Goudvis mist staart met rode aderen


Saannneeee

Member
Lid geworden
19 juli 2022
Berichten
6
Help! Mijn goudvis heeft een zwaar beschadigde staart met rode aderen en heeft een stuk van zijn staart verloren.

Na twee dagen weg van huis kwam ik terug bij een erg gestreste goudvis met een gedeelte van zijn staart er af. Waterwaardes waren normaal. Ik heb gelijk 75% van het water ververst, Esha2000 gegeven en alles uit het aquarium gehaald zodat hij/zij zich niet eraan kan stoten als hij snel wegschiet van de stress. Na 3 dagen zag ik dat het nog slechter werd, dus weer water ververst en nieuwe Esha2000 kuur gegeven. Maar misschien is er meer aan de hand, zoals vinrot?

Een jaar geleden heeft hij ook een stuk van zijn staart verloren, vermoedelijk door nieuwe planten van de Intratuin (ik koop die nooit meer). Nu heb ik ook nieuwe waterpest toegevoegd (van de lokale dierenwinkel wat altijd goed gaat) en voor het eerst Goldfish Cafe van Columbo gebruikt (natuurlijk zout met vitaminen en mineralen). Verder zinkende ipv drijvende korrels van Hikari maar ik neem aan dat dat niet het probleem is.

Zou het daar zijn misgegaan of al eerder? Al een tijdje heeft hij namelijk last van rode aderen en kleine bloedinkjes in zijn staart. Ook zit er soms tussen zijn donkergroen/bruine ontlasting doorzichtige langere stukken aan vast, maar het lijkt niet op wormen. Zwem- en eetgedrag is normaal, maar soms schiet hij een paar keer snel door het aquarium of zwemt hij een paar korte bochtjes als in een spiraal.

Belangrijke info:
Ik heb hem al 7,5 jaar en hij is kop-begin staart 12 cm en staart zelf ~6 cm. De bak is 55L, ik ververs 2x per week 75% van het water en voeg toe Tetra aquasafe (waterverbeteraar), HS Fishguard (bij verminderde weerstand), en soms Seachem Stability (goede bacteriën). De koolstoffilter is Superfish aqua flow 100 en ik gebruik söchting oxydator voor extra zuurstof. In de bak zit normaal gesproken een stuk hout met javavaren, wat waterpest en soms wat andere planten voordat hij het eet/sloopt.

Wat kan ik doen zodat hij weer helemaal beter wordt? Ik weet dat het aquarium te klein is, maar helaas heb ik geen zicht op een groter aquarium tot ik ga verhuizen. Ik wil hem niet kwijt en liever niet naar een vijver verhuizen. Hij is altijd alleen geweest en heeft beschadigingen aan zijn rugvin en staart, waardoor hij minder sterk is dan andere vissen.


Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes, Sanne

PS: zijn/haar naam is Con Carne 🌮
 

Bijlagen

  • IMG_20220719_191931.jpg
    IMG_20220719_191931.jpg
    336.6 KB · Weergaven: 110
  • IMG_20220719_191809.jpg
    IMG_20220719_191809.jpg
    395.2 KB · Weergaven: 111
  • petal_20220315_085027.mp4
    30.9 MB
nou een expert in vermiste staarten valt tegen hoor.

Is de staart in keer zo kort gekiekt of is dit een proces van wat al langer speelt en stukje voor stukje is aangetast?

Is Con enigzins handtam?

Wat doen je NO2 en NH3?

Zou als eerste even gaan starten met zoutbadjes buiten het aquarium. Water even goed schoon houden. Als hij enigzins hand tam is drupje betadine of iets dergelijks mengen drupje water en met wattenstokje plekje en erom heen schoon houden. Van binnen naar buiten werken
 
Con Carne heeft in 1x een heel stuk verloren. De rode aders zijn er al langer.

Hij is niet handtam en ik durf hem niet op te pakken, dus dat wordt met een bakje op tillen en in een zoutbad doen. Maar levert dat juist niet nog meer stress op? En wat zijn goede verhoudingen voor een zoutbad?

Voor de NO2 en NH3 gebruik ik zo'n striptest van Tetra die je in het water moet dompelen.
 
Wat vervelend van je vis. Goed dat je beeldmateriaal hebt meegepost!

Wat meet je nu aan NO2 (nitriet) en NO3 (nitraat)?
NH3 = ammoniak. Die kun je helaas niet meten met teststrips, daar heb je wel druppeltests voor.

