Goede waarden met deze voeding?


Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Dag allemaal,

ik heb zonet nog eens alle waarden gemeten en wou graag weten of dit in orde is qua plantenvoeding.
Ik geef om de dag All-in-one van Plantedbox volgens de aanbeveling.
Verder een 6-tal kleibolletjes van JBL en de tabletjes van Sera bij de planten die het nodig zouden hebben.
Geef ik volgens de onderstaande waarden niet teveel CO2? Mijn dropchecker kleurt anders wel mooi lichtgroen.

T: 26°C
pH: 6,5
KH: 5,0
GH: 5,0
NH3/4: 0,6
NO2: 1,0
NO3: 5,0
PO4: 0,5

Bijkomende vraag die niet echt hier thuishoort maar ik doe het toch :cool:
Eergisteren eindelijk nitriet gemeten, wanneer kan ik ongeveer verwachten dat de volledige cyclus rond is?
Mijn bak draait nu 25 dagen, maar in het begin van de week heb ik wel heel mijn bodem vervangen. De dag erna was er wel nitriet te meten.
Wel een sliertje draadalg gezien na de ingreep, maar deze is weggebleven nadat alles terug gewoon stabiel draaide.
 
Laatst bewerkt:
Zodra de nh3/4 op 0 is aangeland zal de no2 ook na een aantal dagen vaak afnemen. Je zit duidelijk nog in de opstart/doorstart. Je nitraat is vrij hoog tov de fosfaat want die bedoel je denk ik met 0,5 maar dat kan te maken hebben met omgezet nitriet in nitraat. Ik zou alles lekker 4 weken laten indraaien en een lichtgroene indicator is prima.
Door het vervangen van de bodem ben je veel bacterien kwijt en de balans moet dus herstellen in je bak.
 
Zodra de nh3/4 op 0 is aangeland zal de no2 ook na een aantal dagen vaak afnemen. Je zit duidelijk nog in de opstart/doorstart. Je nitraat is vrij hoog tov de fosfaat want die bedoel je denk ik met 0,5 maar dat kan te maken hebben met omgezet nitriet in nitraat. Ik zou alles lekker 4 weken laten indraaien en een lichtgroene indicator is prima.
Door het vervangen van de bodem ben je veel bacterien kwijt en de balans moet dus herstellen in je bak.

Bedankt voor de reactie John,
hier vreesde ik inderdaad wat voor door die bodem eruit te gooien, maarja nu gemakkelijker dan dat er vis in zit zoals eerder besproken.
Ivm die NO3:pO4 : Dit gewoon rustig bekijken tot de bak volledig is ingedraaid met visbestand? Als ik het goed begrepen heb liever een lage PO4, dit geeft minder kans op algen?
Die 4 weken draaien ga ik sowieso uitzitten, mijn geduld is al aardig op de proef gesteld (dacht zelfs niet dat ik het zo lang kon uithouden) :sorry:
dus na het weekend kan ik nog wel wachten.
 
Ook een hogere po4 geeft geen algen hoor want de EI gebruikers zitten soms op 4mg. Ik denk inderdaad dat de hogere no3 door de omzetting is gekomen.
 
Ook een hogere po4 geeft geen algen hoor want de EI gebruikers zitten soms op 4mg. Ik denk inderdaad dat de hogere no3 door de omzetting is gekomen.
Over die verhoudingen ga ik nog wat moeten opzoeken denk ik. Snap er nog niet veel van.
In ieder geval heeft de lfs me aangeraden om eerst te meten voor ik iets ging toevoegen en toen was nitraat en fosfaat 0
 
Bijkomende vraag die niet echt hier thuishoort maar ik doe het toch :cool:
Eergisteren eindelijk nitriet gemeten, wanneer kan ik ongeveer verwachten dat de volledige cyclus rond is?
Mijn bak draait nu 25 dagen, maar in het begin van de week heb ik wel heel mijn bodem vervangen. De dag erna was er wel nitriet te meten.
Wel een sliertje draadalg gezien na de ingreep, maar deze is weggebleven nadat alles terug gewoon stabiel draaide.

ik zou zeggen dat de cyclus al "rond" was na die 23 dagen, de cyclus is dan absoluut nog niet sterk en kan door het minste al in de war worden gebracht. een bodemwissel is dus een trigger die de net opgebouwde cyclus doet verstoren en dus meet je weer no2.`

Zometeen als de bak een goede tijd draait met een vorm van belasting erin (vissen) dan kan zo'n cyclus al veel meer hebben.
 
In ieder geval heeft de lfs me aangeraden om eerst te meten voor ik iets ging toevoegen en toen was nitraat en fosfaat 0


Meten is altijd goed natuurlijk maar de planten hebben wel voor een goede groei nitraat en fosfaat nodig. Hoeveel hangt af van de vraag en die wordt mede weer bepaald door de hoeveelheid licht. Licht is de gaspedaal voor de planten zeg maar.
 
Ik heb .nog eens een vraagje ivm mijn waterwaarden.
Mijn ammonia is zo goed als omgezet. Kan dit kwaad voor de ammonia-omzettende bacterien? Ze krijgen nu immers geen voeding meer. Aangezien de nitriet ook een boost heeft gekregen vermoed ik wel dat het bijna rond is.
T 24
pH 6.5
KH 5
GH 6
NH3/4 <0.05
NO2 >2 (kleur buiten de schaal)
NO3 80
PO4 0,5

Groeten
Jan
 
Er zal normaliter altijd afval in de bak zijn en dat zetten de bacterien om. Ik zou me daar niet druk om maken. Je nitraat is wel te hoog opgelopen maar met een wissel is dat weer op te lossen.
 
