Goede weg of toch nog niet?


Ook, of juist een flipper heeft een indraai periode nodig om een soort van smering te krijgen, trek je even niets aan van de bellen of de BPM maar verhoog tot dat de juiste waarde is bereikt en stel dan verder nauwkeurig af.
 
Daarbij komt nog dat een bel Co2 niet altijd helemaal wordt opgelost of andere stoffen onderweg vergaard en zo een soort "valse Co2" via een aan de bovenkant verzamelde bel afstoot.
 
Op zich lopen de belletjes wel mooi vloeiend naar boven door de flipper heen.
In het begin bleven ze een beetje plakken maar nu gaat het heel vloeiend.

Ik krijg hem trouwens niet echt mooi in de stroming omdat die onder de spraybar zit en hij pakt het langzamere water op van onderen.
 
Nee dat snap ik, had alleen wat meer verschil verwacht.
Zie wel de planten wat meer belletjes afgeven dus het doet wel wat.
 
Belletjes van je planten is geen indicatie, denk er aan dat elke liter in je bak co2 zal moeten gaan bevatten eer je tester daar daadwerkelijk op reageert, dus een proces.
 
Naar mijn idee word hier erg moeilijk over gedacht.
Keer terug naar de flipper, zorg dat deze in een milde stroming staat en draai je naald ventiel rustig aan per half uur een klein stukje verder tot dat de continuetester de gewenste kleur aan geeft, dan over een 2 a 3 uur observeren en de laatste fijn afstemmingen doen.
Ondertussen de levende haven blijven observeren.


Dat kan prima maar de bellen losten helemaal niet op als ik het goed begreep. En het bakje waar het dan in terecht kwam was maar 0,5% van het oppervlak en dat is te weinig in de regel. Het moet wel worden opgenomen om de ph te verlagen. Na enige uren zou je toch verkleuring moeten zien als de flipper goed werkt.
 
indd John, maar het is een proces, bij mij zie ik pas na 4 á 5 uur enig verschil in verkleuring waardoor ik lang moet blijven observeren.
 
Kom er wel, nu de boel weer uit want het licht is ook uit.
Kom er gemixte verhalen over tegen, sommige zeggen 24/7 aan en sommige zeggen alleen als het licht aan is.
 
Planten nemen co2 op overdag en geven zuurstof af, in de avond word dit proces omgekeerd, dus toevoegen als er al wordt toegevoegd heeft geen zin, ten zei je een ph gestuurde installatie hebt, dan zal deze dat zelf bepalen.
 
Klopt maar ik kom tegen dat in de 60cm bakken de flipper rustig 24/7 aan kan staan aangezien de afgifte te weinig zou zijn.
Ik gok het er nog nog niet op.
 
Daar zou ik ook niet op gokken, maar sommige ervaringen verschillen nu eenmaal :juggle:
 
Heb overigens een goede benchmark gevonden, 60 tot 80 bellen per minuut.
Morgen maar proberen.
 
indd John, maar het is een proces, bij mij zie ik pas na 4 á 5 uur enig verschil in verkleuring waardoor ik lang moet blijven observeren.


Dat is ook zo en het zal bij de een wat langer duren dan bij de ander eer het zichtbaar is. Zoals je ook al aangeeft zou ik tijdens de nacht niet zomaar de co2 laten doorlopen.
 
Als ik het de komende dagen niet voor elkaar krijg gaat het terug naar de winkel, of een difuser ipv de flipper of geld terug
 
Ben nu bezit met jou methode @TonHageraats
Zit nu ergens tussen de 60 en 80 bellen per minuut schat ik zo en de cory's en garnalen zijn lekker druk bezig.
Iedere minuut komt er een bel van de flipper af nu.
Ph is gelijk gebleven op 7.5 en de kh is van 6 toen het licht uit was naar 5 gezakt wat de normale waarde is.
Continu meter is heel iets lichter geworden maar niet veel.

Blijf nog even opvoeren maar denk toch dat de flipper te klein is.
 
Erg veel bellen voor een relatief klein watervollume, ik denk ook dat de flipper te klein is en daarom niet voldoende kan laten opnemen.
Laat hem nog maar een paar uurtjes lopen.
 
Even aan het expirimenteren geweest en heb nu iets wat een heel fijn belletje afgeeft welke boven in bijna is opgelost en wat er nog is word door de spraybar de bak rondgeblazen.
Draait nu een half uurtje en de indicator begint al lichter te worden.

IMG_20161226_153244.jpg
 
Het werkt een stuk beter, ben er nog niet maar ben op de goede weg.
Af en toe bouwt zich wel een grote bel op in plaats van kleine belletjes maar dat komt nog door de wat lage flow en het "ontwerp"
Heb gewoon een goede difuser nodig.
 
Zat met die oplossing ook al op de max, kreeg grote bellen.
Snel weer een ander model in elkaar geflanst, grote spuit met katoenen wattenschijfjes strak opgerold en er in geperst.
Beetje water onder in zodat ik bpm kan tellen en de hele bak is voorzien van inimini belletjes.
Gaat wel weer iets beter maar het is natuurlijk een echte diffuser.

Zou graag iets meer kleur zien maar de PH is ietsje gezakt.
 
Snap ik maar met 60 bellen per minuut zou je met 1 uur toch wel wat meer verkleuring moeten zien.
heb nu even iets minder flow door het filter zodat het oppervlak wat rustiger is, denk dat ik daar ook een hoop verlies heb.
 
Klopt en dat is de reden dat ik eigenlijk helemaal geen oppervlakte beweging heb. Ik heb de spraybar dan ook in een hoek van zo n 45 graden naar beneden gericht staan. Wel veel planten voor de zuurstof.
 
Het werkt een stuk beter, ben er nog niet maar ben op de goede weg.
Af en toe bouwt zich wel een grote bel op in plaats van kleine belletjes maar dat komt nog door de wat lage flow en het "ontwerp"
Heb gewoon een goede difuser nodig.
Een Intense Bazooka bijvoorbeeld. Goedkoop, erg klein en met superfijne, bijna onzichtbare belletjes.
 
ik heb de spraybar dan ook in een hoek van zo n 45 graden naar beneden gericht staan. Wel veel planten voor de zuurstof.

Spraybar onder 45 graden naar beneden gezet.
Er plakken nu veel kleine belletjes co2 aan het oppervlak en een deel word door de bak verspreid door de spraybar.
Zie nog weinig gebeuren op de indicator en met de PH tests blijf ik op 7.5 uit komen.

IMG_20161227_120517.jpg



Zit wat plantgroei nu wel beter sinds ik de dosis naar 20/2 gebracht heb.
Weer de groei terug die ik in het begin had.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf zou ik een medium flipper erop gooien. Die is dan wel wat groter maar redelijk met wat planten weg te werken en ik gebruik die ook en dan lost de co2 best goed op.
Het wordt denk ik nog steeds niet goed opgenomen nu.
 
Ik ga zo terug naar de winkel met het spul.
Zit nu op 1.5bps maar geen verschil in ph, kh of op de indicator.
Word inderdaad nog niet goed opgenomen, en zie eigenlijk 2 opties.
Geld terug ivm niet goed voorgelicht of flipper omruilen voor een fatsoenlijke diffuser.
 
Bij de LFS overleg gehad en heb nu een dennerle diffuser in de bak hangen.
Ze zijn me tegemoet gekomen om het op te lossen.
Deze belletjes halen het oppervlak niet eens.
 

Terug
Bovenaan