Goudvissen gekregen


glengiii

New member
Lid geworden
3 april 2022
Berichten
2
Leeftijd
34
Dag iedereen,

Afgelopen zomer heeft ons dochtertje (2 jaar) 2 goudvissen gekregen van haar grootouders. Zelf vindt ze het nog steeds geweldig om naar de visjes te kijken.
Wij kennen niets van vissen, aangezien we nog nooit vissen hebben gehad. Ik heb dus vele vragen, waarbij jullie hopelijk kunnen helpen.

1. Zijn dit (zie foto bijlage) gewone goudvissen (die heel groot worden)?

2. Welke aquarium kan ik als beginner best aanschaffen?

Ik heb hier ook al gelezen dat je goudvissen best in een vijver zet van 1m diep, maar we hebben maar een kleine tuin en met een dochter van 2 zie ik dat niet zitten.
Daarom ben ik op zoek naar een goede aquarium voor goudvissen. Ik had de Juwel Rio 180 of 240 op het oog, maar is er eventueel nog een betere keuze voor goudvissen?

3. Is een Hozelock terrasvijver een goed alternatief voor een vijver (een beter alternatief dan een aquarium)?
https://www.pelckmans.net/nl/196180/hozelock-terrasvijver-outdoor-aquarium-1

Hopelijk kunnen jullie mij al op gang helpen met deze vragen.

Alvast bedankt.

Mvg,
Glen
 

Bijlagen

  • 20220403_173943.jpg
    20220403_173943.jpg
    85.5 KB · Weergaven: 96
Altijd tricky, om vissen te krijgen als cadeau. Natuurlijk heel goed bedoeld, dat snap ik! Maar wel een goede zet van jou dat je hier dan om hulp/richting komt vragen. :)

1. Zijn dit (zie foto bijlage) gewone goudvissen (die heel groot worden)?
Dit zijn inderdaad gewone goudvissen, en dan de "subvariant" komeetstaart. Het verschilt individueel erg hoe groot deze vissen kunnen worden. Ook de leefomstandigheden hebben daar invloed op. In een middelgroot tot groot aquarium (1-2 meter zeg maar) blijven ze meestal aan de kleine kant, grofweg 10-15 cm zonder de staart mee te rekenen. Maar zeker niet altijd hoor! Hier zijn geen garanties over te geven.

2. Welke aquarium kan ik als beginner best aanschaffen?
Ik heb hier ook al gelezen dat je goudvissen best in een vijver zet van 1m diep, maar we hebben maar een kleine tuin en met een dochter van 2 zie ik dat niet zitten.
Daarom ben ik op zoek naar een goede aquarium voor goudvissen. Ik had de Juwel Rio 180 of 240 op het oog, maar is er eventueel nog een betere keuze voor goudvissen?
Wat goed dat je bereid bent zo in ze te investeren! ^^ Zoals je wellicht al vermoedde, geldt: hoe groter, hoe beter. Zo'n Rio 240 is voor goudvissen zo ongeveer de minimummaat die veel mensen aanhouden. (Hier bestaan uiteraard verhitte discussies over.) Wat mij betreft zou dat acceptabel zijn, al zou het nog net wat mooier zijn als je bijv een bak kon regelen van 1.50 x 50.

Ik heb hier zelf ook goudvissen zwemmen. De grootste zitten in een bak van 2 meter en de baby's in een Rio 240. Afhankelijk van hoe groot die baby's worden, probeer ik nog iets ruimers voor ze te regelen. Maar dit is voor enige tijd nog wel prima.

3. Is een Hozelock terrasvijver een goed alternatief voor een vijver (een beter alternatief dan een aquarium)?
https://www.pelckmans.net/nl/196180/hozelock-terrasvijver-outdoor-aquarium-1
Geinig ding die vijver. Als je die vergelijkt met een Rio 240, lijkt me dat je vissen meer aan die vijver hebben. Ga je naar grotere aquaria kijken dan verschuift die verhouding weer naar de aquaria; de hoogte van het water is van minder belang dan het horizontale zwemoppervlak. Al geldt bij een buitenvijver wel weer de overweging dat je voldoende diepte wilt hebben voor de winters.
 