Zolang er geen vissen of bewoners inzitten is het nog niet zo erg. Normaliter is voor veel vissen 50mg de max en dat moet eigenlijk niet structureel zijn.
 
Zolang er geen vissen of bewoners inzitten is het nog niet zo erg. Normaliter is voor veel vissen 50mg de max en dat moet eigenlijk niet structureel zijn.
Dus eigenlijk wacht ik maar gewoon met een wissel tot de nitriet 0 is, dan is het indraaien rond.dan verwijder ik het nitraat die opgelopen is na het indraaien met een grote waterwissel van pakweg 75%. Dan meten en de eerste bewoners erin. Vanaf dan wekelijks verversen hoeveelheid afhankelijk van de waarden.
 
De hoeveelheid wekelijkse verversing is afhankelijk van de aantal en soort bewoners, een klein bestand met niet sterk vervuilende vissen kan makkelijk met 20% wekelijks af, maar met een aantal L nummers kan makkelijk 30 a 40% worden, waarden die je meet zijn meestal de plantvoeding en de GH en KH, maar dat kan je makkelijk aanpassen met doseren.
 
De hoeveelheid wekelijkse verversing is afhankelijk van de aantal en soort bewoners, een klein bestand met niet sterk vervuilende vissen kan makkelijk met 20% wekelijks af, maar met een aantal L nummers kan makkelijk 30 a 40% worden, waarden die je meet zijn meestal de plantvoeding en de GH en KH, maar dat kan je makkelijk aanpassen met doseren.
OK duidelijk, bedankt Ton en John
 
Ik zou de Nitraat/Fosfaat verhouding even in de gaten houden. Daarbij kan je een verhouding 10:1 als leidraad aanhouden. Als voorbeeld, heb ik zelf in een plantenbak, Nitraat (NO3) 20 dan is een Fosfaat (PO4) niveau van 2 passend.
 
De AIo geeft soms wat scheve verhoudingen dus zoals Ben ook al aangeeft wel even die 2 in de gaten houden.
 
Hier ben ik weer...
Ik heb nog steeds veel NO2
Een paar dagen geleden heb ik toch een grote waterwissel gedaan omdat ik vreesde dat te hoge NO2 nadelig ging zijn voor de bacteriën. De dag nadien was het resterend NO2 gedaald naar 0. Hiphoi!
Maar gisteren schoot ie terug omhoog en nu terug meer dan ik kan meten...>2
Ammonia blijft heel de tijd 0
We zijn nu eind week 5
Wat kan ik best verder doen?
 
Het duurt dan best erg lang bij jou zeg. Vaak meet je na week 3 geen nitriet meer. Heb je nog wat aan je bak veranderd of toegevoegd Piet?
 
Het duurt dan best erg lang bij jou zeg. Vaak meet je na week 3 geen nitriet meer. Heb je nog wat aan je bak veranderd of toegevoegd Piet?
Ik heb enkel nog cabomba en een garnalenhuisje en kokosnoot met Javamos bijgeplaatst.
Verder dode blaadjes etc verwijderd.
 
Die zijn normaliter prima hoor. Nitriet wordt uitnh3/4 gevormd dus je zou dat ook hebben moeten kunnen meten, tenzij je dat net hebt gemist en het al in no2 is omgezet. Voor de bacterien maakt het niet uit hoor en het is juist voeding voor de nitrificerende bacterien.
 
Die zijn normaliter prima hoor. Nitriet wordt uitnh3/4 gevormd dus je zou dat ook hebben moeten kunnen meten, tenzij je dat net hebt gemist en het al in no2 is omgezet. Voor de bacterien maakt het niet uit hoor en het is juist voeding voor de nitrificerende bacterien.
Ik meet momenteel geen NO3/4 dus ik vermoed dat deze stap goed zit.
Nitraat stijgt zeer langzaam, dat verklaart de daling dan van nitriet vlak na de grote waterwissel. Ik begrijp echter niet waar al die afvalstoffen dan vandaan komen die de nitriet (en dus eerst ammonia maar dan meteen wordt omgezet) doen blijven stijgen.
De crypto's doen het wel niet supergoed, hier waren veeeel blaadjes van verlijmd sinds aanplanten maar die heb ik dan wel weggesnoeid met onderhoud.
 
De enige verklaring is toch de crypto's denk ik. Ik zie net dat ik hier weer kan gaan snoeien...
 
Crypto s zie je soms verslijmen door de veranderingen en die komen in de regel wel weer terug hoor. Daar staat de plant vaak wel bekend om.
 
Die ga ik eerst maar onder handen nemen en dan zien of de nitriet wil zakken...
Voorlopig geen water verversen?
 
Zolang er geen bewoners inzitten zou ik de natuur zn gang laten gaan inderdaad. Neem aan dat de filter goed draait en niet verstopt zit?
 
Inderdaad goede stroming ja, ik heb de oorzaak gevonden denk ik.
De crypto's hadden rottende wortels.
 
O dat is bijzonder want meestal komen ze bij veranderingen en het verslijmen wel terug. Ik zou even kijken of dit dan zoveel invloed heeft gehad en de komende dagen even monitoren.
 
O dat is bijzonder want meestal komen ze bij veranderingen en het verslijmen wel terug. Ik zou even kijken of dit dan zoveel invloed heeft gehad en de komende dagen even monitoren.
Ik schrok er ook van toen ik ze eruit haalde.
Laten we hopen dat ik morgen verandering zie ja.
Nu heb ik wel weer een open stuk waar ik iets anders voor kan zoeken.
Nogmaals bedankt voor de hulp Jessica (of John ik weet het niet :sorry:)
 

Terug
Bovenaan