goudvissen hebben een uitstekend geheugen blijkt uit onderzoek


Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Berichten
12,323
Locatie
Hellevoetsluis
Dat goudvissen een beroerd geheugen hebben, blijkt een hardnekkig misverstand. Wetenschappers van de universiteit van Oxford leerden negen goudvissen een stukje te zwemmen van precies 70 centimeter en weer terug, waarna ze voer kregen als beloning. De vissen bleken de afstand exact te kunnen inschatten.


Met het onderzoek wilden de biologen aantonen dat vissen op eenzelfde manier navigeren als dieren die zich op het land voortbewegen, schrijft de Britse omroep BBC op zijn website.
Daarvoor werden de goudvissen in een aquarium gestopt met op de bodem een patroon van 2 centimeter brede, verticale strepen. Zodra de vissen 70 centimeter hadden gezwommen, kregen ze het teken om terug te zwemmen naar hun beginplek. Dat signaal kon bijvoorbeeld worden gegeven door één van de onderzoekers die met zijn of haar hand zwaaide.

Ook zonder signaal​

Daarna werd gekeken of de vissen dezelfde afstand zouden afleggen als ze vanaf een andere plek zouden wegzwemmen en geen signaal van buiten meer zouden krijgen.
Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Man slikt goudvissen op terras en krijgt caféverbod: 'Dit is walgelijk'​



Ook keken de onderzoekers wat er gebeurde als ze het strepenpatroon aanpasten en het startpunt verlegden. Acht van de negen goudvissen bleken prima in staat steeds dezelfde afstand af te leggen, ook als ze geen teken kregen.

Bewegende patronen​

Volgens de onderzoekers toont het aan dat ook de goudvis afstanden inschat met behulp van schijnbaar bewegende patronen in zijn omgeving, een verschijnsel dat bekendstaat als optische stroom ('optic flow').
Eerder was al duidelijk geworden dat goudvissen een opmerkelijk gevoel voor richting hebben. Ze bleken prima in staat een voertuig te besturen waar ze zich in een aquarium bovenop bevonden, wees onderzoek van Israëlische wetenschappers eerder dit jaar uit.
"Al snel beseffen ze dat er een verband is tussen hun bewegingen en die van de machine waar ze op zitten", zei een van de onderzoekers. Bekijk het in deze video:
 
Dus goudvissen kunnen beter afstand inschatten, hebben een beter richtingsgevoel en kunnen nu waarschijnlijk ook beter een voertuig besturen dan mij..........
Geweldig:rolleyes:
Je moet maar zo denken: jij kan tenminste nog buiten je coconnetje komen :p
 
Wij zien hier dagelijks hoe slim ze zijn. Als mijn man de kamer binnenkomt gaan ze aan de linkerkant van de bak zitten omdat hij altijd aan die kant gaat staan om gitaar te spelen. Volgens hem herkennen ze ook de verschillende liedjes. Als ik de kamer binnenkom gaan ze aan de rechterkant zwemmen omdat ik aan die kant mijn pc heb staan. De keukendeur zit ook rechts tegenover de bak, en ze houden mij ook in de gaten als ik in de keuken ben, want ze krijgen hier fijngesneden sla. Als we tv kijken hangen ze links bovenin met hun neus richting scherm😀. En het is onmogelijk om hen te vergeten, want met hun lichaamstaal maken ze duidelijk dat het etenstijd is!
 

Terug
Bovenaan