Goed beluchtingssysteem


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Voor de technische onder ons. Ik zoek tips aangaande een goed beluchtingssysteem en onderhoudsvriendelijk is.

Ik heb nu 2 EHEIM 400 liter per uur. De originele douchekopjes zijn al lang niet meer wat het was. Luchtstenen en slangetjes ben ik eigenlijk wel klaar mee ivm lompe zwemmers en algen die de stenen over woekeren. Luchtslangen met gaatjes erg fijn omdat je veel oppervlak kunt laten bewegen maar die gaatjes zijn binnen korte tijd dicht en doorprikken met sate prikker ben ik eigenlijk ook wel klaar mee.

Een boormachine of andere technische zaken hanteren gaat niet lukken dus iets click and go tips?

1.60x0.50x0.50
 
Bare bottom en 2 x JBL 1502, 1x 902 en intern dingetje 750 voor extra stroming.
 
Even voor een korte termijn oplossing gezien de vissen me luchtpompen op volle kracht nodig hebben gezien een bacterie bloei.

De EHEIMS heb ik al jaren en komt geen lucht op volle kracht uit. Nu lees ik dat er iets van een membraampje of ander dingetje vies kan zijn en daarom nog weinig lucht geeft. Is dit simpel te verhelpen en hoe? Moet ik hem dan open schroeven en waar zit dit onderdeel?
 
De EHEIMS heb ik al jaren en komt geen lucht op volle kracht uit. Nu lees ik dat er iets van een membraampje of ander dingetje vies kan zijn en daarom nog weinig lucht geeft. Is dit simpel te verhelpen en hoe? Moet ik hem dan open schroeven en waar zit dit onderdeel?
Ik gok dat de 400 een upgrade is van de 200 en 100.

Die viltjes waar ze het over hebben zijn die dingen op de uitstroomkop, (blz 3).
 
Komt er nog goed lucht uit de unit zelf, dus niet uit de uitstroom maar direct uit de pomp? Zo ja, dan zit het probleem waarschijnlijk aan de slangkant/uitstroom, zo nee, dan waarschijnlijk in je pomp zelf.
 
Luchtstenen en slangetjes ben ik eigenlijk wel klaar mee ivm lompe zwemmers en algen die de stenen over woekeren.
Er bestaan klemmetjes aan zuignapjes om de luchtslang strak tegen je wand aan te zetten, is dat iets wat mogelijk kan helpen met die lompe zwemmers?
 
Ik gok dat de 400 een upgrade is van de 200 en 100.

Die viltjes waar ze het over hebben zijn die dingen op de uitstroomkop, (blz 3).

400 is met 2 uitgangen. Die uitstroomkopjes zijn allang overleden. Waardeloze dingen maar een steen eraan geeft weinig flow dus is iets in het apparaat zelf vermoed ik. Nu bedacht ik om het apparaat inwendig te bekijken maar advies waar ik naar moet kijken is wel handig. Ben bang dat als ik hem weer in elkaar zet een hand vol onder delen over hou. Maar heb er gelukkig 2 dus ga zo maar een poging wagen zonder technisch advies:rolleyes: De stekker eruit weet ik gelukkig ..............
 
Er bestaan klemmetjes aan zuignapjes om de luchtslang strak tegen je wand aan te zetten, is dat iets wat mogelijk kan helpen met die lompe zwemmers?

Die heb ik al. Maar er bestaan wat geavanceerdere lucht pompen weet ik maar welke en hoe en wat het precieze weet ik niet. Paar uurtjes googlen kan ook maar wat tips hier is handiger.:cool:
 
400 is met 2 uitgangen. Die uitstroomkopjes zijn allang overleden. Waardeloze dingen maar een steen eraan geeft weinig flow dus is iets in het apparaat zelf vermoed ik. Nu bedacht ik om het apparaat inwendig te bekijken maar advies waar ik naar moet kijken is wel handig. Ben bang dat als ik hem weer in elkaar zet een hand vol onder delen over hou. Maar heb er gelukkig 2 dus ga zo maar een poging wagen zonder technisch advies:rolleyes: De stekker eruit weet ik gelukkig ..............
Onder de rubberen voetjes van de 400 (of 200, die heb ik, ook 2x uitstroom) zitten schroeven om hem open te kunnen schroeven. Kan wel even met je meekijken zo.
Maar als je de slang aan de pomp los haalt, en dan het ding aan zet, komt er dan nog lucht uit de pomp? Bij de slangaansluitinkjes zelf.
Je hebt twee uitstromen, die je kunt regelen bovenop (hoeveel lucht ze geven per uitstroom). Probeer die eens om en om te testen of er nog iets van lucht uit komt.
 
