Goud Goerami.. komt dit nog goed..


I

Ionize

Guest
nu was de maat vol. De florida kreeft die zich eerder rustig gedroeg begon afgelopen week met een killing spree. 2 otocinclussen en z’n zusje werden met schub en schaar verorberd.

Vanmiddag zag ik hem een van mijn jonge goudgoeramis grijpen en sleurde hem z’n schuilplaats in. Voordat ik kon ingrijpen waren de buik en staartvin al stevig toegetakeld en heb ik het idee dat er wat schubben missen aan de achterkant. De kreeft is inmiddels uit de bak verwijderd maar..

Komt dit nog goed?..

53DAF323-5714-4F5B-9CC2-D682DEFF3356.jpeg
 
Ik denk het niet, is wel heel erg toegetakeld.

Als de kreeft van de week al vissen heeft omgelegd, waarom laat je m er dan in hemelsnaam in zitten? Iemand die een beetje voorwerk doet weer meteen al dat het krengen zijn en niet bij andere vissen in de bak horen.

Net als (bijna) alle andere kreeften overigens.
 
De persoon die mij die kreeft verkocht heeft er 4 volwassen in zijn gezelschapsbak zitten en die laten de vissen gewoon met rust. Ik was er in het begin ook sceptisch over maar na gezien te hebben dat het "prima kan" heb ik de gok genomen. Die twee otocinclussen heb ik niet zíen verdwijnen, sporadische sterfte komt gewoon voor en garnalen ruimen de resten vaak sneller op dan dat ik ze kan zien liggen. Toen ik dus vanavond de "kreeften" uit de bak wilde halen kwam ik er achter dat er nog maar 1 was, conclusie, het vrouwtje is waarschijnlijk ook opgevreten.

Het is weken goed gegaan, nu ineens dit gedrag. De verkoper heeft de kreeft gelukkig willen terugnemen dus ik zit er niet mee in m'n maag.

I gambled, I lost. Shit happens.

Gaat me ook puur om de prognose voor de gourami of dat ik mogelijk iets kan doen om de overlevingskans te vergroten.
 
Denk niet dat de staart nog volledig gaat aangroeien en de vis zal blijvende schade blijven hebben.
Ik denk zelfs dat het dier enorm moet afzien en hevige pijn kan lijden daarom is mss uit zijn lijden verlossen de beste optie.
 
Bij de een kan het goed gaan maar dat zal vaker een uitzondering dan regel zijn. Ik ben ook bang dat dit niet goed zal komen.
 
Elke keer als je een nieuwe soort probeert, neem je een gok. Je weet namelijk nooit of dat goed gaat in jouw bak. Bij de verkoper ging het goed dus ik hoopte erop dat dat bij mij ook zo zou zijn. Om mij dan gelijk van alles uit te gaan maken is een beetje hypocriet vind je niet?
 
Als ik naar mijn Betta kijk, die spontaan zijn rugvin verloor. Die heeft nu een nieuwe vin.

Dus ik denk dat dit nog wel goedkomt.

Ik zou de komende weken wel met Voogle behandelen. Weerstand verhogen.

Meerder keren per dag weinig voeren. Aansterken vissen.

En iets meer water verversen. (Behalve als je al 50% wekelijks ververst)

Dus even goed in de watten leggen. In de natuur gebeurd er ook wel eens wat met een vis.
 
Om mij dan gelijk van alles uit te gaan maken is een beetje hypocriet vind je niet?
Nee, zeker niet. Een nieuwe soort is geen gok als je weet wat je koopt. Natuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar met kreeften had je beter moeten weten.

En "shit happens" is ook niet bepaald de juiste houding met deze hobby, al helemaal als er levende dieren in het spel zitten. Je moet voorkomen dat die "shit" gebeurt. Als de levens van je dieren je niet interesseren is een andere hobby misschien beter.
 
