groene parasiet op alle waterplanten


TOA

New member
Lid geworden
20 september 2023
Berichten
4
Leeftijd
54
Op mijn werk heb ik een aquarium. Deze staat er al vele jaren. Sinds een jaar heb ik een groene draadwier op al mijn waterplanten. Ik kom er maar niet vanaf. Zelfs waterpest is er niet tegen bestand. Het lijkt er op of de draadwier zich voed met de planten, omdat de draden alleen op de bladeren zitten. De waterplanten worden ook snotterig. De rest van het aquarium ziet er goed uit. Kraakhelder water. Nagenoeg geen aanslag op het glas, dankzij de meervallen. Visjes (tiental guppen) en 2 meervallen lijken het goed te doen. Zeer weinig slakken. Ik snap er niks meer van. Hoe kom ik van deze parasiet af?
 

Bijlagen

  • 20230920_104537.jpg
    20230920_104537.jpg
    965 KB · Weergaven: 42
  • 20230920_104540.jpg
    20230920_104540.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 43
  • 20230920_105333.jpg
    20230920_105333.jpg
    1.3 MB · Weergaven: 40
  • 20230920_105353.jpg
    20230920_105353.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 38
  • 20230920_105404.jpg
    20230920_105404.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 42
Kun je iets zeggen over de waterwaarden, welke voeding je gebruikt, de verlichting en heb je een totaaltje van de bak?
En wat doe je aan onderhoud?
Is er toen het begon iets veranderd? Krijgt de bak opeens zonlicht? Je noemt het een parasiet maar ik denk dat het alg is.
 
Onlangs verschillende metingen uitgevoerd. pH is 6,8, Hardheid is 7°d, Ammonium < 0.2 mg/l, Nitraat 5 mg/l, Nitriet 0,03 mg/l, Fosfaat tussen 1,5 en 3 mg/l (ik kon niet nauwkeuriger meten. Er zit iet wat chloor in, maar dat is evenveel als wat er in het kraanwater zit. De temperatuur is 27°C. Er zit ongeveer 180 liter water in de bak. Ik heb al een heleboel proberen te veranderen. In eerste instantie stond de bak in een donker hoekje. Nu staat hij in het licht. Op de achterkant een poster geplakt om direct zonlicht te vermijden. Ik heb 2 daglichtlampen (led) van het merk "Juwel" er in. De pomp maak ik 1 keer in de 2 weken schoon. Dan ververs ik ook 1/3 van het water. Het zou ook een alg kunnen zijn. Een soort van draadwier, alleen zijn de cellen niet gestrekt en worden ze ook niet zo lang. Ik kom ook geen zwerf draden tegen in het aquarium. Op het wateroppervlak drijft een beetje eendenkroos.

Als voer gebruik ik Guppy mini flakes van "Tetra", Plantenvoeding: NutriCaps van "Colombo" en tegen de algen: Algisin van "Colombo".

Op het oog lijkt het een gezonde bak. Alleen willen de planten niet groeien. Ik heb ook al extra de bodem bemest met plantenvoedingsampullen die je tussen het grint kan duwen.
 

Bijlagen

  • 20230920_112717.jpg
    20230920_112717.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 44
  • 20230920_112733.jpg
    20230920_112733.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 48
Ik neem aan dat je meet met strips en die zijn niet echt betrouwbaar. Lees ik nu dat je nitriet meet? Bij een goed ingedraaide bak moet die echt 0 zijn.
De filter zou ik met rust late tot de uitstroom echt minder wordt want je spoelt telekend de goede bacterien weg door om de week deze schoon te maken.
Ik zie voor de bak een bundel zonlicht en als dit ook deels in je bak valt gedurende de dag dan kan dat de oorzaak zijn van algen.
 
#jessicapilon: Dank je wel voor je input. Ik meet met behulp van een watermeetkoffer van het merk "Visocolor 933100". Fotometrisch. Veel nauwkeuriger kan ik het niet. De teststrookjes gebruik ik soms als indicatie. Dank voor je tip. Ga ik de pomp minder vaak schoonmaken. Ik zal ook kijken of ik direct zonlicht aan de zijkant kan gaan vermijden.
 
Ik vind je fosfaatgehalte ook knap hoog. Zeker icm de nitraat waarde, die aan de lage kant is.
 
#jessicapilon: Dank je wel voor je input. Ik meet met behulp van een watermeetkoffer van het merk "Visocolor 933100". Fotometrisch. Veel nauwkeuriger kan ik het niet. De teststrookjes gebruik ik soms als indicatie. Dank voor je tip. Ga ik de pomp minder vaak schoonmaken. Ik zal ook kijken of ik direct zonlicht aan de zijkant kan gaan vermijden.
Toch zou ik gaan voor een druppeltest, bijvoorbeeld die van Colombo. Die kleurkaartjes laten beoordelen met een appje of een bijgeleverd apparaatje, het is niet echt nauwkeurig en het voor het werk wat het doet gewoon te duur. JBL heeft ook zo'n ding. Dan heet het JBL ProScan. Maar uiteraard blijft de keuze aan jezelf.

 
Vermoedelijk zien we in je bak het resultaat van een slechte verhouding tussen je lichtsterkte en je CO2 niveau. Er zal sprake zijn van een CO2 tekort ten opzichte van je lichtsterkte. Je hebt twee daglicht ledlamp van Juwel met een Kelvinwaarde van 9000. Een waarde die op een zeewaterbak zou kunnen. Op een zoetwateraquarium is een Kelvin waarde van maximaal 5000 gewenst. Je schrijft de bak al jaren te hebben. Is deze led verlichting er later bijgekomen?
 
Ik heb op dezelfde dag mijn water laten keuren bij een aquariumzaak. Die hadden ook zo'n Jbl teststrookjes met een app. Die kwam nagenoeg hetzelfde uit als mijn eigen methode. Ik ben zelf chemisch analist en heb meer vertrouwen in een druppeltest op kleur als met een app. Het verschil in waarden was minimaal. Ik denk dat beide methoden werken. Ik ga met mijn collega's overleggen aan welke knop wij als eerste gaan draaien. Ik kan het enorm waarderen dat er zo wordt meegedacht, waarvoor mijn dank.
 
Zelf heb ik wel eens zoiets gebouwd met een Arduino. Dat ding kon ook lezen op kleur. Maar hoe nauwkeurig leest een app. Is iets goed op rood of pakt het ding ook nog mee wanneer de kleur iets naar oranje neigt? Of hoeveel mag en kan de afwijking zijn? Wat te denken over lichtinval en hoe de kleur dan kan afwijken? Mijn ervaring heeft mij geleerd dat over het algemeen het werken met een druppeltest het meest eenvoudig is en voor het gebruik in onze hobby afdoende nauwkeurig. Verder vind ik dat de bijbehorende prijs bij bijvoorbeeld een Colombo testkit ook passend. Uiteraard betekend mijn betoog niet dat er anders over deze zaken gedacht kan worden.
 

Terug
Bovenaan