Goede externe filter voor Rio 180


K

Kapti

Guest
Ik zit al een lange tijd te denken om een Rio 180 aan te gaan schaffen. Ik twijfel nog wel erg aan het visbestand, het wordt of een gezelschapsbak of een met wat cichliden. Nou wil ik de interne filter van de Rio eruit halen en een externe filter hieraan toevoegen. Op marktplaats zie ik allerlei verschillende te koop staan maar ik vroeg me af of het slim is om deze te kopen? Ze staan vaak voor een euro of 40/50 te koop, maar dan moet er ook nog nieuwe filters en soms ook slangen aangeschaft worden wat ook zo'n 30/40 euro gaat kosten. Is het dan niet beter om gewoon een nieuwe aan te schaffen?

Ik heb al een beetje lopen zoeken naar filters, maar ik vroeg me af wat jullie mij aanraden?
Ik zie bijvoorbeeld wel vaak de Eheim Experience 2424 voorbij komen, die geschikt is voor aquaria tot 250 liter, is dit een goede keus?

Ik hoor graag jullie tips!
 
Op zich is Eheim een prima filter. Zelf heb ik nu op de 190 literbak een JBL 901 en die doet het ook prima en erg stil. Ook makkelijk in onderhoudt moet ik zeggen.
 
Ik heb ook een JBL, de E701, daarvoor de E401 gehad, echt prima filters, inderdaad makkelijk in onderhoud en ik hoor het filter nooit.
 
Als je via mp koopt, idd met materiaal.anders kan je net zo goed een geheel nieuwe kopen.

JBL E901 is er geschikt voor

Eheim 2036 / 2424 / 2271 zijn ook allen goed geschikt.

Zelf zou ik of voor de JBL E901 Of Eheim 2271 gaan.
 
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
Ik zie ook wel eens pompen voorbij komen met ingebouwd verwarmingselement. Dat lijkt me ook wel zodat deze niet meer zichtbaar is in de bak.
Als ik de specs van de JBL 901 zo lees heeft deze geen externe verwarming of zit ik ernaast?
 
Jbl heeft geen interne/externe verwarming nee.
 
Ach een leuke plant voor de verwarming en je ziet hem amper of niet meer;)
 
Verwarming valt goed weg te werken hoor.
 
Maar als ik bijv een mawali cichildenbak zou nemen zouden daar geen planten in staan toch? :)
Hoe zou je in dat geval de verwarming wegwerken?
 
Achter wat stenen?
 
dan zou je inderdaad hier uitkomen

https://www.aquaplantsonline.nl/fil...4-plus-250t-2371-buitenfilter-incl-verwarming

is de 2271 maar dan met heater.

let wel dat voor malawi´s de bak heel erg minimaal is, je kan er 1 en hooguit 2 soorten in houden.

ga je voor een 120cm (rio 240, rio 300) dan is de keuze al een stuk groter.

Ja ik zou graag een grotere bak willen maar dat gaat lastig worden ivm de ruimte.
De pseudotropheus saulosi vind ik zelf een leuke vis, welke soort zou hier eventueel nog bij kunnen voor in een 1 meter bak?
 
Had vroeger een juwel vision 180. Had er originele binnenfilter in een een E701 greenline JBL erbij, werkte prima!! Als je de binnenfilter eruit wil en alleen een externe zou ik minimum een E901 nemen.
 
ik zou zeggen MAX 3/6 saulosi en 1/2 yellows
 
Had vroeger een juwel vision 180. Had er originele binnenfilter in een een E701 greenline JBL erbij, werkte prima!! Als je de binnenfilter eruit wil en alleen een externe zou ik minimum een E901 nemen.

Voldoet 1x E901 ook als je cichiden neemt, aangzien deze cichilden over het algemeen wat extra zwaar gefilterd dienen te worden?
 
Ik heb geen ervaring met cichliden, maar denk wel dat het voldoende moet zijn, anders moet je overgaan naar E1501, maar denk wel dat dit overkill zou zijn.
 
Ik heb zelfs sluierstaarten in een rio 180 met een e701, dus ik denk dat de 901 prima voldoet
 
2x e701 zou wat dat betreft nog wat beter zijn. Malawi's mogen gerust 10x (bruto) de bakinhoud per uur hebben.
 
Twee losse filters is idd handig, ook met schoonmaken
 
Heb zelf een eheim 2217 op mijn rio 180 staan en werkt super!
 

Terug
Bovenaan