Ik heb je filmpje bekeken. Is dit gejaagde gedrag recent ontstaan?
Is het plots ontstaan, of over langere tijd?
Schuurt hij ook ergens tegenaan?
 
Net getest en de NO3 en NO2 waarden zien er normaal uit (zie foto's). NH3 kan ik niet meten, ik zal morgen kijken naar druppeltesten.

Het gejaagde gedrag is langzamerhand ontstaan. De ene dag heeft hij er veel last van, de andere dag helemaal niet. Schuren zou ik het niet echt noemen, eerder plotselinge bewegingen waarbij hij soms ook tegen het glas bonkt ☹️
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220720_211731_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
    Screenshot_20220720_211731_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
    139.7 KB · Weergaven: 71
  • IMG_20220720_211455.jpg
    IMG_20220720_211455.jpg
    233 KB · Weergaven: 64
Goed dat je de waarden hebt gepost!

Het wordt even een verhaaltje vrees ik.

Wat betreft de waterwaarden. Je meet nu wel wat nitriet, en geen nitraat. Dat betekent dat je waarschijnlijk geen stabiele stikstofcyclus hebt draaien in je bak.

De stikstofcyclus houdt in dat het NH3 (ammoniak) wat je goudvis uit stoot, door je filterbacteriën (die in je filter zitten) wordt omgezet naar eerst NO2, (nitriet), en dat vervolgens weer naar NO3 (nitraat). Dat overschot aan nitraat hevel je af door middel van waterverversingen.

Je meet nu wel nitriet, en geen nitraat, dat betekent dat er geen nitriet naar nitraat is omgezet. Dus de bacteriën die dat zouden moeten doen, zijn er niet. Anders zou je nitraat meten.
Je kan er denk ik helaas wel van uit gaan dat er dan waarschijnlijk ook wel een percentage ammoniak in je water moet zitten, omdat je nitriet meet. NH3 waarde zou ik zeker even gaan meten, en blijven meten.

Zowel NH3 als NO2 moeten altijd 0 zijn. Want het is schadelijk voor je vis.

Paar vraagjes:
Heb je de waterwaarden gemeten vlak voor of vlak na het water wisselen?
Heb je recent iets aan je filter gedaan? Schoongemaakt? Wat zit er in je filter?
Gebruik je een app om de waterwaarden te loggen? Hoe waren deze waarden de afgelopen tijd, specifiek sinds je vis symptomen begon te vertonen?

Als je al langere tijd nitriet meet, vermoed ik dat de problemen bij je vis zijn ontstaan door een gebrek aan goede filtering.
De vis stoot nu waarschijnlijk meer NH3 uit dan je filter kan omzetten. Daarnaast is het aantal liters in je bak weinig, waardoor de concentratie NH3 dus ook sneller op loopt in het water, dan wat het zou doen wanneer je vis in een grotere bak zou zitten.

Het is altijd lastig zeggen van een afstand, maar als ik je huisvesting zo zie (bakmaat en type filter), in verhouding tot het formaat van je vis, lijkt het me een mogelijkheid dat de vinrot hierdoor ontstaan is.
Geen goede filtering komt er op neer dat de vis in z'n eigen rioolwater zwemt. En daar wordt hij ziek(er) van. Dus wel echt iets waar je op moet handelen.

Dan nu, wat te doen? Ik denk dat dit bestaat uit zowel een korte termijn oplossing, als een lange termijn oplossing. Daarom geef ik je ze allebei:

Korte termijn:
Je ververst gebruikelijk 2x per week 75% van het water las ik. Dat is een goede hoeveelheid wanneer je een goed filter hebt met voldoende capaciteit, en een aantal liter water wat in verhouding staat met wat je vis uit stoot. In jouw geval is dit helaas nu niet het geval, dus zul je, om de NO2 omlaag te krijgen, nu echt meer moeten verversen tot je filtering op orde is. Ik zou dat nu dagelijks gaan doen, NH3 en NO2 blijven meten, en daar verversing op aanpassen.

Daar zou ik nu ook een zakje zeoliet bij in de bak gaan hangen. Zeoliet helpt om NH3 te verlagen. Dat zou ik in de uitstroom van je filter hangen, zodat het helpt het water gezond te houden.

Dit zou ik eerst doen, en tegelijkertijd blijven monitoren hoe het met je vis is, waterwaarden blijven nakijken. Hij eet nog goed, dat is een goed teken. Hij oogt ook nog levendig.

