Goed opkweekvoer? Of toch ongedierte?


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,265
Locatie
Eelde
2017-12-04 18.56.13.jpg


Nadat er een poosje gedroogd veenmos in deze bak gezeten had als mogelijk afzetmateriaal voor eitjes, heeft dit bakje maanden gedraaid met alleen het filter (dus ook zonder bodem.) In die periode viel me op dat en een flinke hoeveelheid 'vuil' op de bodem lag die na afzuigen terug leek te komen. Ik heb me er niet druk om gemaakt en gewoon een bodem erin gedaan. Toen bleken het kleine beestjes te zijn. Met het blote oog zijn ze niet alszodanig te herkennen, maar wel aan het feit dat hun bewegingen afwijken van het stromingspatroon van het water. Het enige andere wat ik van ze weet is dat ze gevoelig zijn voor licht. Als ik het licht een poosje uit heb, dan zijn ze weg van de wanden.

Wie heeft er een idee wat dit zijn? En zoals de titel zegt: Kan ik het aan opgroeiende visjes overlaten om ze op te ruimen? Of moet ik ze toch eerst zelf bestrijden?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit heb ik volgens mij een tijdje terug op de bladeren gehad en weet nog niet wat dat was. Ze zaten hier voornamelijk op 2 grote Echino s.
 
Hoe ben je er vanaf gekomen? Was het een probleem voor de bewoners van de bak?

Ik wil mijn nigerianus jongen verdelen over 2 bakken. Als ze het gewoon lekker opeten, is het prima, maar ik wil de jongen niet kwijt aan een of andere parasiet.
 
Ik ben nog steeds benieuwd naar bovenstaande vragen :)

Ik heb ze inmiddels eens van dichtbij bekeken:
WIN_20171228_12_33_58_Pro_Moment.jpg


Het is een grappig beestje met ~6 pootjes die continue bewegen (ook als hij niet van zijn plek komt.) De sprieten aan de bovenkant van de foto schieten er af en toe 2x zo ver uit, alsof hij ander eencellig leven pakt en naar binnen brengt.

Iemand die weet wat dit is? Ik denk eigelijk wel dat dit visvoer is :)
 
Ik zou ook denken dat de vissen dit wel eten maar wat het is dat is ook voor mij de vraag Peter.
 
Ja, was inmiddels in het microscopie topic beantwoord. De vissen hebben ervan gesmuld ;-)
 

Terug
Bovenaan