Goudvis is erg onrustig


S

Stella_jns

Guest
Goedemiddag aquariumliefhebbers,

Ik heb hier een account aangemaakt, omdat ik me zorgen maak over onze goudvis. We hebben deze nu ongeveer 3 maanden. Eerst waren er twee vissen, maar zijn maatje is helaas overleden.

Sinds de vis bij ons is komen wonen, is hij flink gegroeid. Dat lijkt me een goed teken. Ik maak me alleen zorgen over zijn gedrag: hij zwemt namelijk constant heel onrustig heen en weer in het aquarium. Het lijkt een beetje op het gedrag dat dieren in een dierentuin vertonen. Zelfs ´s nachts, als er niemand in de buurt is, lijkt hij dit gedrag te vertonen.

Het wordt overigens niet beter als we het water verversen of juist een tijdje niet.

Er staan wat planten en andere schuilmogelijkheden in het aquarium.

Is iemand bekend met dit gedrag? En weet iemand wat we eraan kunnen doen? Hij lijkt namelijk helemaal niet gelukkig te zijn en ik ben bang dat hij niet erg oud gaat worden op deze manier.

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Groeten,
Stella
 
Kan je iets meer informatie geven over de bak waar de vis in zit?
Hoe groot is de bak?
Hoe vaak ververs je en hoeveel procent van het water ververs je dan?

Misschien een foto?
Dat maakt het beantwoorden van je vraag een pak makkelijker...

Maar een waarschuwing is misschien op zijn plaats: goudvissen worden heel vaak "onderschat" en ze hebben echt wel een grote bak nodig omdat ze zeer groot worden en heel veel vervuilen dus de kans is groot dat daar al een deel van het probleem zit....
Het is natuurlijk een aanname van mij dat verkeerde behuizing hier misschien het geval is vandaar de vraag naar meer info.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Stella en vervelend van je vissen.
Waarschijnlijk is de bak veel te klein doordat je verkeerde info in de winkel hebt gekregen en verder zelf ook geen onderzoek hebt gedaan.

Ik hoop dat ik het mis heb,kan je wat meer info geven over je aquarium en inrichting?

Willem was me voor! ;)
 
Goudvissen zitten niet graag alleen en hebben graag gezelschap van één of meerdere soortgenoten.
Je bak moet zoals eerder aangegeven hier dan wel geschikt voor zijn.
 
Dag allemaal,

Dank voor jullie reacties.

Hieronder een foto van het aquarium:


IMG_7748.JPG


De inhoud is zo´n 22 liter. Is dat inderdaad te klein? Ik kom op het web veel verschillende info tegen als ik zoek naar minimale afmetingen voor 1 vis.
Ik ververs het water ongeveer 1 keer in de twee weken, ongeveer 2/3 van het water.

Thea: de vis vertoonde dit gedrag helaas ook al toen zijn vriendje nog leefde, dus ik heb niet het idee dat het met het ontbreken van gezelschap te maken heeft. De andere vis vertoonde dit gedrag trouwens helemaal niet...
 
Heb je al eens gegoogled hoe groot goudvissen worden mits goed gehuisvest? dan pastie nieteens meer in dit bakje, m.a.w. dit bakje is veel te klein waardoor d evis nauwelijks tot niet zal groeien en daardoor inwendig vergroeit en daardoor voortijdig overlijdt.
Nog een weetje, de gemiddelde goudvis in een goudviskom word max 2 jaar, bij goede huisvesting word diezelfde goudvis 30 jaar
 
Tja, ik ben bang dat het geen goed nieuws wordt...

Niet slecht bedoelt of zo maar deze vis wordt groter dan je bakje dus dat zegt alles eigenlijk...
Je kan best op zoek gaan naar een nieuwe thuis voor hem, liefst een vijver na de wintermaanden want dit gaat niet goed komen.
Voor nu kan je best elke dag 90% verversen want ik zie ook geen filter?

Deze vis vervuilt je water enorm en geeft groeihormonen af aan het water waardoor die nu in zijn eigen vuil zwemt. Het is ook al een vrij grote vis dus die vervuiling gaat echt super snel en "onzichtbaar".

Eigenlijk heb je minimaal een bak van een meter nodig wordt gezegd maar zelfs dat is voor dit soort goudvis niet geschikt op lange termijn. Dat worden gewoon heel grote, beweeglijke vissen...

Je kan zelf ook veel meer plezier hebben van je bak met geschikte bewoners en de juiste aanpak. Nu word je er ongetwijfeld ook niet vrolijk van dus probeer alle mogelijke kritiek niet persoonlijk op te nemen.
Maar hoe het nu is is niet leuk voor jou en is een ware marteling voor deze vis helaas....

Als je open staat voor advies kan je er zeker iets leuks van maken. Je bent niet heel goed begonnen maar het kan echt makkelijk anders en dan is het veel leuker!
Alleszins succes!
 
Ik zou hem inderdaad zoals de rest zegt wegbrengen, mogelijk kan de goudvis nog terug naar de winkel?

Heb je een lamp of staat de lamp uit?
Voor een aquarium heb je eigenlijk wel een pomp en een lamp nodig (en bij warmere bakken een verwarmingselement, wat bij goudvissen niet nodig is.)
 
Goedemorgen Nekko en Willem,

Dank voor het advies.

Poeh, dan ben ik bij de dierenwinkel behoorlijk verkeerd voorgelicht. Helaas willen ze hem daar ook niet terugnemen i.v.m. het risico op ziektes. Een aquarium van een meter gaat hier ook niet gebeuren, dus we zoeken een nieuw thuis voor hem. Mochten jullie iemand weten, dan hoor ik het ook graag.

Groeten,
Stella
 
Goedemorgen Nekko en Willem,

Dank voor het advies.

Poeh, dan ben ik bij de dierenwinkel behoorlijk verkeerd voorgelicht. Helaas willen ze hem daar ook niet terugnemen i.v.m. het risico op ziektes. Een aquarium van een meter gaat hier ook niet gebeuren, dus we zoeken een nieuw thuis voor hem. Mochten jullie iemand weten, dan hoor ik het ook graag.

Groeten,
Stella
Je kan een 'topic' starten hierop dit forum onder aangeboden. Marktplaats is ook altijd handig, en je hebt het vissenasiel in delft maar ik heb geen idee hoever je woont vanaf delft.

Vissen zijn een prachtige en leuke hobby, ik vind het heel goed dat je de goudvis weg doet. Kom daarna gerust terug op het forum en we helpen je met het maken en inrichten van een bak. Het zal veel makkelijker worden om te onderhouden en ook veel leuker. Zeker als je een beetje onderzoek doet en echt vissen kiest die je leuk lijken en daarop een bak gaat inrichten:Dk
 

Terug
Bovenaan