Gratis co2?


Antonius

Member
Lid geworden
24 januari 2017
Berichten
8
Leeftijd
31
Beste forumleden,

Voorheen heb ik veel bruikbare informatie van deze site mogen inlezen zoder mijzelf als lid te registreren (gelukkig). Maar ik heb mijzelf hier zojuist toch als lid aangemeld omdat ik met een wellicht moeilijk aan te tonen vraag/stelling in mijn hoofd zit die ik niet beantwoord krijg op deze nuttige site. Ook niet via google.

Volgens discovery; Vroeger toen er nog geen fabrieken, autos en vuur was bestond de lucht op aarde uit bijna 100% zuurstof. Tegenwoordig bestaat de lucht uit 15% zuurstof en de rest is uiteraard co2 en andere giftige rotzooi.

Mijn stelling/vraag als volgt;
Is het terrecht dat een zuurstof pompje die de bekende belletjes maakt een zuurstofpompje heet?
Buiten de geringe zuurstof die in de lucht zit, pomp het pompje ook al de andere stoffen in het aquarium. Krijg je hiermee niet ook gratis co2 in je aquarium? Of is het zo dat bijv co2 zwaarder/lichter is als zuurstof en de zuurstof via de belletjes de overige stoffen alsnog er uit blaast En er alleen zuurstof in de bak overblijft?
Of is het zo dat je via het pompje een lucht omgeving in je bakken creeerd die wij inademen en dat het onderwater leven toch een andere samenstelling nodig heeft. Waardoor je dus GEEN zuurstofpompje nodig hebt en alleen waar nodig co2 toevoegt als je dus bijv je bak naar smaak hebt ingericht die helaas niet natuurlijk kan functioneren. Wanneer je te veel licht hebt en te weinig vissen dus co2 te kort en baardalg krijgt. Zo kun je eigenlijk wel testen of in deze samenstelling het pompje de baardalg zal doen verdwijnen. Nu heb ik helaas niet zon pompje omdat ik twijfel over een co2 set of zon pompje.

Wellicht weet iemand hier antwoord op?
Ik hoop dat het uberhaupt te volgen is.

Alvast bedankt"
 
Een luchtpompje zorgt vooral voor oppervlakte beweging wat de gasuitwisseling tussen lucht en water beter maakt.
De bellen er van zijn te groot om een goede gasuitwisseling te hebben door de snelle steiging.
Met een filter (evt mt spraybar) wat je naar boven richt zal hetzelfde doen.
 
Zo n luchtpompje geeft bellen af maar daaruit zal weinig zuurstof worden opgenomen omdat ze erg snel aan het oppervlak zijn. Het is inderdaad meer door de waterbeweging aan het oppervlak (door de belletjes) dat je goede uitwisseling van gassen krijgt.
 
Een goede uitwisseling van gassen zal dus ook de verbruikte Co2 aanvullen, maar dat is maar een zeer klein percentage.
 
Als je geen co2 bemest is een luchtpomp inderdaad een grote meerwaarde. Dit omdat je zonder deze beluchting vaak minder co2 in uw water zal hebben dan in de atmosfeer van uw woonkamer. Beluchten zal in dat geval CO2 toevoegen. Al is het heel weinig.

Zelfs met co2 heeft beluchten een meerwaarde. Dat heb ik zelf onlangs ervaren.
Het water in het aquarium wordt helderder en gaat minder tot niet meer ruiken.
 
Volgens discovery; Vroeger toen er nog geen fabrieken, autos en vuur was bestond de lucht op aarde uit bijna 100% zuurstof. Tegenwoordig bestaat de lucht uit 15% zuurstof en de rest is uiteraard co2 en andere giftige rotzooi.

Wil op dat stukje toch nog even inhaken.
Zuurstof niveau is inderdaad een procentje of wat gedaald de afgelopen paar miljoen jaar maar 100% zuurstof, no way.
Met zo veel zuurstof zou er helemaal niets leven.
Daarnaast hoeveel tonnen stikstof, co2, zwavel etc etc denk je dat een vulkaantje uit stoot?
 
