Goudvis met doorzichtig oog


D

dreas

Guest
Een van onze goudvissen heeft een raar probleem met beide ogen. Als je er scheef op kijkt, lijk je dwars door het oog de oogkas in te kijken. Kijk je er recht op, lijken ze wel zwart. Op de foto is dit ook te zien (maar niet heel duidelijk). De ogen zijn verder niet troebel ofzo. Ik kan er niets over vinden online. Herkent iemand dit? De andere goudvissen hebben dit niet.

De goudvis is hier geboren dus niet gekocht.
 

Bijlagen

  • PXL_20210204_165658980.jpg
    PXL_20210204_165658980.jpg
    382 KB · Weergaven: 334
Het lijkt wel of deze vis hele grote pupillen heeft. Hoe is zijn zicht, of merk je verder niets aan hem? Wat ik wel weet is dat goudvissen die blind zijn zich toch goed kunnen orienteren en zich prima redden.

Is de rest van de vis ook zo wit/kleurloos als zijn kop? Het zou een albino kunnen zijn. Bij mensen is het zo dat veel albino's slechtziend zijn, misschien dat dit met jouw vis ook het geval is. De pupil staat denk ik zo ver mogelijk open om zoveel mogelijk licht toe te laten. Bij sommige albino's zijn de ogen rood, omdat je dan door de lens heen de binnenkant van het oog ziet. Op de volgende pagina staan albino's van verschillende diersoorten.

 
Deze vis heeft staar, ik schat in dat het een oude vis is. Niets aan te doen.
Albino's hebben echt een rode pupil. Ik kan het niet goed zien bij jouw vis maar ik denk niet dat het een albino is.
 
Het lijkt wel of deze vis hele grote pupillen heeft. Hoe is zijn zicht, of merk je verder niets aan hem? Wat ik wel weet is dat goudvissen die blind zijn zich toch goed kunnen orienteren en zich prima redden.

Is de rest van de vis ook zo wit/kleurloos als zijn kop? Het zou een albino kunnen zijn. Bij mensen is het zo dat veel albino's slechtziend zijn, misschien dat dit met jouw vis ook het geval is. De pupil staat denk ik zo ver mogelijk open om zoveel mogelijk licht toe te laten. Bij sommige albino's zijn de ogen rood, omdat je dan door de lens heen de binnenkant van het oog ziet. Op de volgende pagina staan albino's van verschillende diersoorten.


Afgebeelde goudvis is geen albino, maar een compleet mat witte vis, die hebben bijna altijd zwarte irissen. Net zoals bij calico's zeg maar.
 
Even kort off topic:
Albino:
Screenshot_2021-02-04-21-36-19-065_com.android.chrome.jpg

Screenshot_2021-02-04-21-36-22-317_com.android.chrome.jpg


Geen albino:
Screenshot_2021-02-04-21-36-29-757_com.android.chrome.jpg
 
laatste ook wat last van stress ?

Ontopic , het lijkt op de foto dat dat de vis geheel een waas over over zich heeft . Kan echter ook door verlichting zo geprojecteerd lijken .
 
Herkent iemand dit?
Ja, ik herken denk ik wel wat je beschrijft. Ook met mijn witte goudvis (die overigens een oranje iris had, en op zijn voorvinnen drie oranje strepen). Je vis lijkt trouwens best wel op mijn vis als ik de foto zo zie. Het is een 'gewone' goudvis toch?
Het is even graven in mijn geheugen want al jaren geleden. Mijn witgoudenvis is namelijk al jaren blind (daar is op een gegeven moment wel een witte waas op de ogen ontstaan, verergerd, zo'n 10 jaar terug inmiddels denk ik) maar wat je beschrijft met het 'er doorheen de kop in kunnen kijken' doet wel een belletje rinkelen ergens vaag in mijn herinnering.
Heb je nog meer witte goudvissen? Ik had zelf een oranje erbij die dit niet had, dus misschien heeft het toch iets te maken met de kleur?
Wat het is, of zou kunnen zijn, dat zou ik je echt niet kunnen zeggen helaas. Ik hoop dat iemand het weet! Want ik ben nu ook erg nieuwsgierig geworden naar wat het kan zijn.