Ik was zo'n mooi berichtje aan het typen, en @Gino88 was me net voor, haha. Zul je altijd zien.

Wat fijn dat je je vissen een groter onderkomen cadeau wil doen! Daar zullen ze blij mee worden. En wat leuk dat je dochter zo veel plezier van ze heeft!
Er zijn een paar dingen die ik je in overweging wil geven, omdat je je niet hebt kunnen inlezen voordat je er aan begon, en ik wel denk dat het goed is om hier over na te denken.

Goudvissen en sluierstaarten kunnen oud worden. Dat betekent 15+ jaar verzorgen.
Een nieuw aquarium heeft zeker vier weken de tijd nodig om in te draaien. Specifiek gaat het hier over het filter, wat een bacteriecultuur moet gaan vormen om de uitstoot die je vissen genereren, om te zetten naar nitraat. @Giebeltje heeft daar een verhelderend stukje over geschreven, over de stikstofcyclus voor sluierstaarthouders, dat is nuttig om te lezen.
Doordat sluiers/goudvissen meer uitstoten, heb je goede filtering nodig die dat compenseert en alles omzet naar nitraat. Doordat je op deze manier ook meer nitraat in je bak krijgt, zul je vaker water moeten verversen om al dat nitraat af te voeren. Bij mij (en de meesten) komt dat, met vissen op formaat, uit op zo'n twee keer per week de helft van een rio 180/240 afhevelen en aanvullen met vers water. Dat is iets wat je moet kunnen opbrengen en volhouden.

Ik heb zelf twee enkelstaarten (gewone goudvissen) in een rio 180 gehad (13 en 15 jaar), en ik zou zelf absoluut niet opnieuw die keus meer maken, vanwege dat ruimtegebrek. Toen de vissen bij mij rond de 15cm waren (inclusief staart) werd die meter gewoon echt te krap voor ze. Een goede zwiep met de staart, en ze klapten tegen de overkant. Dus dat zou ik je eigenlijk gewoon afraden.
 
Ik was zo'n mooi berichtje aan het typen, en @Gino88 was me net voor, haha. Zul je altijd zien.
Hehe. Ik zag onderaan de pagina dat jij het topic al zat te bekijken. :deal: Ik had het geduld kunnen hebben om het aan jou te laten, maar nee. 😂

Doordat sluiers/goudvissen meer uitstoten, heb je goede filtering nodig die dat compenseert en alles omzet naar nitraat. Doordat je op deze manier ook meer nitraat in je bak krijgt, zul je vaker water moeten verversen om al dat nitraat af te voeren. Bij mij (en de meesten) komt dat, met vissen op formaat, uit op zo'n twee keer per week de helft van een rio 180/240 afhevelen en aanvullen met vers water. Dat is iets wat je moet kunnen opbrengen en volhouden.
Mooi bericht hierboven hoor! En zeker m.b.t. die zwemruimte heb je een goed punt.

Alleen om e.e.a. voor de topic starter (en andere goudvisbeginners) niet moeilijker te doen lijken dan nodig, even een kanttekening bij het nitraatverhaal als dat mag. ^^ Goudvissen hebben de naam vervuilers te zijn, maar naar mijn mening valt dat echt wel mee. Per gram lichaamsgewicht stoten ze niet meer uit dan andere vissen. Het zijn wel gulzige eters! Dus als je toegeeft aan het 30x per dag bedelen, ja, dan ga je veel voer in de bak gooien en raakt de boel eerder vervuild. Maar dit is niet noodzakelijk.

Ik denk dat wij als (goud)vissenhouders geneigd zijn om onze dieren te verwennen. Daarmee geef je jezelf extra werk als het om die waterverversingen gaat. In principe hoeft een goudvissenbak niet meer ververst te worden dan andere bakken (met even lange/dikke vissen). Eén keer per week zou voldoende moeten zijn. Nitraat is ook verre van giftig, je moet er volgens onderzoeken honderden ppm (mg/l) van in het water hebben, wil je enig negatief effect gaan zien op de gevoeligste soorten. En dan raken sommige mensen al in paniek als hun test aangeeft dat ze op de 20 zitten, of 50, of 80... fishy don't care.

