goudvis hapt naar lucht


V

vissen987

Guest
Hallo,

Ik heb 1 goudvis in een vissenkom (slecht weet ik maar het ik heb de vis+vissenkom niet gekocht)
die is tot 70% gevuld, enkel hapt die de hele tijd naar lucht.
Er zit een waterplant in die volgens de dierenzaak 60% zuurstof geeft.

Verder krijgt die 3 korrels per 2 dagen te eten (naar de bodem zakt het en dan eet die het pas)

Ook ververs ik 30% van het water iedere week met koud water.

Ik hoor graag wat ik fout of goed doe.
 
Hoe dan ook, slecht!!
Daar zit dus je probleem, een goudvis hoort niet in een kom, een lijdensweg voor de vis, niet genoeg zuurstof, geen filtering, de vis vergiftig zichzelf door zijn eigen uitwerpselen, gevolg van een kom, vergiftiging, zuurstofgebrek en vergroeiing omdat de vis geen ruimte heeft uit te groeien tot een volwaardige vis.
 
Tsja..je hebt de kom en vis gekregen , maar ook AANVAARDT. Dus ben je er nu zelf verantwoordelijk voor. Lees op ons forum het goudvissengedeelte eens goed door en je weet dan zelf wat je te doen staat.
 
Beste die vis+vissenkom is niet van mij (van een kennis), dan had ik het al beter gedaan maar mensen blijven vissenkommen gewoon kopen en halen weer nieuwe vissen.
Als ik zeg dat die zuurstof tekort hebt of betere bak nodig heeft, spreek ik Chinees.
Alleen als ik die vis ziet lucht happen dan doet mij dat wel wat, ik zal kijken voor kleine bak maar zo zou een pomp een tijdelijke oplossing wezen of een schelp ?

Verder zitten er steentjes in maar las dat zand beter was (maar moet dan wel echt speciaal zand zijn zeker) ?
 
Ik begrijp het.
Ik zou dan stiekem de vis een doodslag geven, en zeggen dat de vis in hun afwezigheid gestorven is, beter een snelle dood dan een tergende langzame.
Winkels verkopen helaas kommen voor goudvissen. Gisteren was ik in een tuincentrum en de kommen stonden voor het uitkiezen bij de goudvissentank.
Het is voor de meeste mensen een stukje decoratie, meer niet.
Een goudvis kost bijna niks, dus voor huisvesting vinden ze de kom meer dan genoeg om geld aan uit te geven.
We proberen het hier te vertellen wat voor leven de goudvis krijgt in zo'n kom, maar helaas bereiken we niet al die mensen en winkels die willen luisteren wat een hel je zo'n vis geeft. Ik heb gisteren wel even staan babbelen met een meisje die daar werkte, maar ze keek me aan alsof ik knettergek was. Je hoorde haar denken....wat een gezeik om een goudvis van een paar euro....
 
Ik neem aan dat je al het een en ander gelezen hebt in het goudvissengedeelte en gemerkt hebt dat een goudvis een heel grote bak nodig heeft. Lapmiddelen als zuurstofpompje in de kom doen hebben alleen nut als je bereid bent om een passende grote behuizing aan te schaffen.
Lees nog maar eens je verder in in deze materie. Succes.
 
Ik heb een aquarium pomp zit erbij enkel moet ik hem eerst nog klaarmaken,
maar kan de pomp tijdelijk ook in de vissenkom tot dat die over kan ?
 
Wat voor aquarium heb je geregeld en wat voor filter zit erbij?
Kan je wat foto's plaatsen?

Wat voor korrels geef je te eten?
Ik voer mijn vissen meerdere keren per dag een klein beetje (alles moet op binnen een paar minuten).

De antwoorden zijn hier op het forum bij dergelijke pijnlijke situaties heel direct. Ik vind dat begrijpelijk omdat men hier gelukkig vooral denkt vanuit het belang van de vissen en niet van de eigenaar.

Je moet een aquarium eigenlijk tenminste drie weken indraaien voordat je vissen plaatst in verband met de zogenaamde nitrietpiek die ontstaat tijdens de opbouw van de bacterien in je filter. Hier zou ik de vissen direct in je nieuwe (hopelijk veel grotere) bak plaatsen en regelmatig je water testen op de aanwezigheid van nitriet. Een testsetje kan je in de dierenwinkel kopen voor een paar euro. Bij de minste aanwezigheid van nitriet direct een waterwissel doen van 50%.

