Graag advies.


J

Jessy1-9

Guest
Hoi,

Ik heb 2 aquariums van beiden 1 meter (rio 180)

Aquarium 1:
Hierin heb ik 4 sluierstaarten (is dit acceptabel of toch te veel?)
Een zuurstofpompje
Het binnenfilter, en een extra filter.
Een stuk hout met zuurstofplantjes.
(Dat is de opstelling hoe dat ik het ook in gedachten had)
Ook heb ik hier een gewone goudvis die ik in mei gekregen heb, en ik over wilde plaatsten naar een vijver.

Probleem 1:
De goudvis heeft een bult op zijn kop/ tumor.
Deze tumor ziet er niet meer zou netjes uit, witte plekken/schimmelachtig?
Wat kan ik voor deze goudvis nog betekenen?
Wat kan ik verwachten dat er verder gebeurt, aangezien die dus een tumor heeft.

Probleem 2:
Zwarte sluierstaart heeft over zijn hele lichaam witte stipjes. (Dus niet alleen zijn paaipukkels). Witte stip?!

Wat al gedaan?
Ik heb deze beide vissen een zoutbad gegeven.
30 gram zout zonder jodium per liter voor 10 minuten
Is dit een juiste methode? En hoevaak kan/ moet dat per dag?


Aquarium 2:
Hierin heb ik vooral guppy's en Platy's

Probleem 1:
Vooral de Platy's zie ik vaak met samengeknepen vinnen, maar kan niet zien wat ze mankeren verder.

Probleem 2:
Sinds kort heb ik hier slakken in ontdekt, hoe krijg ik ze weg?


Welke behandeling(en) kan ik het beste toepassen voor mijn sluierbak?
En voor mijn guppy/platy bak?
Medicijnen heb ik eigenlijk niet in huis, dus die zou ik moeten bestellen. Dus graag advies over waar jullie de beste ervaringen mee hebben.
 
Wat zijn je waterwaardes van je guppen/platysbak?
Slakken verwijder je vrij makkelijk door er komkommer in te doen (verzwaren anders blijft het drijven) de avond voor je gaat slapen, dan zit hij 's ochtends helemaal vol slakken.
 
Heb je foto's van de zieke vissen?

4 sluiers en 1 gewone goudvis in een 180l. bak is inderdaad teveel. Een gewone goudvis heeft al 200 l. nodig om goed te kunnen groeien. Ze kunnen ruim 40 cm. worden dus 300 cm. zwemruimte is wel op zijn plaats. Een ruime vijver is beter (en haalbaarder). Waarom is de goudvis niet naar de vijver gegaan? Dat begint nu erg krap te worden qua temperatuur, zeker als de vis nog genezen moet worden.

Slakken zijn juist goed voor je bak. Ze ruimen allerlei rommel op en geven een goede indicatie of je teveel voert (als je teveel voert groeit de populatie explosief).
 
@Jones De goudvis is niet naar de vijver gegaan omdat hij eerst nog te klein was bij die grote reuzen in de vijver, en ik was bang dat hij dan het eerste slachtoffer van de buurtreiger zou zijn geworden.
Toen we de goudvis net naar de vijver wilde doen, merkten we die bult op... En voor we het wisten werd het inderdaad al aan de late kant in het jaar.

Wat de bezetting betreft, was mijn vraag of alleen de 4 sluierstaarten wel kunnen.

Ik heb wel foto's gemaakt, maar weet nog niet hoe ik dat kan uploaden (kan dat ook gewoon vanaf je telefoon?)
Maar die witte stippen kan je eigenlijk niet zien op de foto :s
Verder zien de vissen er niet echt ziek uit, wel zijn ze volgens mij iets slomer. Maar alle vinnen nog gewoon mooi en rechtop.

@yvonne waterwaarden zijn zoals eigenlijk altijd
NO3 0-10
NO2 0
GH +/- 14 (ik weet eigenlijk nooit wat dit betekend)
Kh 6-10 (weet ik eigenlijk ook nooit wat dit betekend)
Ph 7,6
 
Je GH is je hardheid van je water.
Waarmee heb je gemeten? (strips of druppeltest)
 
Strips, heb geen druppels.
Omdat ik nooit problemen heb gehad met de waterwaarden, vind ik het niet nodig om dure druppels te kopen...
Af en toe een strip om te kijken of alles nog een beetje goed is, maar daar houdt het ook mee op.