Ik zeg dit voornamelijk omdat ik het jammer zou vinden als mensen meer werk in de hobby zien dan er eigenlijk voor nodig is.
 
Laatst bewerkt:
Leuk cadeautje inderdaad, gelukkig ben jij iemand die goede informatie zoekt om de dieren zo optimaal mogelijk te kunnen verzorgen. Allereerst de link waar Gino het over had:


Verder kun je de links in mijn handtekening aanklikken: ik ben namelijk ooit begonnen met gewone goudvissen en Shubunkins in mijn 200 l bak. Het is heel lang goed gegaan, maar later was het evenwicht totaal zoek…

Bij Gino gaat het goed, maar mijn eigen bak met Sluiers is wel arbeidsintentensief.
 
Hehe. Ik zag onderaan de pagina dat jij het topic al zat te bekijken. :deal: Ik had het geduld kunnen hebben om het aan jou te laten, maar nee. 😂
Ere wie ere toe komt ;).

Alleen om e.e.a. voor de topic starter (en andere goudvisbeginners) niet moeilijker te doen lijken dan nodig, even een kanttekening bij het nitraatverhaal als dat mag. ^^
Zeker mag dat.

Het zijn geweldig leuke vissen die goudvissen, sterk ook, bestendig, en tam te maken. Zeker de enkelstaarten kunnen erg lang 'gewoon' door blijven zwemmen, ogenschijnlijk okee onder suboptimale omstandigheden. Dat zegt iets over hun gestel, dat het sterk is. Maar het zegt niet per se iets over de kwaliteit van leven.
Nitraat, ruimte, voedselaanbod, aanwezigheid van stressoren; het zijn allemaal factoren die bij dragen aan de kwaliteit van leven van een vis. Het hangt ook met elkaar samen; al deze elementen hebben invloed op elkaar, en op de vis, en op de balans in zijn wereld; het aquarium.

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, en op grond van die ervaring heb ik moeten concluderen dat een (gewone) goudvis meer nodig heeft dan een rio 180 of rio 240 om gezond en vrolijk oud te worden. Hij zal onder suboptimale omstandigheden ook een eind komen, maar niet waar hij zou zijn als hij onder optimale omstandigheden zou leven.

Die optimale omstandigheden waarborgen is 'moeilijker' dan suboptimale omstandigheden waarborgen, omdat daar nu eenmaal meer voor nodig is, in huisvesting, onderhoud, etc.
Dus ik denk juist dat het goed is om startende goudvishouders er op te wijzen dat die eenmeterbak, of minder waterverversingen, de suboptimale optie is. Dan kan die persoon voor zichzelf en voor de vissen een geïnformeerde afweging maken.
 
Ik heb wel eens voorbeelden aangehaald (in een strijdbare fase 😂) van goudvissen die recordhouders zijn geworden qua leeftijd. 25-40+ jaar. Die zaten allemaal in kleine bakken en kregen niet zo veel voer. Genoeg voer om van rond te komen maar verwend werden ze zeker niet.

Sterke vissen dus zoals jij al zegt. Moeten we allemaal onze goudvissen dan op die manier houden: nee. Maar blijkbaar konden die oudjes zo toch optimaal gezond blijven; anders waren het ook geen recordhouders geworden.

Het mentale welzijn van zo'n "minimalistisch" gehouden vis is dan weer een andere vraag, dat klopt. Ik denk persoonlijk dat je dat maar nauwelijks kunt bepalen bij een goudvis, en dat mensen al gauw de neiging hebben om kwaliteitseisen voor de leefomgeving te bedenken die ons goed lijken, maar waarvan je kunt afvragen in hoeverre ze er in hun belevingswereld toe doen. Zou ik liever een goudvis in een bak van 4 x 4 meter stoppen als dat kon: ja. Maar geeft dat vervolgens veel verschil t.o.v. een plas water van 1 x 1 meter? Je zou denken van wel, maar is het zo? 😄 Ik durf daar gewoon geen harde uitspraken over te doen.

