Groene alg


soepkip

Active member
Lid geworden
2 februari 2011
Berichten
34
Locatie
Drenthe
Ik heb al een paar maand erg veel last van groene alg op m'n planten en bruine aanslag op mijn ramen van mn aquarium.

Hieronder wat gegevens van mn bak:

500 Liter
8 uur per dag 2 tl lampen.
Elke week 50% waterwissel
Voeg co2 toe
Geen voedingsbodem
Pantenvoeding: V30 complete van Dennerle

temparatuur: 27C
KH: 5
PH: 7
GH: 6
NH4: 0.05
NO2: 0.025
CU: 0.1
NO3: 1
PO4: 0.02
SIO2: 6
FE: 0.02

Bak draait ongeveer een half jaar.

Kan dit komen doordat de SIO2 erg hoog is?

Alvast bedankt voor het mee denken.

Hier nog wat foto's:
Tws4YROiaAUAzHHQuqT8Zd8KY8f42g8m.jpeg

Tws4YROiaAUAzHHQuqT8Zd8KY8f42g8m.jpeg
Tws4YROiaAUAzHHQuqT8Zd8KY8f42g8m.jpeg
Tws4YROiaAUAzHHQuqT8Zd8KY8f42g8m.jpeg
Tws4YROiaAUAzHHQuqT8Zd8KY8f42g8m.jpeg
 
Wat me gelijk opvalt is dat de nitraat en fosfaat bijna 0 zijn en die zijn juist ook van belang voor de planten. Die mogen wel op 10-15 mg nitraat en 1 mg fosfaat zitten. Je co2 zit zo rond de 15mg en ik zou de ph richting de 6.8 brengen.
Bruinalg is vaak een overbelasting of dus te weinig bacterien om alles te verwerken. Je meet ook nog een lichte no2 en nh3/4. Werkt het filter goed en is die voldoende voor de belasting?
Welke bodem heb je in de bak?
 
Ik heb een eheim professionel 3 XL 1200 en een JBL Cristalprofi E 1901 draaien.

De bodem is van grind
 
Ja het zit niet erg vast maar als ik het weg haal is het na een paar dagen terug.
 
Zoals John al aangeeft de NO3 en PO4 omhoog. Verhouding van 10/1 dien je minimaal te behalen! 20/1-2 mits voldoende licht en C02.
Ik had ook heel erg veel last van groenalg en op minder als 10 dagen ben ik er volledig van af!

Eerste foto was 11/01 laatste foto vandaag.

2017-01-21 16.44.54.jpg
 
Ja het zit niet erg vast maar als ik het weg haal is het na een paar dagen terug.


Vrees dat het eerder een blauwalg soort is dan groenalg. Hoe ruikt het als je een stukje eraf wrijft?
 
Sorry voor m'n late reactie.

Als ik het groene eraf haal ruikt het niet echt ergens naar. Maar als ik boven m'n bak hang ruikt het niet echt fris.

Heb alle alg van het hout gehaald en de bladeren. Bak is na 2 week weer groen.

Ben overgestapt op plantenvoeding van easy life. (profito) en voeg nu ook algexit toe van easy-life.

heb net mn water gemeten.

No3 is nu 1 en po4 0.02

Hoe kan ik die het beste verhogen? met Nitro en Fosfo van easy-life?
 
Zou stoppen met de algexit.
Gebruik hier ook nitro en fosfo van easylife om de po4 en no3 op niveau te brengen na de waterwissel.
 
Het is niet echt vettig. Als je het van dicht bij bekijkt van zijn het groene haartjes en je haalt ze er heel makkelijk af met een borsteltje
 
Lijkt inderdaad gewoon op groene alg wat ik ook had bovenaan een stuk hout. Direct die paniek over blauwalg, onbegrijpelijk. Hier hebben 3 otocinclussen er kort werk van gemaakt.
 
Ik heb 4 otocinclussen in mn bak zitten. helpt niet echt.....
 
Geen algexit o.i.d. gebruiken! Fosfaat/Nitraat gehalte verhogen, dit is, als eerder door o.m. John en Samzee opgemerkt, te laag.
 
Heb net nitro en fosfo bij de winkel gehaald en erin gedaan. hopen dat het beter word.
Ik hou jullie op de hoogte!
 
Dan is het geen blauwalg denk ik en meer misschien een voedingstekort. Hoe staat het met je hoeveelheid co2?
 
Doe er maar een stuk of 15 Japonica garnalen in, die weten hier wel raad mee. Daarnaast het fosfaat en nitraat omhoog en klaar is Clara.
 
Ik denk dat de oorzaak bestrijden een betere strategie is. Hout kun je eventueel schoonpoetsen en bealgde bladeren verwijderen.
 
Ik denk dat de oorzaak bestrijden een betere strategie is. Hout kun je eventueel schoonpoetsen en bealgde bladeren verwijderen.
Ik geef ook aan dat het nitraat en fosfaat in mijn ogen omhoog mag? Alleen al voor de plantengroei. Maar waarom geen Japonica's erin? Het zijn leuke beestjes en het is alles behalve chemisch. Ik heb het hier al vaker gezegd, maar sinds ik die beestjes in mijn bak heb (vanaf juni 2016) heb ik nog nooit zo'n goed draaiende bak gehad. As dat geklier met allerlei waterwaarden, verlichting etc. heeft bij mij nog nooit voor een oplossing gezorgd.
Zonder Japonica's had mijn bak nu leeg op zolder gestaan denk ik.
 
