Gourami beschadigde staartvin


Grumble

Member
Lid geworden
17 januari 2022
Berichten
16
Leeftijd
36
Goedemiddag,

Mijn gourami vrouwtje (Blauwe Spat) heeft een lelijke beschadiging/infectie aan haar staartvin. Ik weet niet precies wat het is. Loopt nu door naar het achterlijf, zie ook de foto’s. Ze wordt geregeld wat opgejaagd door het mannetje.

Ik geef nu dagelijks een zoutbad, maar echt verbetering zit er niet in. Tips of informatie is dus meer dan welkom.
 

Bijlagen

  • AE7C40EB-244A-4FF5-9D2E-246226052F90.jpeg
    AE7C40EB-244A-4FF5-9D2E-246226052F90.jpeg
    166.6 KB · Weergaven: 72
  • E445BD05-899B-4BCB-89A3-F901D87DBA22.jpeg
    E445BD05-899B-4BCB-89A3-F901D87DBA22.jpeg
    153.4 KB · Weergaven: 74
  • 9E9AB8A0-19EE-4B9D-888D-B1A21DF8FECE.jpeg
    9E9AB8A0-19EE-4B9D-888D-B1A21DF8FECE.jpeg
    148.4 KB · Weergaven: 74
Als ik het zo bekijk is niet alleen de staartvin maar inderdaad ook een stukje van het lijf weg/aangetast.
 
Maar is de blauwe spat dan een dwerggourami want juist die hebben het vaak?
Volgens mij worden deze max 15cm.
 
blauwe spat : trichopodus trichopterus
dwergoeramie: colisa laila

blauwe spat krijgt veel minder iridovirus ( maar zeg nooit nooit)
 
Laatst bewerkt:
De dwerggourami is het gevoeligste, maar het Iridovirus kan bij alle goeramisoorten voorkomen.

Ik kom zelfs een vermelding tegen dat het overgesprongen is op een Ramirezi.
 
Laatst bewerkt:
Als dit het iridovirus is, dan is het het eerste geval --voor zover ik weet-- bij de blauwe spat. Ik zou er niet zo snel van uitgaan dat dat het is hoor. Vergevorderde vinrot (inmiddels lijfrot...) als ziektebeeld is iets wat je veel vaker buiten die context van het iridovirus ziet dan erbinnen, zeg maar. Er is überhaupt geen garantie dat bij de aangehaalde foto van die dwerggourami A. het om hetzelfde ziektebeeld gaat en B. er daadwerkelijk het iridovirus speelt.

Hoe dan ook, het ziet er helaas niet zo goed uit voor deze vis. :( Blijft ze achteruit gaan, dan zou het goed zijn als ze niet te lang hoeft te lijden... Kijken hoe ze zich gedraagt zou ik zeggen, en daarop je keuzes baseren. Voor zover die keuzes inmiddels niet al gemaakt zijn. :juggle:
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het met Gino eens en volgens mij zie je met het Iridovirus ook meer rode plekken.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga kijken of er verbetering in komt en anders wordt het inderdaad uit het lijden verlossen 🙁
 

Terug
Bovenaan