En een lage nitraat, regelmatige waterverversingen... Ik snap dat goudvissenhouders het goed voorhebben met hun vissen. En "fris" water moet dan wel het beste zijn wat er is toch...? Maar voor zover mijn begrip van de biologie en scheikunde reiken (en daarmee ook het begrip van artikelen die dit onderwerp aanstippen), wordt het belang van waterverversingen in deze hobby sterk overdreven. Het belangrijkste in een bak is de biologische filterwerking. Als die voldoende aanwezig is, is er geen wekelijkse (of zelfs meermaals-wekelijkse) waterverversing nodig. Er bouwen zich geen bacterie-aantallen op. Wel nitraat en wat andere stofjes.

Nitraat heeft dan met name als effect dat het in zeer hoge concentraties het vermogen van vissen begint aan te tasten om zuurstof op te nemen. Dat heeft dan effect op alles in zo'n vis, van groei tot weerstand tot energieniveau tot.... Dan spreek je over concentraties die je eigenlijk niet tegenkomt in bakken die gewoon ververst worden.

Even een hele grove vergelijking / inschatting: voor iedere 100 ppm nitraat zal het effect op het beschikbare zuurstof wellicht vergelijkbaar zijn met het effect van 1 graad opwarming van het water (warmer water kan minder zuurstof dragen). Zoiets dergelijks. Voor zover er belangstelling is wil ik best even researchen om te kijken of het enigszins klopt wat ik hier allemaal uitkraam. Maar goed: ik kan me de laatste keer dat ik mijn nitraat heb gemeten niet herinneren, zoveel vertrouwen heb ik erin dat het wel losloopt met de effecten ervan.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het nitraatgehalte en wat wel of niet gezond is voor een vis, lijkt het me zeer interessant en nuttig om hier eens alle info over op tafel te krijgen, en te bespreken. En dan lijkt een speciaal topic over dit specifieke onderwerp me een geschiktere plek, om het overzicht te bewaren. Ik ben er echt benieuwd naar, hoe dit zit. Het is iets waar ik weinig van af weet, en ook graag meer van zou willen weten, dus ik vind het fijn dat je het ter tafel brengt @Gino88!

Om terug te gaan naar de huisvestingsvraag, en de informatie voor startende goudvishouders.
Vooral wil ik iedereen uitnodigen om een moment te nemen om na te denken wat het voor de vis betekent, om bij iemand in huis (of de vijver) te komen wonen.
Maar niet alleen voor de vis, ook voor de verzorger.
Het betekent namelijk dat je de verantwoordelijkheid voor een levend wezen op je moet nemen, en aangezien vissen vallen onder gezelschapsdieren, ga je daarmee zelfs een wettelijke zorgplicht aan. Dat is iets wat je moet willen en kunnen opbrengen, gezien de leeftijd die ze kunnen halen. Als dan blijkt dat het niet bij je past, is dat prima, dan kun je op zoek naar iemand die dat wel kan en wil doen. En als het je juist heel leuk lijkt om dat te doen, en je wilt de tijd, en het geld, en de energie er in steken, dan is dat alleen maar tof natuurlijk!

Hoe je die zorg in richt, dat is iets wat de goudvishouder zelf bepaalt. Dat is, wanneer je weinig achtergrondkennis hebt, soms lastig te overzien of te bepalen.
Gelukkig is er dan dit forum, met veel meedenkers die adviezen kunnen geven over hoe je die zorg het beste kunt inrichten. Dat kan het vertellen van 'foolproof guide lines' zijn (zoals zo'n waterverversschema), of ervaringsverhalen uit eigen praktijk, zoals ik heb verteld over mijn eigen ervaringen van enkelstaarten in een eenmeterbak, waarbij voor mij persoonlijk het grootste bezwaar het gebrek aan zwemlengte is.