Wat ik wel weet is dat goudvissen die blind zijn zich toch goed kunnen orienteren en zich prima redden.
Dit is mijn ervaring absoluut ook!
 
Dank voor alle reacties!

De vis is nu 4 jaar oud. Wel helemaal wit, maar geen rode iris, lijkt me inderdaad geen albino. De oog grootte is gelijk aan zijn broertjes/zusjes. Vader was een sluierstaart, moeder een goudvis. Ik heb geen stamboom dus heb geen verdere voorgeschiedenis van de ouders ;)

De algehele witte was komt door de camera. Er is ook geen sprake van troebelheid van de ogen of een waas die eroverheen ligt. Het lijkt me dus geen staar.

De pupil is zwart als ik er dus recht opkijk, maar zodra ik in een hoek kijk lijkt het een gat van zo'n 5mm diep en zie ik een witte binnenkant. Als ik er met een lampje op schijn reageert de vis wel, dus er is zicht. Bij de andere vissen blijft de pupil zwart ongeacht de kijkhoek. Het blijft heel bizar, maar misschien is er niet echt iets aan de hand dan.
 
Misschien inderdaad gewoon vergrote pupillen, sommige mensen hebben dat ook. Soms aangeboren, soms na een trauma ( linkeroog van David Bowie :) ) Maar fijn dat nu duidelijk is dat hij /zij in ieder geval licht ziet, en blijkbaar zelf geen probleem heeft.
 
Het lijkt wel of deze vis hele grote pupillen heeft. Hoe is zijn zicht, of merk je verder niets aan hem? Wat ik wel weet is dat goudvissen die blind zijn zich toch goed kunnen orienteren en zich prima redden.

Is de rest van de vis ook zo wit/kleurloos als zijn kop? Het zou een albino kunnen zijn. Bij mensen is het zo dat veel albino's slechtziend zijn, misschien dat dit met jouw vis ook het geval is. De pupil staat denk ik zo ver mogelijk open om zoveel mogelijk licht toe te laten. Bij sommige albino's zijn de ogen rood, omdat je dan door de lens heen de binnenkant van het oog ziet. Op de volgende pagina staan albino's van verschillende diersoorten.



Toevallig eens dit visje gezien in een artikel. Is geen albino maar een genetisch gemanipuleerde vis die doorschijnend is. Hierdoor kunnen ze beter geobserveerd worden bij laboratorium testen zonder ze open te snijden.
 
Laatst bewerkt:
Nog 2 foto's (blijft lastig te zien op een foto, maar het lijkt alsof je dus echt diep het oog in kan kijken, het is geen waas aan de oppervlakte).
 

Bijlagen

  • PXL_20210207_105705343.jpg
    PXL_20210207_105705343.jpg
    378.1 KB · Weergaven: 241
  • PXL_20210207_122539341.jpg
    PXL_20210207_122539341.jpg
    330.9 KB · Weergaven: 172
Inderdaad een sterk vergrote pupil, dat zou inderdaad kunnen wijzen op een oogaandoening. Heeft je vis dat altijd al gehad? Het zou een aangeboren of verworven afwijking kunnen zijn van het netvlies of de oogzenuw. De pupil staat dan wijder open om meer licht binnen te laten. Het hoornvlies ziet er helder uit, de ogen puilen niet uit. Als de vis normaal eet en zwemt, zou ik me er niet al te druk om maken.
 
Al mijn vissen hebben zo'n grote pupil, dus als dat niet standaard is lijkt het me genetisch. Het zijn allemaal broers/zusjes. Vis eet en zwemt verder inderdaad goed, dus ik laat het verder zo. Blijft een bijzonder gezicht.
 

Terug
Bovenaan