Groene alg


SamJanssen

Active member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
25
Leeftijd
18
Hallo iedereen. Ik heb een mooie bak, met planten zonder vissen. En heb dan ook geen nitraat niks. Nu doen mijn planten het gewoon goed. Maar ik heb wel last van alg. Iemand enig idee wat er aan te doen?
 

Bijlagen

  • 20220624_134134.jpg
    20220624_134134.jpg
    464.7 KB · Weergaven: 87
Hoelang draait de bak en wat voeg je toe aan voeding? Ik zie algenbloei en dat is vaak een combi van teveel licht itt de hoeveelheid co2.
 
Ik voeg zegmaar niks toešŸ˜…. ligt kan inderdaad te lang zijn. Staat 12 uur aan per dag.
 
Planten hebben voeding nodig dus ik zou wel plantenvoeding gaan gebruiken.

Hoelang draait de bak nu en heb je dit nu opeens? Wat voor verlichting gebruik je op hoeveel liter?
 
12h per dag licht is erg lang. 8h wordt meestal aangehouden. Als je geen voedingsstoffen toevoegd hebben je planten niks te eten, aangezien je ook geen bewoners in je bak hebt.
 
Okee dus jullie raden plantenvoeding aan. Ik heb de juwel nature en de juwel Day verlichting. Op 240 liter water. M'n bak draait zo'n 3 maanden
 
Zowel de plantenvoeding moet je toevoegen en ook zorgen voor genoeg no3 en po4. Afhankelijk van je planten en je licht moet je soms co2 gebruiken.
 
Okee, dan heb ik nog 1 vraag. Waarom denken jullie dat mijn planten het dan nu ook al goed doen?
 
Okee, dan heb ik nog 1 vraag. Waarom denken jullie dat mijn planten het dan nu ook al goed doen?
Nou, wanneer ik goed kijk naar de foto dan geloof ik dat je planten het helemaal niet zo goed doen? Je naaldgras bijvoobeeld ziet er nogal geel uit? Het zou goed zijn wanneer je even gaat kijken wat je planten zoal nodig zijn om goed te kunnen groeien! Je kan dit zien bij de online planten aanbieders. Zij zetten dit vaak bij elke aangeboden plant. Je kan dit dan ook zien voor jouw plantenkeuze. Daar staat bijvoorbeeld ook altijd iets over de verlichting bij die je gemiddeld zo'n 8 uur (exclusief eventuele dimtijden) aan zou kunnen houden. De lichtsterkte kan variƫren, kijk daarvoor op de sites. De bemesting is afhankelijk van de aangeboden lichtsterkte. Googelen dus! Voor je algenbloei is een UVC-lamp, als je die mogelijkheid hebt, ook een prima oplossing!
 
Bedankt voor het advies Benvo, zal ff gaan kijken
 
Nou ik ben begonnen met het geven van plantenvoeding, maar is er ook nog een korte termijn oplossing om voor de tijd dat ik vissen krijg te zorgen dat er een hoop van de zweefalg even weg is. En dan ben ik nu al bezig met de oorzaken aanpakken, maar dan zorgen dat de gevolgen ook weg zijn
 
De oorzaak met groen water is vaak te weinig co2 icm teveel licht of bijvoorbeeld een nh3/4 piek bij de opstart.
Hoelang draait de bak en heb je een foto en weet je de waterwaarden?
 
Er zit vrijwel geen nitraat/nitraat in. Een co2 tekort zou goed kunnen. Misschien dat minder lichturen daarbij helpen. de bak draait nu denk zo'n 4 maanden
 
Er zit vrijwel geen nitraat/nitraat in. Een co2 tekort zou goed kunnen. Misschien dat minder lichturen daarbij helpen. de bak draait nu denk zo'n 4 maanden
Minder lichturen is geen oplossing. Een lagere lichtsterkte kan wƩl een verschil maken. Het is goed je te realiseren dat er een belangrijk verschil bestaat tussen lichtduur, die je het best op zo'n 8 uur excl. eventuele dimtijden, zet en licht intensiteit.
 
Zoals Ben al aangeeft is het verminderen van de hoeveelheid licht wellicht een oplossing. Drijvers kun je bijvoorbeeld gebruiken maar verder is het belangrijk dat ook de nitraat, fosfaat en sporen voldoende aanwezig zijn.
 
