Groeit Anubias boven water


H

Hot&tasty

Guest
Goeiedag forumleden,

heeft iemand ervaring met Anubias boven het water te laten groeien?
Ik heb gelezen dat het een moerasplant is en dat je hem vochtig kan houden met een plantenspray. Maar lukt dit ook? Of zet ik hem beter op de bodem en eventueel een ander plant die goed kan groeien op mijn rots boven water?

alvast bedankt voor een reactie
495F8965-04F7-42D3-8170-AC98A47273BD.jpeg
 
Moet wel kunnen, zolang de wortels nat staan en de verlichting niet zo dicht erop zit dat de bladeren beginnen te frituren.
 
Goeiedag forumleden,

heeft iemand ervaring met Anubias boven het water te laten groeien?
Ik heb gelezen dat het een moerasplant is en dat je hem vochtig kan houden met een plantenspray. Maar lukt dit ook? Of zet ik hem beter op de bodem en eventueel een ander plant die goed kan groeien op mijn rots boven water?

alvast bedankt voor een reactie
Bekijk bijlage 316586
Anubias groeit ook in de natuur op rotsen, bijvoorbeeld. Maar wel op plekken waar de luchtvochtigheid heel erg hoog is! Dus bovenwater houden kan heel goed. Inderdaad is het nodig om de plant goed vochtig te houden! Een constante vochtigheid dus! De plant wordt in terrariums bijvoorbeeld ook boven water gehouden maar ook weer onder hoge luchtvochtigheid. Het licht moet daarbij gedempt zijn. Deze planten groeien onder beschaduwde omstandigheden.
 
Okey dat is goed nieuws ! Heb de lamp tegen de muur gedraaid zodat het wat minder fel is. En dagelijks met de plantenspuit erop dus. Top. Bedankt
 
Ben benieuwd of het gaat lukken. Ik heb geen ervaring met Anubias, maar wel met andere aquariumplanten die ik emers heb gehouden. Mijn ervaring is dat ze heel erg vochtig gehouden moeten worden, bij ons thuis was het veel te droog en moest ik om de 2 á 3 uur opnieuw sprayen. Op lange termijn is dat dus absoluut niet te doen. Als er nu een kap op het aquarium zat om de vochtigheid vast te houden zou het prima lukken, maar met een open aquarium bestaat de kans dat de plant gaat uitdrogen (afhankelijk van de luchtvochtigheid in de ruimte).
 
Als een Anubias is opgekweekt is op de kwekerij kan je relatief gemakkelijk emersed in leven houden in een ripparium, terrarium e.d.
Als de luchtvochtigheid maar voldoende blijft. En de wortels nooit droog staan.
Een Anubias die eenmaal is getransformeerd naar een volledig submersde staat is zal deze (bijna) niet meer emersed kunnen overleven.

mix_anubias.jpg

Zo staan ze op de kwekerij :thumbs:
 
Ben benieuwd of het gaat lukken. Ik heb geen ervaring met Anubias, maar wel met andere aquariumplanten die ik emers heb gehouden. Mijn ervaring is dat ze heel erg vochtig gehouden moeten worden, bij ons thuis was het veel te droog en moest ik om de 2 á 3 uur opnieuw sprayen. Op lange termijn is dat dus absoluut niet te doen. Als er nu een kap op het aquarium zat om de vochtigheid vast te houden zou het prima lukken, maar met een open aquarium bestaat de kans dat de plant gaat uitdrogen (afhankelijk van de luchtvochtigheid in de ruimte).

Merk inderdaad dat de nevel op de bladeren snel uitdroogt en de bladeren krullen. Om de 3 uur besproeien is niet mogelijk maar we doen ons best! Een kap heb ik wel maar omdat mijn aquarium op de grond staat gebruik ik dit niet. Ik laat de deur wel openstaan als ik douche vanaf nu en mocht hij echt beginnen doodgaan zet ik hem in het diep.
image.jpg
 
Als een Anubias is opgekweekt is op de kwekerij kan je relatief gemakkelijk emersed in leven houden in een ripparium, terrarium e.d.
Als de luchtvochtigheid maar voldoende blijft. En de wortels nooit droog staan.
Een Anubias die eenmaal is getransformeerd naar een volledig submersde staat is zal deze (bijna) niet meer emersed kunnen overleven.

Bekijk bijlage 316643
Zo staan ze op de kwekerij :thumbs:
Dus als mijn anubias onder water zijn gekweekt is er een grote kans dat het niet lukt? Ik heb ze online besteld, hopelijk zijn ze emersed gekweekt :)
 
Dus als mijn anubias onder water zijn gekweekt is er een grote kans dat het niet lukt? Ik heb ze online besteld, hopelijk zijn ze emersed gekweekt :)
De kans is groot dat je een plant krijgt die nog steeds in haar bovenwatervorm is. Geld trouwens van 90% van alle plantjes die wij gebruiken.
Maak ons maar weer jaloers ;))
Dat is op een kwekerij bij mij in de buurt. Kan je op zaterdagmorgen gewoon naar binnen lopen en je plantjes uitzoeken. :giggle:
 
Zou de anubias meer de neiging hebben om naar het licht te groeien of naar beneden het water in de schaduw?, anubias die ik onder water heb gehad kroop meer naar beneden met uitlopers. toevallig gister aardig wat anubias en javavarens op het hout boven het water geplaatst, sommige staan alsnog half onder water tegen t water oppervlak aan, alles wel redelijk in de schaduw. Sproei nu even 3x per dag en als t goed is kan ik daar met weekje mee stoppen.
 

Terug
Bovenaan