Goudvis 'gered'


xItsMeisie

Well-known member
Lid geworden
23 november 2019
Berichten
58
Leeftijd
21
Hallo!

Ik heb de veelgestelde vragen gelezen maar kom er nog altijd niet goed wijs uit. Ik heb een goudvis uit zijn 15 liter kommetje bevrijd over t laatst. Hij stond bij mijn vriend. Nu krijgt hij van mij een 60liter aquarium (heb niet de middelen om een grotere aan te schaffen).
Hij was alleen, al de rest was gestorven. Waarschijnlijk omdat ze met zoveel in een Veels te kleine kom zaten.
Nu weet ik dat goudvissen groepsdieren zijn en eigenlijk niet thuishoren in een aquarium maar ik ken niemand met een vijver. In het wild dumpen kan natuurlijk niet. Is niet etisch verantwoord. Nu is mijn vraag; zou ik bij deze goudvis nog een andere soort zetten als vriendje? Aangezien goudvissen meer dan 50l nodig hebben? Ik weet dat het niet ideaal is maar heb hem ook maar meegenomen omdat ik het verschrikkelijk zielig vond. Ik wil graag het beste voor Sebastiaantje
Alvast bedankt
Yana
 
Goede actie! Ik zou er geen andere vis bijzetten, en blijven zoeken naar een permanentere oplossing voor Sebastiaan. Tot dat gelukt is vaak het water gedeeltelijk verversen! Als Sebastiaan een nieuw thuis heeft kun je leuke garnaaltjes of kleinere vissen in je 60liter doen.
 
Fijn dat de vis gered is ik zou ook inderdaad een goed onderkomen zoeken waar hij het fijn krijgt
 
Wat mooi dat je dit voor Sebastiaantje gedaan hebt.
Je hebt gelijk dat een soortgenoot een goed idee is, maar kleine vissen worden groot, waardoor je dan over een tijdje alsnog met te kleine huisvesting zit, en twee vissen die je dan moet herplaatsen.
Gaat het om een 'gewone' goudvis of een sluierstaart? De gewone variant is (mits gezond) het beste af in een vijver, vanwege de ruimte. Een sluierstaart heeft minder ruimte nodig.
Je zou een berichtje kunnen plaatsen onder 'aangeboden' hier op het forum. Er zijn leden die nog wel eens een vis willen opvangen. Misschien kunnen zij je helpen aan een nieuw thuis.

Waar je even op moet letten komende tijd, is dat je nu met een aquarium zit waarvan het filter nog niet is ingedraaid, maar waar al wel een vis in zit. Dat niet ingedraaid zijn betekent dat de bacteriën die in zo'n filter komen te wonen er nog niet zitten. Die bacteriën helpen op de uitstoot van je vis om te zetten van ammoniak/nitriet (wat schadelijk is voor je vis) naar uiteindelijk nitraat (in lage concentratie oké). Dat omzetproces heet de stikstofcyclus, en forumlid @Giebeltje heeft daar e.e.a. over uitgelegd voor sluierstaarthouders (te vinden onder het onderdeel goudvissen) waarin dit staat uitgelegd.

Concreet betekent deze situatie voor jou dat je water nu relatief sneller vervuilt (omdat de ammoniak nog niet wordt afgebroken), en je dat handmatig zult moeten compenseren door meer en vaker water te verversen (om die concentratie te verdunnen). Als Sebastiaantje nog erg klein is zal zit minder snel gaan dan wanneer hij groter is. Water testen is daarbij aan te raden om te kunnen meten hoe snel het water vervuilt, en spaarzaam voeren ook. Liever een paar keer kleine beetjes dan een keer te veel. Je zou ook een oproepje kunnen plaatsen of er misschien iemand in je buurt is die een stukje ingedraaid filtermateriaal voor je heeft.
Een andere optie is zeoliet in je aquarium hangen, dat bindt de ammoniak. Nadeel ervan is wel dat het daardoor ook langer duurt voor je filter in draait (omdat je bacteriën minder ammoniak hebben om te verwerken zal de kolonie ook niet aangroeien). Dus het is een beetje afhankelijk van de situatie en hoe lang Sebastiaantje bij je zit of dat verstandig is of niet.

Nogmaals complimenten voor de opvang. En welkom in de hobby!
 
Hey allemaal!
Ik dacht ik geef jullie even een update. Sebastiaan is een gewone goudvis. We vonden zijn kleine bakje indd niet meer kunnen dus hebben we hem een mooi thuisje gezocht. Hij moet daar natuurlijk nog even in zijn aquarium maar van zodra het warm genoeg is mag hij in de vijver bij vele vriendjes.
Ikzelf heb nu een aquarium met 2 Beta's en 3 tetra's.
Ik ben blij dat ik Sebastiaan een beter thuis heb kunnen geven. Bedankt voor alle steun!
Groetjes
 

Terug
Bovenaan