Ik denk persoonlijk dat je dat maar nauwelijks kunt bepalen bij een goudvis, en dat mensen al gauw de neiging hebben om kwaliteitseisen voor de leefomgeving te bedenken die ons goed lijken, maar waarvan je kunt afvragen in hoeverre ze er in hun belevingswereld toe doen. Zou ik liever een goudvis in een bak van 4 x 4 meter stoppen als dat kon: ja. Maar geeft dat vervolgens veel verschil t.o.v. een plas water van 1 x 1 meter? Je zou denken van wel, maar is het zo? 😄 Ik durf daar gewoon geen harde uitspraken over te doen.
Dit forum heeft hier, ontdekte ik, een emoji voor, die het praktische probleem wat te weinig zwemruimte kan opleveren, mooi illustreert: :stom:
;)

Je zegt hier iets wat ik een belangrijke en verstandige opmerking van je vind (heb het ook dik gedrukt gemaakt): "Als dat kon".
En dat is denk ik waar het om draait. Soms zijn er situaties waarin de 'optimale optie' geen mogelijkheid is. Dus dan wordt de suboptimale optie uiteindelijk dus de optimale optie. Met andere woorden: het is maatwerk. En dan is achtergrondkennis sowieso handig om te hebben.

Waar ik vooral voor pleit, is om in ieder geval eerst een moment te nemen om hier goed over na te denken.
En dat doet @glengiii ook, door hier zijn vragen te stellen, dus daar wil ik sowieso mijn waardering voor uitspreken! Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt, @glengiii.
 
Ik denk inderdaad dat het ook met de belasting van het water te maken heeft. Mijn enkelstaart Giebeltje leefde zo’n 10 jaar practisch alleen, op mijn eerste Ancistrus Japie na dan, maar leek wel eenzaam. Shubunkin Shea kwam erbij en ook dat ging nog goed, Shubunkins Roxy en Blue ging al wat minder, maar Pterigoplychthys pardalis Teuntje ( kwam hier toen ze 9 was) deed het evenwicht kantelen denk ik, achteraf bezien. Toch zijn ze respectievelijk 17,18, 5, 3, 3 en 16 jaar oud geworden . Maar ik had indertijd toch niet zo veel oog voor de signalen dat het nitrietgehalte te hoog was bijvoorbeeld. Daarna heb ik een nieuwe start gemaakt met de bak, ging ik Sluierstaarten houden, en deed ik hier een hoop nieuwe kennis op wat betreft waterwaarden en onderhoud. Ik ging dus van 1x per week 30% water verversen en een keer per dag voeren naar 1x per 3 dagen 60% water verversen, dagelijks poepjes met 10 liter water verwijderen en tweemaal daags voeren. De groeiremmende hormonen van de Sluierstaarten worden steeds afgevoerd en ze zijn nu 25, 21 en 18 cm lang inclusief staart. Mijn huidige Ancistrus is 14 cm lang. Al mijn vissen zijn nu volwassen en ik voer steeds minder. Ze krijgen maandelijks een 5-daagde kuur van met vitaminedruppels besprenkelde en met cacaopoeder bestoven zinkende pellets en dagelijks 250 ml groene thee. Ik werk nu langzaam toe naar een minder belastend voerschema zodat mijn dochter mijn vissen kan verzorgen als ik volgende maand een paar dagen op vakantie ben.
 
Ik heb evt nog wel een 150cm trofis colisa aquarium met 2 Oase biomaster 600 filters in de aanbieding.
 
Bedankt voor de uitgebreide info.
Misschien had ik het allemaal een beetje te simplistisch gezien :). Persoonlijk ben ik van mening dat ze wel wat strenger mogen zijn op het verkopen van kleine goudvisjes!

Nu heeft mijn schoonvader zelf een redelijk grote vijver waar enkele kooivissen in zwemmen. Zou dit een betere optie zijn dan een Rio 240 aquarium aan te schaffen of zo een Hozelock terrasvijver?
Zijn de visjes nu nog te klein (5 a 6 cm) om ze bij deze grote vissen te zetten? Gaat dit nadelig zijn voor de vijver en de kooivissen? ...

Op deze manier kan mijn dochter de vissen nog op regelmatige tijdstippen gaan bezoeken.

Alvast bedankt!

Mvg,
Glen
 
Die vijver zou misschien wel de mooiste oplossing zijn! ^^ Qua grootte moet het wel kunnen lijkt me. De grootste koi kunnen technisch gezien zo'n visje opeten, maar voor zover mijn (beperkte) kennis van koi reikt, valt op die grootte weinig gevaar meer te verwachten voor zo'n goudvis. Ik heb er in elk geval nooit van gehoord dat die koi zulke babyvreters zouden zijn.

