Wat is er nieuw

Goudvis met pukkel/gezwel

Nadine Maria

Well-known member
Lid geworden
8 september 2020
Leeftijd
29
Hallo,

Het is een hele tijd goed gegaan en had jullie hulp en kennis even niet nodig. Maar het is weer drama.

We hebben Bert en Bonnie, twee goudvissoorten.
Echter heeft Bert sinds kort een bult aan de zijkant van z'n lichaam zitten en is deze sinds vanmiddag ook deels open(?)

Hij zwemt verder nog erg actief en eet goed.
Wat is dit?
Waterkwaliteit stoei ik constant mee met deze vuilmakers, extern filter etc. de bak wordt wel echt heel snel vies maar ik doe m'n best.

Is dit echt een gevolg van waterkwaliteit of kan er nog een andere factor meespelen?
Is Bert beter af door hem te laten gaan of denken jullie dat hij veel pijn heeft?

Bijlagen

• IMG-20221102-WA0009.jpg
    IMG-20221102-WA0009.jpg
    101.2 KB · Weergaven: 188
  • IMG-20221102-WA0010.jpg
    IMG-20221102-WA0010.jpg
    48.8 KB · Weergaven: 160
  • IMG-20221102-WA0008.jpg
    IMG-20221102-WA0008.jpg
    59.4 KB · Weergaven: 150
  • IMG-20221102-WA0011.jpg
    IMG-20221102-WA0011.jpg
    58.8 KB · Weergaven: 188
Hoe gaat het inmiddels met Bert, @Nadine Maria ? Zwemt ie nog 'normaal' rond, en eet hij nog steeds goed?
En de bult/wond, hoe is het daarmee? Is deze veranderd?
Ik heb je foto's bekeken, is de textuur wat wratachtig? Dus een soort gezwel op de zijkant van de vis, en is de boel daarna 'opengebarsten'?
Of is de textuur wat pluizig, dus dat er een soort watten uit een daadwerkelijk gat lijkt te komen?

Hoe gaat het inmiddels met Bert, @Nadine Maria ? Zwemt ie nog 'normaal' rond, en eet hij nog steeds goed?
En de bult/wond, hoe is het daarmee? Is deze veranderd?
Ik heb je foto's bekeken, is de textuur wat wratachtig? Dus een soort gezwel op de zijkant van de vis, en is de boel daarna 'opengebarsten'?
Of is de textuur wat pluizig, dus dat er een soort watten uit een daadwerkelijk gat lijkt te komen?
Het gaat goed, wonder boven wonder. Het was een pluizige textuur wat uit de wond kwam. Echter heb ik de bak voor 90% ververst en het externe filter gereinigd en alle planten gesnoeid tot wortellengte. Nu lijkt de wond vrijwel te zijn verdwenen (foto is wellicht moeilijk te zien). Er zijn nog twee subtiele witte plekjes te zien maar er komt niks meer uit. De zijkant is nog wel iets verdikt, maar zeker niet als voorheen.

Verder zwemt hij nog even actief als voorheen, drijft niet, ligt niet op de bodem en eet zn voeding normaal op.

Dus ik hoop dat het goed blijft gaan en dat het dan toch maar een "tijdelijk wondje" is geweest...

Bijlagen

• VID_20221106_105753.mp4
    54.6 MB
Als eerste even hulde aan je filmpje!
Hartstikke goed om te lezen en te zien dat die plek zo is opgeknapt! Denk dat je dit ook goed aangepakt hebt zo met die waterverversing. Dan is ie het op eigen kracht te boven gekomen, heel goed! Lukt het nu om het water stabiel te houden?

Houd even de ontlasting van Bert in de gaten. Die is iets te wittig en te slierterig dan het hoort te zijn, en dat kan verschillende redenen hebben, en hoeft ook niet gelijk te duiden op iets heel ernstigs. Hij is nu natuurlijk aan het herstellen van die wond/plek/bult, dus logisch dat ie misschien even niet zo lekker zit. Maar als het aan houdt, probeer dan even een paar dagen alleen (gekookte en gepelde) erwten te voeren. Kijken wat er dan gebeurt.

Beterschap aan Bert!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan