenplan maken wat te doen?
 
Of het gekookt moet worden weet ik niet, ik zou alles gewoon bij elkaar gooien in de blender :p.
Nou heb ik nog nooit gekookt voor mijn vissen/garnalen, moet ik er wel bij zeggen.
 
Dus jij geeft alles rauw???

Je moet alles wel koken.
Afgieten,dan in de blender.
Als hij te zwaar gaat,water erbij. tot het smeuiig word.

Dan de vergiet, daar een theedoek in leggen, De blender legen,en opnieuw.

klaar, uitlate lekken.
En trouwens is ook een artikel over.

Kijk boven bij artikelen, techniek.
Onderste regel.
 
Ik ben niet zo'n super kok voor mijn garnaaltjes haha.
Wat ik geef, geef ik wel rauw.
Tomaatjes, komkommer, pasta
 
ja, dat heeft daar toch niets mee van doen.
 
Bedankt voor de antwoorden, het is gelukt
 

Terug
Bovenaan