Hey iedereen, ik heb een paar weken geleden mijn lichturen verlaagd naar 8 uur en ben 5 in 1 plantenvoeding gaan geven. Het ging wat beter, maar heb nu een nog ergere bak qua alg. Kan dit komen door een co2 tekort? En zo ja, moet ik dan een hele co2 installatie aanschaffen om dit te verbeteren?
 
Ik heb net waterwaardes gemeten en heb een vooral laag ph van ongeveer 6. Iemand een idee hoe dat daalt?
 
Hey iedereen, ik heb een paar weken geleden mijn lichturen verlaagd naar 8 uur en ben 5 in 1 plantenvoeding gaan geven. Het ging wat beter, maar heb nu een nog ergere bak qua alg. Kan dit komen door een co2 tekort? En zo ja, moet ik dan een hele co2 installatie aanschaffen om dit te verbeteren?
Hierboven heb ik al geprobeerd je uit te leggen dat het verstandig is om je lichtsterkte te verminderen. De lichtduur van 8 uur is uitstekend, dat hoef je niet verder te minderen. Groene alg is er in varianten, een zachte vorm die je gemakkelijk van bladeren en/of je ramen kan verwijderen. Er is ook een hardere soort die zich niet gemakkelijk weg laat halen. De zachtere variant wijst op een CO2 tekort, evenzo bij de harde variant waarnaast er ook sprake kan zijn van fosfaat tekorten. Wanneer je geen CO2 toevoegt moet je de verlichting in balans brengen met je plantengroei. In dit geval dus het licht dimmen op de een of andere manier. Niet je lichtduur wijzigen! Zorg voor voldoende voeding voor je planten waaronder ook fosfaat en nitraat. Bekijk ook even of je plantenvoeding wel overal komt in je bak! M.a.w. is je waterdistributie afdoende om je voeding overal te brengen?
 
Ik heb net waterwaardes gemeten en heb een vooral laag ph van ongeveer 6. Iemand een idee hoe dat daalt?
Zover ik begrijp voeg je geen co2 toe maar wat is de ph van je kraanwater? Ph kan dalen door zuren.
 
Ph van kraanwater zit in de 7, dus misschien ff een waterwissel
 
Kan door een te vies filter komen, teveel poepafval daar verzuurt je water ook van
Zou ook even je kh meten als ik jou was
Nou door poep is een daling van 1 ph wel erg veel lijkt me zo tenzij je een koe in de bak hebt lopen :eek:
 

Hahaha door een gebrek aan vissen in me bak heb ik geen poepšŸ˜…, vandaar vrees ik eigenlijk ook een co2 tekort, omdat er gewoon geen cirkel is tussen co2 en zuurstof
 
Maar dan kan ik die lagere ph nog niet verklaren als je geen co2 of andere zuren toevoegt. Gebruik je nog iets anders in de bak zoals bv turf?
 
Nee, gebruik ik niet. Maar ik denk dat het wel goed komt met het ph. Er stond op het hout dat ik had gekocht een keer dat dat ook ph kon verlagen
 
Ja hout kan zuren afgeven al heb je voor een daling van 1 punt wel vrij veel hout nodig volgens mij maar wellicht is dit toch (mede) de oorzaak.
 
Nou door poep is een daling van 1 ph wel erg veel lijkt me zo tenzij je een koe in de bak hebt lopen :eek:
Ik weet niet of jij nog weet te herinneren dat ik een tijdje terug een topic was gestart dat mijn kh zo laag was om onverklaarbare redenen, mijn ph was toen 5,5 en dat bleek dus te komen door mijn groep houteters de groep was uitgedund (van 40 naar 9) en het probleem was opgelost
 
Ik weet niet of jij nog weet te herinneren dat ik een tijdje terug een topic was gestart dat mijn kh zo laag was om onverklaarbare redenen, mijn ph was toen 5,5 en dat bleek dus te komen door mijn groep houteters de groep was uitgedund (van 40 naar 9) en het probleem was opgelost
Ja ok dat herinner ik me niet en misschien dat er dan toch een bepaalde reactie plaatsvindt. Misschien weet @biljoenblik daar iets meer van.
 
Bij Velda lees ik dat bacterien dus bij het verwerken co2 uitstoten dus het zou kunnen kloppen:

Nitrificerende bacteriĆ«n voor de vijver​

Zogenoemde nitrificerende bacteriƫn of vijverbacteriƫn zijn bacteriƫn die in je vijver afvalstoffen omzetten in CO2 of kooldioxide.
 

Terug
Bovenaan