Ik was nieuwsgierig dus heb de 200 eens opengeschroefd om te kijken hoe het er van binnen uit ziet. Voor iedereen die het interessant vind om te zien, hierbij even een plaatje van de binnenkant van een eheim 200:
eheim200.jpg
 
Nou ik heb hem ook geopereerd en ligt open. Ik ben wat verder gegaan dan jij en ook het blokje met snoer eruit om te kijken of ik bij de luchtslangdingetjes kon komen. Bij de dingetjes waar de slangen aan moeten kun je dus niet bij.:cry:

En nu, zouden die ronde dingen in het midden dat zwarte schoon gemaakt moeten worden?
IMG_0321.JPG
maar dan moet ik nog meer los halen zo te zien. Wat een geklooi zulk dingen.............
 
Ja die zwarte dingen kunnen vies of gescheurd zijn.

Maar met een bare-bottom valt een “under gravel” uitstroom voor je filter af..
Daar had een beluchting unit op je slang gekund en dan onder de bodem uit laten stromen met lucht.
 
Even voor een korte termijn oplossing gezien de vissen me luchtpompen op volle kracht nodig hebben gezien een bacterie bloei.

De EHEIMS heb ik al jaren en komt geen lucht op volle kracht uit. Nu lees ik dat er iets van een membraampje of ander dingetje vies kan zijn en daarom nog weinig lucht geeft. Is dit simpel te verhelpen en hoe? Moet ik hem dan open schroeven en waar zit dit onderdeel?
Onderop de pomp zit een uitsparing waar een klein sponsje inzit, vaak is dat sponsje verstopt met huisstof, even uitspoelen onder de kraan en laten drogen zal ongetwijfeld helpen
 
Onderop de pomp zit een uitsparing waar een klein sponsje inzit, vaak is dat sponsje verstopt met huisstof, even uitspoelen onder de kraan en laten drogen zal ongetwijfeld helpen
@$%^&^$#@&* daar heb je mevrouw mosterd na de maaltijd weer :6 Mobiel meenemen met melder van forum hoor :deal:

Pomp 1, heel geklooi met die zwarte dingen schoonmaken omdat ze bedenken om schroefjes te plaatsen waar je niet bij kun, is overleden. Stekker in stopcontact (niet bij aquarium had ik al bedacht) gaf nog even een hikje en een raar geluidje en mors dood. Klikko

Pomp 2 de onderkant bekeken en er zit een gat met een soort viltjes die je onder een stoelpoot plak en verdomd na verwijdering daar van heeft hij veel meer power (y)Ga dat helemaal niet meer terug erin zetten zit er nog eentje dieper in vind wel goed zo

Maar technisch gezien heb ik nu natuurlijk geen verbetering omdat ik 2 uitstromen heb ingeleverd in de klikko :oopss::cry:
 
Nou ik heb hem ook geopereerd en ligt open. Ik ben wat verder gegaan dan jij en ook het blokje met snoer eruit om te kijken of ik bij de luchtslangdingetjes kon komen. Bij de dingetjes waar de slangen aan moeten kun je dus niet bij.:cry:

En nu, zouden die ronde dingen in het midden dat zwarte schoon gemaakt moeten worden?Bekijk bijlage 335116 maar dan moet ik nog meer los halen zo te zien. Wat een geklooi zulk dingen.............
Die zwarte dingen zijn de rubber membramen. Je zou in elk geval eens kunnen kijken of ze niet lek zijn? Wat nog wel eens kan gebeuren door slijttage.
 
Is een diffuser welke op je filter uitstroom zit niet iets voor jou?

 
Is een diffuser welke op je filter uitstroom zit niet iets voor jou?

Dat is wel een mooi klein dingetje wat ik zo zie. Moest even zoeken op google voor wat filmpjes. Dat is nog wel te doen qua techniek voor mij. Heb al een filmpje gezien waar dit op een JBL uitlaat word gemonteerd.

Het slangetje wat erop zit haalt dan de lucht binnen wat ik ervan begrijp. Zou dit voldoende lucht zijn vraag ik me af. Ik zou er 3 kunnen monteren op me filters maar is dit qua zuurstof gelijk aan de 2 x 400 luchtpomp van EHEIM?