Waterverversen moet tenminste wekelijks en minimaal 50%. Let goed op dat de temperatuur van het schone water gelijk is aan de temperatuur van het aanwezige water.

Blijf zoveel mogelijk van het filter af. Hierin bouwen de goede bacterien zich op. Als je het wil uitspoelen ivm teveel vuilophoping doe dat dan altijd in een beetje aquariumwater dat je uit je bak haalt en in een emmertje doet. Hierin spoel je dan je filtermateriaal uit. Doe dat dus niet te fantiek want dan verwijder je ook je goede belangrijke bacterien.

Alle materialen als emmertjes etc. Alleen voor je aquarium gebruiken . Dit omdat zeepresten dodelijk zijn voor je vissen.

Voor de bodem is filterzand heel geschikt. Dit slipt namelijk niet dicht. Het is te koop bij bijvoorbeeld de Intratuin. Zand heel goed uitspoelen voordat je het in het aquarium doet.

Succes!
 
Hij zit momenteel in het aquarium
q39k0J_j9Ejor0VeyBF4lTfdf4AbdTxC.jpeg


onderin zit soort zand en daarboven 1/2 CM grind.
Ik heb er ook klein beetje safestart flesje ingegooid dit zou goed zijn volgens de expert.

Probleem is enkel dat die op de bodem blijft, en eten pakt die ook niet graag.
Al heeft die wel 1 week 24/7 moeten happen naar lucht boven in de vissenkom dus misschien rust die wel uit ?
 
Misschien heeft die een mede sluierstaart nodig.
Het zijn groepsdieren, dus misschien dat hij vrolijker wordt als je er eentje bij koopt.
Wel heel goed dat je de leefomgeving dusver verbeterd hebt ;)
 
Top dat je nu een aquarium hebt! Misschien vind ie de zwemruimte nog eng? Eventueel een vriendje erbij zal ie wel leuk vinden, het zijn idd groepsdieren!
 
Maar hij blijft maar in een hoek zitten en hij eet niet zover ik weet, ik heb enkel het aquarium niet laten rijzen 2 weken omdat die 24/7 in de kom naar lucht hapte (en nu niet meer) kan het daaraan liggen ?

De gele spons in de filter begint zwart te worden is dat erg ?
 
Dat de spons donker kleurt heeft denk ik te naken met het vuil worden. Dat is wel normaal. Blauwe sponzen worden ook bruinig hoor.
Anders moet je de waterwaarden eens laten meten als de bak niet echt is ingedraaid. Je kan na 2 a 3 weken een nitrietpiek krijgen namelijk en dat is schadelijk voor de vissen.
Eigenlijk moet een bak minimaal 4 weken indraaien als hij nieuw is opgestart.
 
Ik heb 3 nieuwe vissen gekocht deze zwemmen en eten ook meteen.
Maar die 1e goudkomvis (noem ik hem maar) die eet nog niet en blijft maar liggen zal ik hem maar door de WC spoelen anders tast die andere ook aan ?

Zoja, moet ik ook het water proberen verversen zodat die 3 niet ziek worden ?
 
Kruidnagelolie dus beste oplossing ? kun je dat halen bij AH of Etos of echt alleen bij Apotheek ?
Ik hoor graag of het gevaarlijk is voor de 3 nieuwe goudvissen zowel water als de goedkomvis zelf.
 
Als je met kruidnagelolie aan de slag gaat dan doe je dat in een aparte emmer met alleen de vis die je wilt euthanaseren.
Iets als de Etos heeft het misschien wel.
Er is ook wat 'zwaarder' spul op de markt bedoeld voor grotere vissen, maar daarvan ben ik de naa even kwijt.

~ Ivo
 
Dus je zet goudvis in bak met water en voegt dan 1 druppel toe tot die in slaap valt en nog 2/3 druppels of juist waterbak met kruidnagel mengen zodat het effectiever is ?
 
Je moet kruidnagelolie wel goed mengen met het water, omdat het olie is lost het niet vanzelf op in het water.

Maar het kan best zijn dat de vis last heeft van bijv parasieten en zich daardoor niet lekker voelt. Is dit het geval, dan is de vis (vaak) nog best te redden.
 

Terug
Bovenaan