Klopt wel. Er was meer zuurstof in de tijd van de dinosaurussen. Maar 100% zuurstof is dodelijk. even dodelijk als 100% stikstof.

Maar dit gaat het verhaal nu niet meteen een andere zwaai geven. :)
 
Allereerst. Er zit ongeveer 78% stikstof in de lucht. Dan 21% zuurstof. De overige 1% bestaat uit waterdamp edelgassen en koolstofdioxide.
En dat laatste zit er slechts voor 0,04% in.
Dus u blaast eerder koolstofdioxide uit uw bak, dan dat u de koolstofdioxide in uw bak blaast.

Mochten uw planten reeds begonnen zijn met biogene ontkalking. Oftewel koolstof uit kalk halen.
Dan kan een luchtpomp zinvol zijn, om toch nog iest van koolstofdioxide in uw bak te krijgen.
 
Zelf bemest ik co2 Ongeveer 35ppm. Dat is 0.0035% als ik het goed heb?
Dan klinkt 0.04% zo slecht nog niet. :)

Mijn ervaring is dat planten het doorgaans goed doen met beluchting als er geen co2 bemest wordt.
 
Zelf bemest ik co2 Ongeveer 35ppm. Dat is 0.0035% als ik het goed heb?
Dan klinkt 0.04% zo slecht nog niet. :)

Mijn ervaring is dat planten het doorgaans goed doen met beluchting als er geen co2 bemest wordt.

Dat is ppm in water. En voor water is dat al zeer hoog! Dat gaat er liever uit, dan erin.
Anders had iedereen een luchtpompje ipv die dure flessen:daisy:

Ik zag dat rivieren max 10-15 mg/l CO2 vanuit de lucht opnemen. Dus met zeer sterke beluchting en weinig licht kun je dus misschien op 10mg/l komen.

Zie hobbykwekers
 
Ja weet ik ook idd. Een luchtpomp kan nooit een co2 fles vervangen. Dat staat buiten kijf.
Maar wie zonder co2 bemesting werkt kan best een meerwaarde halen uit extra beluchting. Planten gaan het er niet slechter op doen. Dat weet ik zeker. :)
Pas als je co2 gaat bemesten moet je er u van bewust zijn dat je co2 verwijdert uit het water met zo'n pompje.
Ik ga er van uit dat je met een luchtpomp ongeveer 5ppm co2 in het water kan brengen. Dat is toch wat ik ervaar. Verwacht er niet veel meer van. Maar ik kan genoeg planten aquaria zonder co2 bemesting waar het een pak lager is.
 
Nooit zomaar concentraties in lucht met die van water vergelijken.
Water in evenwicht met lucht (20% zuurstof en 0.04% CO2) bevat ongeveer 9 mg/liter zuurstof en 0,5 mg/liter CO2 (zonder vissen af bacteriële afbraak).
Door te beluchten zullen de concentraties in het water naar deze waarden evolueren.
Omdat we vaak naar hoge CO2 concentraties voor planten streven (20 à 25 mg/liter) zullen we veel CO2 verliezen door te beluchten. In plantenbakken is dit niet goed, in bakken zonder planten dan weer wel.
 
We vergeten gemakshalve maar even dat het co2 gehalte binnenshuis een flink pak hoger ligt dan buitenshuis. :)
Waardes in een slaapkamer boven de 5000ppm zijn niet ongewoon tegen de ochtend.

Ik zou zeggen probeer en ervaar. 5ppm is haalbaar met beluchting.
 
Zag hier recent met beluchten tijdens medicatie de continu test alleen maar donkerder worden.
 
Zag hier recent met beluchten tijdens medicatie de continu test alleen maar donkerder worden.


Als je co2 bemest is dat héél normaal.
Als je geen co2 bemest is die indicator sowieso donkerblauw met planten.
 
Waardes in een slaapkamer boven de 5000ppm zijn niet ongewoon tegen de ochtend.

