Goerami, bijlzalm of toch wat anders?


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Misschien dat jullie me kunnen helpen met het volgende.

We hebben een Aquatlantis Volga 180. Dat is volgens mij effectief (bodem niet meegerekend) ongeveer 100 x 40 x 40 cm.
Het huidige bestand is:

2 x ancistrus (1 grote en een kleintje)
12 x cherry barbeel
11 x kardinaal tetra
1 killivis fundulopanchax gardneri. De laatste overlevende

We vinden die killivisjes erg leuk en zouden die groep graag weer uitbreiden, maar ik denk ze dan tussen de cherries en de kardinalen door gaan zwemmen en dat dat erg onrustig wordt.
Ook zouden we graag een wat grotere blikvanger hebben. We hadden ooit vier dwergoeramis. Daar was ik heel tevreden mee. Ik vind het mooie rustige vissen met leuk zwemgedrag. Maar helaas leven ze nooit lang. Ik heb nog eens een paartje gekocht van een particulier in de hoop dat die wat sterker waren, maar helaas...
Nu heb ik ook gezien dat er een colisa (trichogaster) labiosa bestaat. Die zou sterker moeten zijn dan de lalius. En het is ook een hele mooie vis. Maar wel lastig aan te komen. Vooral de wildkleur. Er is wel een rode versie de vrij vaak verkocht wordt, maar die vind ik toch minder mooi. Daarnaast vind ik het toch moeilijk om het vertrouwen terug te krijgen dat ik deze dan wel langer dan een half jaar zou kunnen hebben.
Dus ik ben eens gaak kijken naar alternatieven.
Ik zocht een vreedzame vis die past in deze bak bij dit bestand. En we moeten hem natuurlijk ook nog mooi vinden.
Tot nog toe heb ik alleen de marmer bijlzalm gevonden. Die is vreedzaam en leeft in de bovenlaag. Het is een vrij hoge vis, waardoor hij mooi zichtbaar is. Wel is het een scholenvis. Dat is nog een punt van twijfel. Er wordt gezegd dat je er dan minimaal 5 bij elkaar moet hebben. Maar is dat het absolute minimum, of kun je er beter meer hebben? En zo ja, wordt het dan niet te vol gezien de rest van het bestand?
Wat denken jullie?

En zijn er eventueel nog andere vissen die ik dan kan overwegen die wel als koppel of harem kunnen?

En als ik toch voor de labiosa zou gaan, hebben jullie dan tips waar die te kopen? Ik zag Aqua Planet in Delft ermee adverteren, maar inmiddels lijken ze die niet meer te hebben.
 
Ik heb ook de Gardneri gehad en hier bleven ze overwegend aan het oppervlak en dan zou het wellicht kunnen.
 
Ik had een groep van 2 man, 3 vrouw. Die kwamen eigenlijk overal wel. Maar misschien is er bij een 40cm diepe bak ook niet echt sprake van een boven, midden en onder.
 

Terug
Bovenaan