groenige aanslag


F

FishyJoe

Guest
even de situatie schetsen:

ik heb nu een 2 tal maanden een aquarium. Deze heeft bijna eerst een maand ingedraaid. Vervolgens begonnen met 2 molly's en 3 guppies. 2 weken later nog 3 guppies en 3 schuberti's bijgezet. Het water is al deze tijd perfect geweest. Verleden week eens water ververst.

Nu merk ik dat deze week de kwaliteit van het water niet meer 100% perfect is en dat er een groenige aanslag zit tegen de filter en tegen het voorste ruitje. Het lijkt me straf dat dit zou komen door de waterverversing. Zou het kunnen dat we de vissen te veel voeren (1x om de 2 dagen).

In ieder geval ga ik van 't weekend nog water verversen.

Thx alvast voor het advies.
 
Schijnt de zon af en toe in de bak? Weet je de waterwaarden en zit het niet op je planten? De meeste mensen voren de vissen elke dag wat ze in enkele minuten op kunnen dus dat is het denk ik niet.
 
de zon schijnt niet rechtstreeks in de bak. Planten zitten niet in de bak. No2 en No3 waren een beetje verhoogd na het voeren. Deze zijn nu bijna terug normaal.
 
Ja dan zou ik planten nemen en als je no2 meet dan heb je ook nh3/4 gehad en dat is een boost voor algen.Planten nemen namelijk ook stoffen op die je liever niet in je bak hebt. Ook is het voor de vissen fijner om beschutting te hebben.
Weet je de waterwaarden en hoelang staat je licht aan.
 
licht staat ongeveer een uur of 6-7 per dag op. Waterwaarden weet ik zo niet van buiten. Zou ik eens moeten checken als ik thuis ben.
 
Ik heb om de paar weken amper zichtbaar groene alg op de ruit, en wel daar waar geen drijfplanten hangen. Er valt geen direct licht van buiten op de bak.

Ik weet niet of je drijvers hebt maar daarmee zou je het licht kunnen dimmen. Waar ik "last" van heb is "dust algae". Ik weet niet hoe ze in het Nederlands genoemd worden.

Ik zit zelf op maar 60% van het oorspronkelijk licht en dim niet verder, ook omdat het zo minimaal is, je moet met de neus op de ruit hangen om het te zien.

Dit soort alg heb ik extreem gehad in mijn Rio 125 een paar weken na het opstarten. Het verdween vanzelf weer.
Als je " dust algae" met een bankpasje weg schraapt, krijg je inderdaad een wolk stof. Dust algae zijn heel makkelijk te verwijderen. Puntalg (soort van rondjes op het glas) juist heel erg moeilijk.
 
Als het enkel op de ramen zit dan zou ik het gewoon wegpoetsen en me er niet zo druk om maken inderdaad.
 
De "green dust algae" is eigenlijk de zachte variant. (GDA) De oorzaak ligt veelal bij een te laag CO2 gehalte, een voedselarme waterkwaliteit. De harde variant "Green spot algae", de soort die puntjes op je voorruit maakt en/of op je bladeren zit is moeilijker te verwijderen. (GSA) Oorzaak; een tekort aan CO2 én fosfaat.
 
De "green dust algae" is eigenlijk de zachte variant. (GDA) De oorzaak ligt veelal bij een te laag CO2 gehalte, een voedselarme waterkwaliteit. De harde variant "Green spot algae", de soort die puntjes op je voorruit maakt en/of op je bladeren zit is moeilijker te verwijderen. (GSA) Oorzaak; een tekort aan CO2 én fosfaat.
Ik heb inderdaad een zéér laag CO2, maar er ook amper last van. Dat verklaart wel waarom het na een paar weken toch zichtbaar is, al is dat moeilijk, op plekken waar geen drijvers hangen.
 

Terug
Bovenaan