Omdat het inzetten van Japonica s om de alg te bestrijden denk ik een verkeerd insteek is. Als je die wil omdat je ze mooi vindt dan is het iets anders.
Het bestrijden en voorkomen van de alg moet voorop staan denk ik en als iemand de garnaaltjes leuk vindt dan is dat weer wat anders. Maar ja, iedereen mag hier natuurlijk zn eigen mening over hebben;)
 
Ben nu een week bezig om mn nitraat en fosfaat omhoog te krijgen.

had mn no3 een paar dagen lang rond de 10 maar is nu nog maar 1 mg/l.

De po4 gaat haast niet omhoog.

Planten beginnen wel weer een beetje te groeien maar de alg word nog niet minder.

Kan ik gewoon meer nitro en fosfo blijven toevoegen? Bij welke waarden word het schadelijk voor mn vissen?
 
Ik voeg wekelijks 20 mg nitraat toe en 2 mg fosfaat. Je po4 mag best 1 mg zijn en de nitraat rond de 15.
 
Met een kh van 5 zou ik de ph iets lager doen zodat je wat meer co2 hebt.
 
Heeft u toevallig reflectoren boven de TL buizen hangen?
 
Ja dat heb ik
 
Die zou je kunnen verwijderen zodat de vraag naar voeding afneemt of je zorgt dat alles voldoende voor handen is voor de planten.

Welke waarden heb je nu in je bak dan?
 
Ja dat heb ik

Verwijder er eerst 1 en een week later nog 1. De licht intensiteit is te sterk. Kan enorm veel uit maken met of zonder reflector. De vraag naar voeding is naar mijn idee te hoog. Ik denk dat je algen je nitraat en fosfaat verbruiken. Ze doen tenminste meer dan je planten.
 
Ik heb 1 reflector eraf gehaald en zal volgende week de andere doen.

Mijn waterwaarden zijn nu:

temparatuur: 26C
KH: 5
PH: 7.5
GH: 8
NH4: 0.05
NO2: 0.01
CU: 0.1
NO3: 5
PO4: 0.02
SIO2: 0.04
FE: 0.1

Ik krijg de fosfaat niet omhoog. Na een paar dagen is hij weer rond de 0.02

Ben vorige week bij mijn aquarium winkel geweest en hij zei dat de alg ook kon komen omdat ik elke week bijna 50% water ververs en dat daarom het biologisch evenwicht te veel verstoord word.
Is het ook verstandig om minder water te gaan verversen?
 
Groenalg komt niet door de grote waterwissels denk ik. Bruinalg is de kans groter. Maar aangezien de groenalg hardnekkiger is. Is de bruinalg van latere zorg.

Heb je je filter al eens schoon gemaakt? Je nitraat is laag dus het zou inderdaad kunnen dat je bacteriecultuur niet optimaal is. Filter je ook biologisch?

Minder verversen is denk ik beter voor de bruinalg maar maakt voor de groenalg geen .. uit.

Ik ben niet bekend met de voedingssupplementen die je toedient dus daar kan ik weinig over zeggen.

Je moet nitrificerende bacteriën hebben. Zodat er nitrificatie plaatsvindt en dan heb je nitraten voor je planten. Als je planten dat niet hebben stoppen ze me groeien en pakt de alg wat er over blijft.

Filter checken! en andere reflector er af.
 
Vorige week heb ik m'n ene filter schoon gemaakt en deze week de andere.
 
Ik zie dat de po4 al niet genoeg is eigenlijk en met een kh van 5 mag de ph ook lager want nu heb je weinig co2 en dus kans op algen. Bij de EI verversen we ook de helft en daarbij zit er in je water dat ver weggooit maar erg weinig bacterien. Dat zal de reden niet snel zijn. Hoe hoog je de po4 op en waarmee?
 
Omdat het inzetten van Japonica s om de alg te bestrijden denk ik een verkeerd insteek is. Als je die wil omdat je ze mooi vindt dan is het iets anders.
Het bestrijden en voorkomen van de alg moet voorop staan denk ik en als iemand de garnaaltjes leuk vindt dan is dat weer wat anders. Maar ja, iedereen mag hier natuurlijk zn eigen mening over hebben;)

Ben ik niet met je eens John, de eigenaar en de planten zijn de enige die last hebben van de alg. Als het helpt de bak in balans te houden zijn ze alleen maar nuttig.

Heb trouwens net wel even gecheckt. Maar in de complete V30 zit geen nitraat en fosfaat. Denk dat je nu even geduld moet hebben en gewoon regelmaat in je onderhoud moet houden. Na een maandje maar weer aanzien.
 
Dan blijf je nog steeds met een algenprobleem zitten en ik zou zelf die oorzaak proberen op te lossen. Zoals ik al zei is het wat anders als je de garnalen neemt omdat je die ook mooi vind en mede om die reden wil hebben maar alleen om algen te bestrijden vind ik persoonlijk niet de beste optie. Als je van de algen af bent dan zit je nog wel met de garnalen namelijk. Dus je moet ze enkel nemen als je ze ook mooi vindt en daarnaast de oorzaak van de algen aanpakken. Maar ik gaf al aan dat dit een persoonlijke mening is natuurlijk;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Om de po4 te verhogen gebruik ik fosfo van easy life.

Als plantenvoeding gebruik ik nu profito van easy life
 
Tot welke waarde verhoog jij de po4 en wat is daar na een week nog van over?
 

Terug
Bovenaan