Goudvis: gerafelde vin en witte stip


B

Ben&Glen

Guest
Hallo,

Ik heb 2 sluierstaarten in een aquarium van 160 liter.
Dit gaat nu al een jaar goed.
Vijf dagen terug bak schoon gemaakt en 1/4 water ververst.
Ik meng altijd een bepaalde hoeveelheid warm met koud water zodat de temperatuur van het verse water ongeveer gelijk is.
Het viel me eigenlijk op dat het water wat ik erin deed, nu iets kouder was dan normaal.
Dit komt denk ik doordat het nu winter is en leidingwater wat kouder is.
Sinds het verversen, 5 dagen terug, zag ik na 2 dagen dat bij 1 van de sluierstaarten de staartvin een klein beetje gerafeld was aan de bovenkant. (zie video)
Ik weet niet 100% zeker of dit voor het verversen al wel was of niet.
Gister zag ik opeens dat er vlakbij het gerafelde deel, ook een witte stip gekomen was.
Ik heb een beetje gegoogeled en ben nu bang voor vinrot en witte stip.
Maak ik me teveel zorgen of is het wel gegrond?
Als het witte stip of vinrot is, kan dat vanzelf overgaan?
Ik wil namelijk niet onnodig medicatie in het aquarium gooien.
Graag advies.

Groet,

Sten



AjT1KIV.mp4
 
Oeps, per ongeluk het filmpje dubbel geplaatst.
Kan nu deze post niet meer verwijderen geloof ik, nog even wennen
 
Vinrot en stip, stip komt door te koude waterwissels. Beter een graad te warm dan te koud verversen.

Manuas trichosal is voor bacterieel en stip. Is wel duurder. De volle kuur doen 7dagen, 5 dagen doseren.

Anders eerst het ergste de vinrot gaan behandelen. Geen ESHA! Daarna de stip. Bij voorkeur bactopur direct voor bacterieel de staart en dan sera prof lijn voor parasieten.

Om vernietiging van al je goed bacterieen te voorkomen vissen buiten aquarium behandelen heeft de voorkeur. Badkuip? Bij action grote curvers. Vullen geheel vers water luchtpomp of filtertje erin. Wateroppervlak moet goed in beweging zijn dit geeft zuurstof. Op de dagen dat je moet doseren 100 % verversen en weer dosering erin.

Koop termometertje zodat je vers water kan meten op de hand voelen is erg meoilijk en veel te onnauwkeurig. kost misschien 3 euro.

Beter een goed medicijn bestellen en even wachten dan iets van LFS wat niet gaat werken!
 
Laatst bewerkt:
sluiers moeten veel verversingen hebben 25 % is te weinig. Minimaal 50% tot 70 % in 1 keer is de voorkeur . beter 70 % in 1 keer 1 keer in de week dan 2x in de week 25 %. Om nu bacteriegroei te stagneren grote hoeveelheden gaan verversen van aquarium ook als ze in de curver zitten. Dan hevel je bacterieen af anders word de bacteriedruk te groot.
 

Terug
Bovenaan