Geen idee hoe dit werkt. Ik neem aan in z on pomp van EHEIM die trekt lucht aan via een motor en stoot dit weer uit met een bepaalde kracht. Dat slangetje heeft geen aantrekkingskracht van een motor. Als filter minder word word dan ook het zuurstof minder?
 
2x E1502 en 1x E902 en 1x intern dingetje op 400L, geeft dat nog niet voldoende filtratie en waterbeweging voor zuurstofopname?
Kan ook zijn dat je de luchtpompjes hebt omdat je het mooi vind hoor (vind het zelf wel wat hebben zo'n bubbel stroom).
 
Die zwarte dingen zijn de rubber membramen. Je zou in elk geval eens kunnen kijken of ze niet lek zijn? Wat nog wel eens kan gebeuren door slijttage.

Die zwarte dingen kun je niet even eruit halen. Op de foto van Barwaz rechts kun je zien dat die witte dingen eromheen zitten en die schroefjes om dat te verwijderen kun je onmogelijk bij. Ik begrijp niet hoe ze die er ooit in hebben kunnen krijgen. Je moet die rubbers eraf schuiven maar erop gaat dan niet zo eenvoudig omdat je vingers er niet tussen passen.

Maar ik heb weer geleerd wat ik eigenlijk al wist. Niet aan prutsen als non techneut en haal wat nieuws :DD
 
2x E1502 en 1x E902 en 1x intern dingetje op 400L, geeft dat nog niet voldoende filtratie en waterbeweging voor zuurstofopname?
Kan ook zijn dat je de luchtpompjes hebt omdat je het mooi vind hoor (vind het zelf wel wat hebben zo'n bubbel stroom).
Nee dat voldoet niet en ik heb de uitlaten flink hoog staan zodat aardig golft bovenin. Zonder luchtpomp gaan de slobbers bovenin hangen en de sluiers op standje drama. Ik heb ook nog heel veel waterpest erin.

Nu met bacteriebloei helemaal drama dus heb lucht nodig. Nu ik dit probleem heb en al eerder had, bedacht ik dat ik eens wat nieuws voor dit euvel moet verzinnen met al dat gedoe met die rot pompen, slangen en steentjes.

Nu even een muisformaat luchtpomp erbij maar net als of er een grasmaaier in de woonkamer staat. Takke herrie.
 
Nee dat voldoet niet en ik heb de uitlaten flink hoog staan zodat aardig golft bovenin. Zonder luchtpomp gaan de slobbers bovenin hangen en de sluiers op standje drama. Ik heb ook nog heel veel waterpest erin.

Nu met bacteriebloei helemaal drama dus heb lucht nodig. Nu ik dit probleem heb en al eerder had, bedacht ik dat ik eens wat nieuws voor dit euvel moet verzinnen met al dat gedoe met die rot pompen, slangen en steentjes.

Nu even een muisformaat luchtpomp erbij maar net als of er een grasmaaier in de woonkamer staat. Takke herrie.

Zitten er zoveel van die slobbers in dat het zuurstofgehalte zo hard daalt?

Ja dat is dus het probleem, je zou zoals al geoppert ook kunnen denken aan vijverpompen (stuk krachtiger).. maar hoe sterker de pomp hoe meer geluid deze zal geven... zo'n bromtol in je huiskamer is nu ook weer niet iets waar je op zit te wachten :juggle:

die Eheim 100-200-400 reeks is overigens wel de stilste die ik tot nu toe heb meegemaakt.
 
Zou gewoon zoals liran aanhaalt een piston pomp erop gooien.
Moet je alleen nog iets vinden voor de uitstromen

Piston pompen zijn relatief stil, althans in vergelijking tot niet piston pompen met dezelfde power.
Ben toch bang dat een piston pomp (die dus wel wat power moet hebben) gaat irriteren in de huiskamer.
 
Zou de EHEIM diffusor voldoen? Dat vind ik wel mooie dingetjes maar mooi is mee genomen prioriteit is het moet werken en onderhoudsvriendelijk en niet heel technisch

Is het wattage leidend voor de mate van hoeveelheid lucht? Eheim 400 pomp 400 liter per minuut en de 200 200 liter per minuut of zo.

Piston zal ik even googlen
 

Terug
Bovenaan