Is er iemand die weet wat ik voor de sluierstaarten en goudvis kan doen?
Welke behandeling/ waarmee behandelen?


En is het verstandig de Platy's ergens mee te behandelen? Of nog even afwachten?
 
Ik zou starten met een waterwissel van de guppen/platysbak van zo'n 30% en dan een aantal dagen aankijken of het beter word dat staartknijpen. Heb je overigens een foto van die bak?
 
Jessy1-9 zei:
@Jones De goudvis is niet naar de vijver gegaan omdat hij eerst nog te klein was bij die grote reuzen in de vijver, en ik was bang dat hij dan het eerste slachtoffer van de buurtreiger zou zijn geworden.
Toen we de goudvis net naar de vijver wilde doen, merkten we die bult op... En voor we het wisten werd het inderdaad al aan de late kant in het jaar.

Wat de bezetting betreft, was mijn vraag of alleen de 4 sluierstaarten wel kunnen.

Ik heb wel foto's gemaakt, maar weet nog niet hoe ik dat kan uploaden (kan dat ook gewoon vanaf je telefoon?)
Maar die witte stippen kan je eigenlijk niet zien op de foto :s
Verder zien de vissen er niet echt ziek uit, wel zijn ze volgens mij iets slomer. Maar alle vinnen nog gewoon mooi en rechtop.
Foto's kan je uploaden via www.tinypic.com. Werkt ook op je telefoon (bij mij in ieder geval, Samsung Galaxy S2)

4 sluiers op 180 liter is erg veel. Sowieso zie ik ze niet graag in een meterbak omdat ze daar toch wel erg groot voor worden. Met deze bezetting zou ik zeker 2x per week 50-70% verversen.
 
XKYFQTUYnQQMFau7DZW86D-w4NxQUmcA.jpeg

Zoals ik al zei, niet erg goed te zien... Hij wordt altijd hyper als ik ff kijk haha.
Hier was hij dus ook snel aan het zwemmen, normaal staat zijn rugvin meer omhoog.
XKYFQTUYnQQMFau7DZW86D-w4NxQUmcA.jpeg

Ook hier vind ik het witte niet goed op te zien.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Want ik weet nu nog niet wat voor ik mijn sluiers kan doen... Behalve water verversen, maar dat ging niet over het genezen van de vissen.
 
Iemand?
 
Is de witte stip wel te zien op een filmpje?

Wat er met de gewone goudvis aan de hand is... geen idee.
 
Ik zal morgen proberen een filmpje te maken, maar het zijn dus heeel veel stipjes op het hele lichaam... Kleiner dan de paaipukkels.
Over paaipukkels heb ik trouwens nog een vraagje,die kunnen op de borstvinnen (die voorste,weet de namen nooit zeker) en de kieuwen. Maar ik zag pas een foto, en volgens die persoon waren de stippen bij de ogen van die vis ook paaipukkels. Kan dat?

Over de gewone goudvis, ik had dus begrepen dat dit een tumor is, maar heb eigenlijk nergens kunnen vinden wat de levensverwachting is bij vissen met een tumor.
Is er misschien iemand met ervaring?
Want hoe weet je of hij er last van heeft/krijgt? En is het normaal dat het wit vlekkerig wordt?
Wil hem niet onnodig laten lijden, maar ook niet uit zijn lijden verlossen zonder dat hij lijdt, alleen maar omdat het er gek of vies uitziet,

Dus iemand met ervaring is welkom! Haha

heeft een zoutbehandeling zin? En wat zijn daar de 'regels' eigenlijk voor?
 
Als de stipjes over het gehele lichaam zitten kan het geen goed witte stip zijn. Dit kan o.a. behandeld worden met Esha Exit.

Paaipukkels kunnen inderdaad ook bij de ogen voorkomen :).

Wat zoutbadjes betreft, 10-15 gram per liter en de vis daar 10-15 minuten in laten zitten. 30 g/l en 10 minuten kan dodelijk zijn!

Tegen witte stip en die tumor helpen zoutbadjes niet.
 
Ik dacht eigenlijk dat exit niet meer vertrouwd werd...
Filmpje maken is nog niet geluk, lijkt wel al wat beter te gaan.
 

Terug
Bovenaan