Goudvis heeft wraten


Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Berichten
359
Locatie
Amstelveen
Beste mensen herkent iemand dit en waarmee kan ik het behandelen?
Is een bak op mijn werk en vind het zielig voor beestje. Hij heeft verder geen last van maar het lijkt een bacterie die hem opvreet.
Reden dat dit gebeurt is, geen goede filtratie. Heb nu een hang on the back filter erbij gekocht.
IMG_20210512_103041.jpg
IMG_20210512_103018.jpg
 
Vertel eens wat meer over de bak en inhoud. Wat is de grootte van de bak? Zijn er medebewoners? Verdere inrichting?

Die bulten op de tweede foto kijken me tumoren. Dat gebeurt wel vaker bij vissen.
 
Tumor, komt vaker voor, zeker bij oude vissen.
Je kan er niet echt iets tegen doen. Behalve schoon water en goede verzorging.

Als het echt heel groot wordt en het belemmert de vis in z'n gedrag dan kan je zoiets laten verwijderen, of als het te erg is de vis laten inslapen.

Hoe de vis er nu uit ziet, kan ie er nog wel wat jaartjes tegenaan
 
Zou het evt karperpokken kunnen zijn, @Fiskje en @Olympus? Dat vind ik er ook wel op lijken als ik het Google. Of ziet dat er echt anders uit?

Je zou dan haast hopen dat het zoiets is, aangezien dat niet zo veel kwaad schijnt te kunnen.
 
Zou het evt karperpokken kunnen zijn, @Fiskje en @Olympus? Dat vind ik er ook wel op lijken als ik het Google. Of ziet dat er echt anders uit?

Je zou dan haast hopen dat het zoiets is, aangezien dat niet zo veel kwaad schijnt te kunnen.
Karperpokken zijn wittig van kleur, die volgen minder de kleur van de onderliggende huid. Daarnaast liggen die er echt 'op', een tumor komt vanuit de huid zelf.

Heb ze ooit veelvuldig gehad in m'n oude vijver, naar spul. Als ze ze eenmaal hebben niet echt af te komen, ook al is het verder gewoon onschadelijk.

Dit soort tumoren zijn ook vrij onschadelijk, tenzij ze zodanig groeien dat de vis er onder lijdt.

@michelle1 heeft een vis gehad die een tumor ontwikkelde. Die groeide beste snel volgens mij. Na verwijderen stierf deze vis helaas. Het is natuurlijk de vraag of je dat risico wilt nemen, best een ingreep.
 
Aangezien dat ie geen last van heeft en tweede goudvis het niet heeft zegt genoeg denk ik. Geen ziekte. Hij zwemt al een tijdje mee rond en ze zijn nu 3 jaar oud.
 
Karperpokken zijn wittig van kleur, die volgen minder de kleur van de onderliggende huid. Daarnaast liggen die er echt 'op', een tumor komt vanuit de huid zelf.

Heb ze ooit veelvuldig gehad in m'n oude vijver, naar spul. Als ze ze eenmaal hebben niet echt af te komen, ook al is het verder gewoon onschadelijk.

Dit soort tumoren zijn ook vrij onschadelijk, tenzij ze zodanig groeien dat de vis er onder lijdt.

@michelle1 heeft een vis gehad die een tumor ontwikkelde. Die groeide beste snel volgens mij. Na verwijderen stierf deze vis helaas. Het is natuurlijk de vraag of je dat risico wilt nemen, best een ingreep.
Karperpokken zijn inderdaad vergelijkbaar met wratten. Lymphocysthis is ook zo'n door een virus veroorzaakte aandoening. Deze zijn vaak stress gerelateerd en kunnen ook verdwijnen.

Bij de vis van TS is er duidelijk sprake van een tumor. Als deze te groot wordt, kan deze verwijderd worden. Met de juiste middelen kun je dat ook zelf doen, maar daar is enige durf voor nodig...
 

Terug
Bovenaan