Ik laat het graag aan @michelle1 om te adviseren over behandelen tegen vinrot in jouw specifieke situatie, zij weet hierover veel meer dan ik en kan je hier veel beter over adviseren.

Lange termijn:
Je hebt nu een filter waarvan ik nu aan neem dat het waarschijnlijk 'dood' is. Daar zul je iets aan moeten doen; het alternatief is dat je anders handmatig elke keer de waterwaarden gezond moet krijgen, wat met een goudvis eigenlijk niet te doen is, dan sta je de halve dag water te verversen.
Afhankelijk van je eerdere metingen zou ik je toch adviseren om een filter aan te schaffen met meer capaciteit, omdat ik vermoed dat je in je huidige setup daar een tekort hebt. En daarnaast adviseer ik je ook echt een grotere huisvesting voor je vis.

Die enkelstaarten zijn sterk, die zwemmen lang door onder slechte omstandigheden. Ik heb zelf jarenlang een chronisch zieke blinde enkelstaart (15 jaar) in een rio 180 gehad. 180L. Op grond van die ervaringen zou ik je echt willen adviseren om toch te kijken naar in ieder geval een grotere bak.
Als ik je vis zo zie zwemmen, wat hij nog goed kan, zou ik toch ook wel overplaatsing naar een vijver overwegen. @Olympus kan je hier wellicht over adviseren, of een vijver geschikt is voor je vis.

Ik begrijp dat dit verdrietig is, maar ik denk dat als je niet iets doet aan de huisvesting, je vis hier verder onder gaat lijden. Hij heeft momenteel al erg weinig zwemruimte, daar komt bij dat er nu ook problemen zijn ontstaan op filtergebied. Ik vrees dat je huidige setup voor de vis gewoon niet voldoende is om hem gezond oud te laten worden.

Tot slot. Ik kan me voorstellen dat dit heel erg veel info ineens is. Dus als je vragen hebt, stel ze gerust.

Succes! Ik duim voor je.
 
Even terzijde maar zowel strips als de app zijn niet echt betrouwbaar en je kunt beter testen met druppels of vragen of de lfs dat kan doen.
 
Bedankt voor jullie hulp! Ik heb veel gelezen op dit forum en geïnvesteerd in een druppeltest koffer van Colombo plus de binnenfilter Eheim Biopower 200 (voor aquaria van 100-200 liter, pompcapaciteit van 210-650 liter per uur: https://www.aquaplantsonline.nl/eheim-biopower-200-binnenfilter.html). Wellicht is dit filter iets te groot voor mijn huidige aquarium van 55L, maar beter te veel dan te weinig?

Korte termijn:
Ook heb ik zeoliet en Baktopur direct tabletten besteld en verwacht dat alles maandag of dinsdag binnenkomt. Dan zal ik ook alle waarden testen en jullie erover berichten. Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen: eerst een Baktopur kuur en dan de nieuwe filter installeren? Of alles tegelijk?
Ook heb ik veel gelezen over verschillende filtermaterialen en ben de weg inmiddels kwijt tussen al die filtermatten, -sponsen en -watten, keramiekbuisjes, substraten, patronen, actieve kool, zeoliet in de filter zelf enz enz. Is de standaardindeling van de Eheim Biopower goed of moet er iets worden aangepast?

Lange termijn:
Helaas kan ik op de korte termijn geen grotere bak hebben, mijn studio is daarvoor echt te klein. Binnenkort wil ik verhuizen naar een twee- of driekamerappartement, dit gaat via loting dus weet niet hoe snel ik iets krijg maar ik verwacht binnen 2 tot 6 maanden. Dan wil en kan ik ook een grotere (tweedehands) bak aanschaffen, bv van 180L, met eventueel een extra (externe) filter. Ook heb ik dan eindelijk de ruimte om een kat te adopteren en eventueel meer goudvissen. Maar goed, het is afwachten en geluk hebben.


Gelukkig zwemt Con Carne nog steeds redelijk normaal rond. Ik bedacht nog dat ik laatst erg grondig de bodem heb gestofzuigd en flink wat steentjes zijn daarbij omgegooid. Kan dat zorgen voor een piek in NH4 / NO2 / NO3 waardoor mijn vis een stuk van zijn staart is verloren?
 
Goed dat het gelukt is om testen te bestellen, en een extra filter.

Hoe gaat het nu met je vis? Worden de plekken erger, blijven ze gelijk? Of zien ze er wat beter uit?
Hoe is het gedrag van je vis?