Dan zou ik toch maar eens het ventilatiesysteem na laten kijken.
Heb hier een CO2 gestuurd ventilatiesysteem. De sensoren staan altijd op groen.

Heb het inmiddels wel uitgeschakeld want werd gek van die automatische roosters.:stars: Ik zet zelf wel een raampje open:p
 
Ventilatie systeem? Ik woon nog ouderwets hoor. Met een gaskachel in de woonkamer. :)
Nee, zelfs geen CV, en toch overal mooi warm en boven 18°C. :)
 
Goed!
Allereerst ben ik verrast door de nu al vele antwoorden.
Hier kan ik dan voor mijzelf ook conclusies uit halen en verdere info qua co2 is hiermee ook eigenlijk bevestigd.
Beter een co2 installatie dan een zuurstofpompje. Wel meteen een degelijke installatie want die goedkopere dingen zijn vrijwel nutteloos heb ik gelezen.

het zuurstofpompje is dus eerder een 'lucht' pompje. En is eerder decoratief met een leuke goudvis dan enorm nuttig of functioneel.
Ik zelf heb een overloop in het aquarium waardoor een (kaamlaag?) Er niet is en dus ook de gassen beter uitwisselen.


Ik vind het erg jammer dat mijn plantjes onder het baardalg zitten en
twijfel alleen nog tussen een goede co2 installatie en de vloeibare variant.
Zit hier een verschil in behalve het dagelijks doseren?
Of zal ik gewoon wat meer vissen er in doen? Die geven natuurlijk ook co2. Maar is mijn bak al niet een beetje te overbevolkt?
De bak waar het om gaat is 30x30x200 en daar in heb ik; 2 dwerg gourami's. 4 neon tetras. 4chinese danios. 2 vuurtetras. 1 chinese algeneter (die helaas niet alle algen op eet) En een ongeveer 10 misvormde guppjes. Ook schijnt de japonica garnaal baardalg te eten maar voordat ik een impuls aankoop doe en de garnaal geen baardalg blijkt te eten heeft iemand hier ervaring mee?


Evengoed vriendelijk bedankt voor de bruikbare reacties"
 
Vloeibare co2 is geen echte co2, maar een alternatieve koolstofbron. Als je er de centen voor hebt zou ik niet twijfelen en voor een automatische co2 sturing gaan. Je zal de beste resultaten halen. :)
 
de vloeibare variant word door veel mensen gemeden... is ook niet de zelfde soort C02! En word ook niet door alle planten goed verdragen.

en @JurgenD was mij net een secondje voor! :p

voor de sturing kan ik je doorverwijzen naar C02art.co.uk heel goed adres voor wijnig geld!
 
Hahaha. Ja het is maar hoe je de bak neer zet maar van links naar rechts is de bak 200cm. Hopende het scheve beeld rechts gezet te hebben.

Maar ik ga voor de co2 en ik ben in ieder geval prima geholpen met mijn gedachte waar ik al een tijd mee zat en hoe verder.

Ik weet niet of ik deze ¿thread? Af moet sluiten maar wat mij betreft ben ik voorzien en anders discussieert u lekker verder. Ik vind het evengoed een interressant onderwerp.
Nogmaals hartelijk bedankt.
 
Vloeibare co2 is geen echte co2, maar een alternatieve koolstofbron. Als je er de centen voor hebt zou ik niet twijfelen en voor een automatische co2 sturing gaan. Je zal de beste resultaten halen. :)
Hier heeft Jurgen een goed punt. Wel kan een vloeibare variant, bijvoorbeeld Easy-Life Carbo, helpen om van de baardalg af te komen. Dit doe je door op de nodige plekken af en toe een boost met deze vloeistof te geven. (Wel je bewoners in de gaten houden!) Het kan overigens heel goed naast "echte" CO2 gebruikt worden voor deze doeleinden.
 
