Groene alg op bladrand


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Eens in de zoveel tijd steekt deze alg de kop op. En eigenlijk ook altijd op deze plant. Ik heb vorige week net de frisse scheuten herplant maar het is nu al een algenbende, zeer frustrerend dus. Ik meet mijn waarden morgen vlak na het onderhoud weer i.v.m. dosering nitraat, fosfaat en Profito. Meer plantenvoeding gebruik ik niet naast CO2.

Wie kan mij op voorhand vertellen waardoor dit meestal komt?

Ik heb wel eens iets gelezen over de chemische binding van verschillende stoffen. Dus als ik fosfaat doseer dan kan dat zich binden aan de micro's die in de Profito zitten en vervolgens neerslaan op plekken. Klopt dit, kan dat de oorzaak zijn en hoe lang kan ik best wachten?
Misschien is onze gewaardeerde huischemicus @biljoenblik bereid om zijn licht hierop te laten schijnen.

20181110_113119.jpg
 
Ik meet mijn waarden morgen vlak na het onderhoud weer i.v.m. dosering nitraat, fosfaat en Profito.

Dus als ik fosfaat doseer dan kan dat zich binden aan de micro's die in de Profito zitten en vervolgens neerslaan op plekken

Doseer jij micro's en macro's tegelijk?
Er wordt aanbevolen daar toch uren tussen te laten, ik doseer micro's en macro's op een andere dag.

Of dat de oorzaak is van je algen durf ik niet zeggen hoor.
 
Ja, ik heb daar voorheen nooit zo bij nagedacht. Meestal doseer ik de hele mikmak direct achter elkaar. Achteraf dom? Ik hoor graag wat men denkt.
 
of het dom is kan ik niet zeggen, maar er wordt idd geadviseerd om tussen de micro en macro minstens een paar uur te laten. De precieze reden zal nog wel verteld worden.
 
Komt je bemesting overal? M.a.w. is je waterdistributie in orde? Deze harde, moeilijker te verwijderen aanslag is vaak het gevolg van een tekort aan CO2 en fosfaat. Verder is het inderdaad verstandig, zoals Nicole opmerkt, om niet alles tegelijk in je bak te kieperen.
 
Het hangt ook af van welke chelaten er worden gebruikt en goede chelaten zijn beter bestand tegen een lagere ph. Als de chaleten worden afgebroken dan kunnen bepaalde voedingsstoffen inderdaad binden met de fosfaat. Althans dat is wat ik ervan snap dan.
 
Komt je bemesting overal? M.a.w. is je waterdistributie in orde? Deze harde, moeilijker te verwijderen aanslag is vaak het gevolg van een tekort aan CO2 en fosfaat. Verder is het inderdaad verstandig, zoals Nicole opmerkt, om niet alles tegelijk in je bak te kieperen.
Het hangt ook af van welke chelaten er worden gebruikt en goede chelaten zijn beter bestand tegen een lagere ph. Als de chaleten worden afgebroken dan kunnen bepaalde voedingsstoffen inderdaad binden met de fosfaat. Althans dat is wat ik ervan snap dan.
Kijk, en daarom denk ik dat je te bescheiden bent, John. Je kennis rijkt ver boven de mijne uit. We maken daar dan ook graag gebruik van!
 
Ik voeg ook altijd de micro's en macro's toe met een dag ertussen, ooit een keer gelezen dat ijzer met het fosfaat gaat binden?

Maar het kromme is dat je vandaag de dag alles in één fles kan kopen :juggle:
 
Het zit inderdaad in een fles maar daar zullen de chelaten denk ik niet worden aangetast waardoor er geen binding kan plaatsvinden. Oplossen van de chelaten gebeurt meer in zure en lichte omstandigheden dacht ik.
 