Paar vraagjes:
Heb je de waterwaarden gemeten vlak voor of vlak na het water wisselen?
Heb je recent iets aan je filter gedaan? Schoongemaakt? Wat zit er in je filter?
Gebruik je een app om de waterwaarden te loggen? Hoe waren deze waarden de afgelopen tijd, specifiek sinds je vis symptomen begon te vertonen?
Antwoord op deze vragen kunnen helpen om te bepalen welke processen nu in je bak bezig zijn. Het kan iets vertellen over je huidige filtercapaciteit, de oorzaak van de vinrot, en daarmee ook helpen om te adviseren over de beste oplossing voor jouw situatie.

Heb je inmiddels water ververst?
Wat meet je vandaag aan NO2 (nitriet)?
En wat meet je vandaag aan NO3 (nitraat)?

Ook heb ik veel gelezen over verschillende filtermaterialen en ben de weg inmiddels kwijt tussen al die filtermatten, -sponsen en -watten, keramiekbuisjes, substraten, patronen, actieve kool, zeoliet in de filter zelf enz enz. Is de standaardindeling van de Eheim Biopower goed of moet er iets worden aangepast?
Hier kun je het beste even een apart topic over openen onder het filter gedeelte. Dan wordt het gelezen door mensen die er meer verstand van hebben.
 
Thanks! Gisteravond heb ik weer water ververst zodat de Esha er bijna uit is. De plekken op zijn staart zien er iets beter uit en hij gedraagt zich een stuk normaler. Ik heb een video toegevoegd van vanochtend net na het voeren. Normaal grondelt hij iets meer ipv af en toe wat snel te zwemmen, het kan ook komen omdat hij enthousiast was voor nog meer eten.

Deze waarden heb ik net gemeten: NO3 0 mg/l, NO2 0.11 en CO2 was erg hoog met 20 mg/l. M'n teststrips zijn nu op, dus even wachten tot dinsdag als de druppeltests binnen zijn.

Thanks voor de tip over de filter, ik zal me nog meer inlezen en eventueel daar een topic aanmaken.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220722_152812_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
    Screenshot_20220722_152812_de.dieetagen.tetrawatertest.jpg
    141.5 KB · Weergaven: 52
  • petal_20220722_151126.mp4
    117.5 MB
De plekken op zijn staart zien er iets beter uit en hij gedraagt zich een stuk normaler.
Dat is goed nieuws.
Dan zou ik nu ook wachten met behandelen, en focus blijven houden op goede waterkwaliteit. Ik denk dat je waterkwaliteit de oorzaak is geweest van de problemen.

Deze waarden heb ik net gemeten: NO3 0 mg/l, NO2 0.11 en CO2 was erg hoog met 20 mg/l. M'n teststrips zijn nu op, dus even wachten tot dinsdag als de druppeltests binnen zijn.
Top dat je gemeten hebt. Hoeveel % heb je nu ververst?

Omdat je nog iets aan nitriet meet zou ik er nu, vandaag, nog een keer een waterwissel tegenaan doen, en dat voorlopig, tot je je tests binnen hebt, zeker een keer per dag doen. Goudvissen zijn grote vervuilers.
Voeg je normaal gesproken iets toe aan het water? Waterverbeteraars, wat anders?

Heb je filmpje bekeken. Hij oogt me gezond, maar ook wat gestresst. En ik moet het helaas toch tegen je zeggen; hij zit echt te klein. Kleiner dan goed voor hem is. En ik denk dat de stress daar mede door veroorzaakt wordt.
 
Sorry even kort.

Filter er meteen bij zetten.

Zeoliet gebruik je na een meting van NH2 en Nh3. Als er ergens wat te hoog is gooi je de zeoliet erin. Dit hoeft niet perse in het filter. Panty is ook prima. Als de zeoliet doet wat het moet doen zal je hierna geen NH3 of NO2 mogen meten. Absoluut geen zout in het water icm zeoliet.

Na een week of 4 ga je mondjes maat de zeoliet eruit halen, beetje bij beetje. genoemde waardes testen tot dat filters het hebben overgenomen. Stabiel zijn. Filter schoon maken om de beurt en zo min mogelijk. Waarde meten te hoog weer zeoliet erbij doen. Draait de boel stabiel zonder zeoliet kun je zeoliet renegeren met zout en klaar liggen voor een volgende crisis opvang.

