goedkoop zeewater maken?


tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Berichten
559
Leeftijd
30
Locatie
Putten, NL
ik ga binnenkort proberen om Pyrocystis fusiformis (lichtgevende alg) te kweken, maar ik heb nog nooit zeewater gemaakt, en omdat het in het begin om potten van 1 liter gaat wordt het een beetje duur om grote emmers zout en meetapparatuur te kopen.

nu gaat het om algen en ga ik er van uit dat ze niet heel erg kieskeurig zijn.

wat zijn de opties om goedkoop zeewater te maken?
ik heb grijs zeezout liggen zou ik dat hiervoor kunnen gebruiken?
en hoeveel zou ik nodig hebben voor 1.019 sg (werd aangeraden op een handleiding voor deze algen)?
 
In Putten is een goede zeewinkel van heel aardige mensen. Misschien kun je daar hulp krijgen een klein beetje zout kopen als je uitlegt waarom.
 
dat zou ik best kunnen proberen, misschien kan ik zelfs water kopen uit een van de zeewaterbakken. (dan zitten er meteen voedingsstoffen in.)

en je bedoelt ocean en lake denk ik?
 
Tja , dat moet je nou net niet doen .
Je probeert een ZUIVERE cultuur te kweken , dus zeewater uit een draaiend aquarium is uit den boze .
Elke besmetting met iets moet je voorkomen , anders kukelt je cultuur zo in .
Plankton kweken is uiterst hygienisch werken , heel veel werk aan , elke dag naar omzien .
Je moet lucht voorzuiveren , goed beginwater maken (dat kan afhankelijk van de planktonsoort zelfs vooraf steriel zeewater moeten zijn dat enig aanwezig organisme uitsluit)
Nu valt het met de meeste soorten wel mee daarmee , maar sommige krijg ik ook niet aan de gang , komt dan echt pietje precies .
Ik kweek 3 culturen verdeeld over 8 flessen , daar ben dagelijks aardig mee druk om ze gezond te houden .
Gaat overigens prima , culturen draaien als een tierelier .

Heb je trouwens de f/2 via de reefcompany ? Jouw doelstelling komt precies overeen wat me verteld is .
Als dat zo is heb je het van mij .:)

Als je zeewater op 1019 wilt zal dat ongeveer 3 a 3,5 volle soeplepel zeezout zijn op 5 liter water .
Ik zou eerder op 1022-1026 gaan zitten , dat zijn 4 volle soeplepels op 5 liter water .
 
de meeste zeeaquariumwinkels verkopen aangemaakt zeewater, of zelfs echt zeewater. Je kan ook een daguitstapje naar de zee maken en een liter of 20 mee brengen, maar ik vermoed dat echt zeewater ook niet gaat lukken afgaande op erwins bericht. Als je zelf zeewater wil maken kom je niet onder de aankoop van een refractometer onderuit vrees ik.
 
Gaat idd niet lukken .
Nameten van je zout is zeker belangrijk , ik adviseer dan ook een digitale refractometer , dat is snel en heel betrouwbaar .
Ik meet dagelijks elke nieuwe lading vers water richting plankton na ...
 
dat zou ik best kunnen proberen, misschien kan ik zelfs water kopen uit een van de zeewaterbakken. (dan zitten er meteen voedingsstoffen in.)

en je bedoelt ocean en lake denk ik?
Ja die bedoel ik. Ik wist niet of ik de naam mocht noemen. Water uit een zeewaterbak moet je dan wel aanlengen met osmosewater want die zitten rond de 1024,
 
ik kijk net even via google op refractometers, maar de goedkoopste digitale die ik zag was al 150 euro, dat word me toch een beetje te duur.
als ik nu inderdaad een heel rifaquarium had zou ik het geen probleem vinden, maar om wat plankton te kweken omdat het me leuk lijkt ga ik geen dure spullen aankopen.

als het goedkoper kon was het heel leuk geweest om er een kweek van op te zetten, helaas dus.
 
hIer kan het ook mee,he. op 25 graden.

zout.png
 
die zijn helemaal niet nauwkeurig Bertus, zeker de kleinere zijn niet veel waard, een gewone refractometer voor zeewater is goed genoeg. moet je 2dehands makkelijk kunnen vinden
 
neem dan niet die van redsea..
de enige refracto voor mij is die van DD h2ocean..

anders een goede grote zout dobber.. die van dupla is de beste.. de grote jbl dobber (met maatglas) is ook betrouwbaar.

anders gewoon aangemaakt zoutwater halen in de winkel.. kost je tussen 18 en 30 cent de liter en moet goed zinn
 
ik denk dat ik dan aangemaakt zout water ga doen, dan hoef ik zelf niet te klungelen en ik heb niet zo veel nodig, en met een paar liter kom ik een heel eind in het begin.
 

Terug
Bovenaan