LET OP: De producten fosfaat, ijzer, sporenelementen en plantenvoeding mogen niet met elkaar in 1 fles gemengd worden. Als u dit wel doet binden zij samen en zijn deze voedingsstoffen niet meer opneembaar voor uw planten. Wij raden een paar uur tot een dag tussen doseringen van genoemde producten te laten. Deze waarschuwing is voor zowel de poedervorm als de vloeibare vorm.

hmm lijkt een duidelijk verhaal :D

met dank aan Aquariumbemesting:thumbs:
 
Klopt Jaap maar bij de all in one zitten ze al in een fles.
Klopt maar heb er zelf ook mee gewerkt en kreeg een overschot po4/fosfaat daardoor dus er weer van afgestapt
Dus nu de spullen van Aquariumbemesting kun je zelf de boel regelen
Ook heb ik de indruk dat de planten er beter op doen met apart doseren van fosfaat/no3 en micro/macro
Of dat slechter groeien komt door combi van voedingstoffen en andere elementen in de all in one :S:juggle::D
 
Het zit inderdaad in een fles maar daar zullen de chelaten denk ik niet worden aangetast waardoor er geen binding kan plaatsvinden. Oplossen van de chelaten gebeurt meer in zure en lichte omstandigheden dacht ik.

Ja dat zou kunnen, maar dan gaat het verbinden dus beginnen zodra je het in je bak kiepert.


Ik blijf ook bij de losse poeders en het verspreide doseren, wellicht zijn er wat stoffen toegevoegd waardoor het misschien niet bind?

Maar het blijft raar, overal lees je dat het niet tegelijkertijd mag worden toegevoegd, en vervolgens stoppen ze het in één fles:stom: zelfs bij aquariumbemesing.nl
 
Komt je bemesting overal? M.a.w. is je waterdistributie in orde? Deze harde, moeilijker te verwijderen aanslag is vaak het gevolg van een tekort aan CO2 en fosfaat. Verder is het inderdaad verstandig, zoals Nicole opmerkt, om niet alles tegelijk in je bak te kieperen.
De hoek waar deze planten staan krijgt denk ik de slechtste stroming. Maar al met al zit er op mijn 180L bruto bak zo'n 1200-1300L/u circulatie. Dus zelfs zonder directe uitstroom erop moet er toch meer dan voldoende passeren?

Ik gooi mijn plantenbemesting wel altijd in die hoek het water in!

Het hangt ook af van welke chelaten er worden gebruikt en goede chelaten zijn beter bestand tegen een lagere ph. Als de chaleten worden afgebroken dan kunnen bepaalde voedingsstoffen inderdaad binden met de fosfaat. Althans dat is wat ik ervan snap dan.
Je verwoordt inderdaad prima waar ik op doelde. De hamvraag is eigenlijk wanneer men dan lang genoeg wacht om de binding te voorkomen. En natuurlijk ook of dit effect heeft of de oorzaak kan zijn van de algenbloei op die specifieke plaats.

LET OP: De producten fosfaat, ijzer, sporenelementen en plantenvoeding mogen niet met elkaar in 1 fles gemengd worden. Als u dit wel doet binden zij samen en zijn deze voedingsstoffen niet meer opneembaar voor uw planten. Wij raden een paar uur tot een dag tussen doseringen van genoemde producten te laten. Deze waarschuwing is voor zowel de poedervorm als de vloeibare vorm.

hmm lijkt een duidelijk verhaal :D

met dank aan Aquariumbemesting:thumbs:
Juist...weer wat geleerd. Alleen is het momenteel de vraag wat ik lokaal ga doen aan die aanslag. Misschien Easycarbo misten?
 
Klopt maar heb er zelf ook mee gewerkt en kreeg een overschot po4/fosfaat daardoor dus er weer van afgestapt
Dus nu de spullen van Aquariumbemesting kun je zelf de boel regelen
Ook heb ik de indruk dat de planten er beter op doen met apart doseren van fosfaat/no3 en micro/macro
Of dat slechter groeien komt door combi van voedingstoffen en andere elementen in de all in one :S:juggle::D


Inderdaad is met losse stoffen makkelijker te sturen en ik hoor meer geluiden dat men van het een teveel krijgt en van het ander juist weer tekort.
 
Om die redenen worden er bij mij, automatisch, gedoseerd: 's Ochtends vroeg, fosfaat en Nitraat (kwart voor negen en kwart over negen), s'middags de sporen (kwart over twee), en 's avonds om half elf ijzer.
 

Terug
Bovenaan