Ik zou het gewoon doen. :) Even wachten tot de lente wat verder gevorderd is lijkt me, om de overgang naar kouder water te versoepelen. @Olympus heeft hier wel verstand van, mocht hij dit lezen.
 
Bedankt voor de uitgebreide info.
Misschien had ik het allemaal een beetje te simplistisch gezien :). Persoonlijk ben ik van mening dat ze wel wat strenger mogen zijn op het verkopen van kleine goudvisjes!

Nu heeft mijn schoonvader zelf een redelijk grote vijver waar enkele kooivissen in zwemmen. Zou dit een betere optie zijn dan een Rio 240 aquarium aan te schaffen of zo een Hozelock terrasvijver?
Zijn de visjes nu nog te klein (5 a 6 cm) om ze bij deze grote vissen te zetten? Gaat dit nadelig zijn voor de vijver en de kooivissen? ...

Op deze manier kan mijn dochter de vissen nog op regelmatige tijdstippen gaan bezoeken.

Alvast bedankt!

Mvg,
Glen

Een plaatsje in de koi vijver is het beste wat je ze kunt geven (y)

Je schoonvader zal neem ik aan er wat verstand van hebben. Hij zal zelf wel de afweging kunnen maken of ze welkom zijn. Koi zullen ze normaal gesproken niet opvreten. Een en ander hangt af in hoeverre je schoonvader Koi nerd is. Er zijn koi karpers van 1000 den euro en die nemen echt geen goudvis uit een aquarium erbij want stel je voor een koi word ziekjes :DD

Maar voor het kindje ook goed te verkopen dan kan ze ze nog zien.
 
Mijn laatste enkelstaarten Jinx en Neo zijn ook in een vijver met goudvissen en koikarpers gaan wonen. Zij waren op dat moment al redelijk groot, maar ze zwommen heel blij weg, en gingen meteen op verkenning in hun nieuwe omgeving😀. Zij waren allebei snelle zwemmers, waarvoor mijn bak echt te krap was. Daarna heb ik even wat andere visjes gehad, totdat ik mijn eerste Sluierstaarten tegenkwam. Die zwemmen niet zo snel, en hebben het hier best naar hun zin. Inmiddels zijn de eerste Sluierstaarten (Quick, Flupke & Tigger) vervangen door 3 andere. ( ik zei al, Sluierstaarten zijn best gevoelig, en ik heb echt veel bijgeleerd hier). Nicolientje, Pepper en Roodkapje doen het goed. Ze reageren op alles wat er buiten de bak gebeurt: etenstijd, muziek maken, tv, verschillende mensen die binnenkomen. Ze zijn slim en aanhankelijk, waterwissel = playtime, en ze zijn handtam😀Zelfs Ancistrus Bessie wacht op een “knuffelsessie” als ik in de bak bezig ben…
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies...naar een vijver ermee voor je er te zeer aan gerecht raakt. Wij zijn begonnen met een 60cm bak, in afmetingen opgeschaald tot een 2 meter aquarium, en alsnog tot de conclusie moeten komen dat de vis waar we zo dol op waren, beter af is in een vijver. Dit worden erg grote vissen waarbij niet alleen de lengte maar ook de breedte van een aquarium een rol gaat spelen. Je eindigt dan net als zo'n beer die in een klein hokje telkens hetzelfde rondje loopt. Tenzij je er van houdt om naar zoiets te kijken, kun je ze beter omruilen voor iets dat wél geschikt is voor in een aquarium, hoe langer je wacht hoe moeilijker en vervelender dat wordt.
 
Ik heb zelf in het verleden ook een paar goudvissen gehouden. Toen nog totaal onwetend over hoe groot en oud ze kunnen worden.
Begonnen in 50 liter, toen 100, uiteindelijk een Vision 180 liter en ook die bak was echt te klein (ik heb ze zo'n 8 jaar gehad).

Daarbij slopen ze alles wat je op en in de bodem plaatst ;)

Gelukkig kon ik ze bij iemand in de grote vijver zetten waar ze een veeeeel beter leven en ruimte hebben.
 

Terug
Bovenaan