Hou er wel rekening mee dat verkeerde luchtjes ook gepompt worden wat schadelijk kan zijn, dus dat uit de buurt houden van de luchtpomp, Dus schoonmaak doekjes alcohol, gloor, rook, keukenluchtjes enz.:stars:
 
Tegenwoordig bestaat de lucht uit 15% zuurstof
Dit klopt al niet,
Een mens heeft 21% zuurstof nodig om te kunnen leven. Dus wat ze je wijs hebben gemaakt is in mijn ogen bangmakerij. De zuurstof in de lucht ligt op dit moment rond de 26%. En dat heeft ook niet alles te maken met vervuiling maar ook met ontbossing in gebieden als de Amazone.
Vissen hebben heeeeeeel veel minder zuurstof nodig dan een mens. Geloof iets van 4% maar.
Zolang je genoeg zuurstof plantjes hebt. Of co2 zodat je planten zuurstof kunnen maken het je geen zuurstof pomp nodig.
Maar ik Denk dat het woord zuurstof pomp beter in beluchtings pomp kan veranderen. Wat je belucht iets, en je bezuurstoft niets.
Als je het persee een zuurstof pompje wil noemen zal dat niet verkeerd zijn. Omdat je 26% zuurstof in inbrengt en je vissen maar iets van 4% gebruiken.
 
bovendien zal uw aquarium verzadigd zijn aan 10% meer zuurstof krijg je er nooit in.
 
pxaEHi2d-uqYj-hiMUTLqtciOV8EJJ1v.gif


:D
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Beste forumleden,

Voorheen heb ik veel bruikbare informatie van deze site mogen inlezen zoder mijzelf als lid te registreren (gelukkig). Maar ik heb mijzelf hier zojuist toch als lid aangemeld omdat ik met een wellicht moeilijk aan te tonen vraag/stelling in mijn hoofd zit die ik niet beantwoord krijg op deze nuttige site. Ook niet via google.

Volgens discovery; Vroeger toen er nog geen fabrieken, autos en vuur was bestond de lucht op aarde uit bijna 100% zuurstof. Tegenwoordig bestaat de lucht uit 15% zuurstof en de rest is uiteraard co2 en andere giftige rotzooi.

Mijn stelling/vraag als volgt;
Is het terrecht dat een zuurstof pompje die de bekende belletjes maakt een zuurstofpompje heet?
Buiten de geringe zuurstof die in de lucht zit, pomp het pompje ook al de andere stoffen in het aquarium. Krijg je hiermee niet ook gratis co2 in je aquarium? Of is het zo dat bijv co2 zwaarder/lichter is als zuurstof en de zuurstof via de belletjes de overige stoffen alsnog er uit blaast En er alleen zuurstof in de bak overblijft?
Of is het zo dat je via het pompje een lucht omgeving in je bakken creeerd die wij inademen en dat het onderwater leven toch een andere samenstelling nodig heeft. Waardoor je dus GEEN zuurstofpompje nodig hebt en alleen waar nodig co2 toevoegt als je dus bijv je bak naar smaak hebt ingericht die helaas niet natuurlijk kan functioneren. Wanneer je te veel licht hebt en te weinig vissen dus co2 te kort en baardalg krijgt. Zo kun je eigenlijk wel testen of in deze samenstelling het pompje de baardalg zal doen verdwijnen. Nu heb ik helaas niet zon pompje omdat ik twijfel over een co2 set of zon pompje.

Wellicht weet iemand hier antwoord op?
Ik hoop dat het uberhaupt te volgen is.

Alvast bedankt"
Eigenlijk zit er een beginfout in deze discussie. Ts meent dat de aarde vroeger een bijna 100 % zuurstof schil had. Eigenlijk was er aanvankelijk helemaal geen zuurstof maar alleen, naar men aanneemt waterstof en helium. Via tussenveranderingen, menthaan, ammonia, koolstofdioxide, stikstof en waterdamp kwam er een meer en soms mindere zuurstof schil waar door invloed van het klimaat, ijstijden, ook meer of minder koolstofdioxide inzat.
 

Terug
Bovenaan