Zeoliet en medicatie zinloos andere toevoegingen ook. Zeoliet absorbeerd bepaalde zaken en ook medicatie dus gooi je medicatie erin gaat dit in de zeoliet zitten dan werkt het verder niet meer.

Bactopur direct in aquarium geeft slag op je bacterieen die je nu eigenlijk wil behouden dus liever in quarantaine doseren, veel verversen en bijdoseren aan de hand wat je er uit haal.

Even kort valt weer tegen.

Succes
 
Inderdaad voor het welzijn van de vis groter of vijver veel betere opties dan al wat je doe. Klinkt hard omdat ik begrijp dat je je uiterste best doe voor hem.

Keuzens maken in dit is erg lastig en ook verdrietig voor je maar voor de vis zul je hier beter aan doen. Dit hoeft niet stel op sprong dus je heb gerust even de tijd om een wel overwogen keuze te maken. In de winter is dit geen optie meer een vijver is dan te koud.
 
Tijd voor een update! Vandaag kwam de druppeltestkoffer binnen en heb het gelijk gebruikt. De waarden:

pH: 7,5
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 5
PO4: 0,5
KH: 8
GH: 7

Volgens mij zijn dit redelijke waardes, ik heb gister nog 75% van het water ververst. Afgelopen dagen heb ik elke dag het water ververst, denk dat dat heeft gezorgd voor lage NH3 en NO2 waardes. Ik heb nog geen zeoliet toegevoegd of Baktopur kuur gedaan, heb het nu wel in huis. Denk je dat het nodig is om dat morgen/overmorgen toe te passen, @michelle1 ?

Ook heb ik een nieuwe filter in het aquarium geplaatst, de Eheim Biopower 200. Is het verstandig om mijn oude filter (Superfish 100) nog 1 week in het aquarium te laten of moet dat langer?


Voeg je normaal gesproken iets toe aan het water? Waterverbeteraars, wat anders?
Normaal stofzuig ik eerst de bodem, vervang daarna ongeveer 75% van het water en als ik klaar ben krijgt hij wat te eten. Wat ik toevoeg:
- waterverbeteraar (Tetra Goldfish AquaSafe)
- HS aqua Fishguard (bij verminderde weerstand en ondersteunend bij infecties met parasieten en stress)
- 2-4x per maand ook Seachem Stability (brengt de biologische filtratie snel op gang. Bevat een synergetische mix van aërobe, anaërobe en facultatieve filterbacteriën)
- minder dan 1x per maand aquariumzout van Darwin (15 gr voor mijn aquarium dus 0,3 gram per liter)
 
Hoe is het met de vis en zijn staart. Heb je het idee dat de staart stil staat dat er geen delen meer verdwijnen? Is hij nog actief?

Als het even kan zou ik 2 filters erin houden.

Nu je NO2 en NH3 op nul staat ga je niet meer elke dag verversen maar alleen deze waarden testen. Kijken hoe lang het duurt voordat je wat verhoging ga zien. Stel na 4 dagen meet je wat verhoging dan weet je dat je op dag 3 moet verversen. Beste is om te beginnen even ochtend en avond meten dan kan het niet te hard oplopen. Als het kleine verhoging is 50% verversen en volgende dag weer zo krijg je vanzelf inzicht hoeveel en hoe vaak je moet verversen.

Na bodem gewroet en filter schoonmaken altijd meten en de dag erna ook.

Zeoliet ga je enkel gebruiken als je hele hoge metingen heb en je de boel niet stabiel krijg met verversen. Vakantie is het ook handig. Gewoon is waszakje panty voor je filteruitlaat hangen.

De bactopur gebruik je alleen als de vis ziek is en/of de staart of rafelt. Als je idee heb ziek en staart rafelt verder dan even laten mee denken in ziekte forum en gebruik bactopur laten uitleggen.

Het zout liever niet meer gebruiken want dan kan je de zeoliet niet meer gebruiken en kan ook niet altijd icm medicatie.
de waterverbeteraar kun je opmaken en geen nieuwe meer kopen. Heb je niet nodig als je de boel stabiel heb.

Je mag de vis verspreid over de dag wat meer eten geven. bijv. s ochtend, middag en avond wat kleine porties. Wissel wat af met voer. Wat insectjes vinden ze ook lekker artemia ofzo. Doperwtjes ook in het weekmenu opnemen. Levend voer kan ook maar daar ben ik geen fan van kans op iets ertussen wat je niet moet willen.

Succes en ik hoop dat het al een stuk beter gaat met de vis.
 

Terug
Bovenaan