Goud vissen samen met andere vissen.


J

Jari tielens

Guest
Beste,
Ik heb net men eerste aquarium van 80L gekocht en er zitten momenteel 2 kleine goudvissen in.
Ik vroeg me af welke leuke vissen samen gaan met goudvissen, of kan je eender welke koudwater vis samen met een goudvis houden ?
Groeten
 
Advies is om op het internet (hier op het forum is daar ook zat over te vinden) even te gaan zoeken hoe je goudvissen huisvest :petjeaf:
 
Ik wil je aanraden https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf te lezen.

Om een antwoord te geven op je vragen, goudvissen zijn door de afmeting van het aquarium die ze verlangen, niet geschikt om als huisdier te houden.
Dat wil zeggen, tenzij je sluierstaarten hebt.

Maar ook voor sluierstaarten is 80 liter veel te klein zoals je in bovenstaand artikel ook kunt lezen.

Er kunnen dus helemaal geen goudvissen in je bak, ook geen sluierstaarten, zelfs niet 1 exemplaar. Laat staan dat er vissen bij kunnen.

Kijk eens hoe groot ze kunnen worden:

62EAF3E0-1DE3-4E57-AD10-5A7985CE16FF.jpeg


84F93582-EF5A-45AD-918B-9BA316335606.jpeg


Dat ze zich aanpassen aan de afmeting van de bak klopt niet. Uitwendig zullen ze stoppen met groeien, inwendig groeien ze door. Organen komen in de verdrukking en dit zal tot een vroege dood leiden.


Je gaat ook problemen krijgen met de kwaliteit van je water met ziekte tot gevolg. Dit is helaas 9 van de 10 keer de reden dat goudvis eigenaren op het forum hulp komen zoeken.

Je schrijft dat je de bak net hebt? Heb je een filter erin? Heeft de bak ook een paar weken zonder vis kunnen draaien zodat zich in het filter bacteriën hebben kunnen huisvesten die de afvalstoffen die de vissen produceren kunnen afbreken?

Zoals je hebt kunnen lezen is de situatie verre van ideaal. Het spijt me dat ik dit slechte nieuws moet brengen, maar ik ben liever direct dan dat ik er om heen draai.

Laten we kijken hoe we/jij de situatie voor jou en de vissen kunnen optimaliseren.
 
@NicoleE De bovenste vis is een Goudkarper en géén Goudvis! Kijk alleen maar naar de bek draden, die een Goudkarper heeft en bij een Goudvis ontbreken.

Deze afbeelding laat wel een Goudvis zien.
763
 

Terug
Bovenaan