Iedereen kan fouten maken dus laten we van elkaar leren en elkaar ook respecteren en het vriendelijk houden;)
 
Iedere aquariaan maakt fouten in zijn / haar hobby en daardoor zijn bij een ieder vissen of een vis de dupe geweest van die fout. Al doende leert men. De gouramie in de bak laten, dus geen stress meer berokkenen en dan komt het bij een goede verzorging van zelf goed. Vissen hebben een enorm herstel vermogen. Mocht de vis een misvorming overhouden dan gewoon lekker laten zwemmen. Mensen die bij een ongeluk een vinger, hand of wat dan ook verliezen euthaniseren we ook niet.
 
Wat ik al zei, ik ben uitgegaan van de kennis van de kweker. Als je daar ziet dat een bak van mijn formaat, met 4 joekels van kreeften, corydoras, diamantgouramis etc etc wel goed gaat, dan ga je er van uit dat het best kan. Iedereen moet leren, wees gerust ik doe dit nooit meer.

En "shit happens" is ook niet bepaald de juiste houding met deze hobby, al helemaal als er levende dieren in het spel zitten. Je moet voorkomen dat die "shit" gebeurt. Als de levens van je dieren je niet interesseren is een andere hobby misschien beter.

Wat ik me bij dit soort reacties afvraag, dit is namelijk niet de eerste in dit topic, zijn jullie allemaal vegetariër? Of hoeft het leven van een dier je niet te interesseren zo lang je er niet voor moet zorgen..
 
Wat ik me bij dit soort reacties afvraag, dit is namelijk niet de eerste in dit topic, zijn jullie allemaal vegetariër? Of hoeft het leven van een dier je niet te interesseren zo lang je er niet voor moet zorgen..

Vind dat alles wat leeft moet je goed verzorgen, dus in het geval van varkens verzorg je ze tot en met de slachting goed.

Als ik dan iemand zo'n beest op een gruwlijke wijze zie slachten waardoor het beest te lijden heeft en dan roep "shit happens" dan schiet dat bij mij verkeerd.
 
Wat ik me bij dit soort reacties afvraag, dit is namelijk niet de eerste in dit topic, zijn jullie allemaal vegetariër? Of hoeft het leven van een dier je niet te interesseren zo lang je er niet voor moet zorgen..
Ook bij koeien, varkens, kippen etc. Is een "shit happens" houding onacceptabel. Ook bij koeien, varkens, kippen, enz. verwacht ik dat er niet wordt gedacht dat het maar een dier meer of minder is.

Echter verwacht ik wel meer interesse bij je eigen huisdieren dan bij varkens of koeien. Ik verwacht dat je bij je eigen dieren niet denkt dat het "maar een vis" is, maar dat het DÉ vis is die jij hebt gekozen om te verzorgen.

En dat we niet allemaal vegetariër zijn betekent niet dat je je vissen minder goed moet behandelen...
 
Als het welzijn van mijn dieren me niet zou interesseren zou ik geen hulp vragen bij dit voorval. Iedereen maakt fouten, zeker als men nog niet zo ervaren is. Je gaat af op meningen van anderen en die staan vaak loodrecht tegenover elkaar. De een zegt "nooit doen" terwijl de ander vind dat het prima kan. Doe je het dan wel of niet? Shit happens. Dat betekent niet: "het interesseert me niet, het zijn maar vissen", zeer zeker niet. Shit happens betekent "ik heb me vergist, leer hiervan, maar het leven gaat door". Een nuance is op een forum moeilijk te leggen.

Wat ik dan jammer vind is dat mensen die klaarblijkelijk de wijsheid wél in pacht hebben, gelijk op de man gaan spelen.
 
Wat ik dan jammer vind is dat mensen die klaarblijkelijk de wijsheid wél in pacht hebben, gelijk op de man gaan spelen.

Zou het je niet persoonlijk aantrekken, kwam door de verwoording

Berichtgeving van “garnaal pakt vis” of “vis heeft scheuren in vin” wat uiteindelijk de schuld van kreeften is kom je met enige regelmaat tegen, als je dan het zoveelste bericht tegenkomt van iemand die dacht dat het wel kon want..... je moet het risico niet willen nemen.

Ik blijf soms bewust van topics weg omdat ik anders een soort boeman word, had ik hier ook moeten doen.

Excuus als ik je heb beledigd iig
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan