Goudvissen; groot kopen of zelf opkweken?


M

Malloot

Guest
Ik heb inmiddels de nodige jaren ervaring met fancy goldfish en wil een dilemma voorleggen.

We hebben in Nederland geen winkels waar we een fatsoenlijke kwaliteit fancy goudvissen kunnen kopen een enkele levering uitgezonderd.

Door cherrypicking her en der bij de verschillende lfs zijn er best mooie en vitale vissen te kopen, maar vaak lijkt het er op dat de grotere maten een aardige groeiachterstand hebben, waardoor ze nooit helemaal zullen uitgroeien.

Bij jonge goudvisjes is deze groeiachterstand doorgaans niet aanwezig, maar is het eindresultaat vaak nog niet helemaal duidelijk.

Ik heb wat kleine (ca. 6 cm) gekocht en ben eigenlijk aangenaam verrast hoe vitaal deze uitgroeien en duidelijk sneller groeien dan de soortgenoten die ik op een grotere maat (ca. 10 cm) heb gekocht.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen;

Grotere vissen (met vaak een groeiachterstand) kopen, maar waarvan het eindresultaat duidelijker is.

of

Kleinere vissen met goede groeipotentie, maar waarvan het eindresultaat minder duidelijk is.

Wat vinden jullie wijsheid?
 
Dat is iets erg persoonlijks. In hoeverre je perfectie nastreef. Ik heb 3 ieni mini gekocht bij petsplace en zijn wellicht in ogen van fancy fans totale freaks maar ik vind ze wel leuk en mooi want tenslotte heb ik ze zo groot gekregen.

Ik heb ook 2 fancys, een oranda en een tokasin nog jonge en die vind ik ook leuk. De aankoop alleen is niet bepalend hoe ze uiteindelijk gaan worden. Waterhoogte, voer, etc. Is zeer bepalend hoe ze uiteindelijk volwassen worden. Breeding is erg uitgebreid per soort en om je daarin te verdiepen is een hele klus.

Ik vind juist het gedrag interessanter dan het uiterlijk. Hoewel ik natuurlijk wel het uiterlijk mooi vind maar dat is ook weer persoonlijk. Ik zou bijv. Nooit een blaasoog willen hebben omdat ik dat echt niet mooi vind. Sommige vinden soorten met wengroei al monstertjes.

Denk niet dat dit te maken heeft met wijsheid. Zoveel wijsheid maar het gaat er om wat jij leuk, interessant vind.
 

Terug
Bovenaan