Glutaaraldehyde en astma/long covid/luchtwegklachten


Amersfoorter

Active member
Lid geworden
2 september 2018
Berichten
26
Leeftijd
47
Goedemorgen,

het zoveelste topic over 'vloeibare co2', maar dan met een twist.

Van glutaaraldehyde is bekend dat het de bovenste luchtwegen irriteert boven bepaalde concentraties. Bron: alle veiligheidsbladen van EU-producten met GA erin. Daarnaast is bekend dat je het op verschillende manieren 'op kunt nemen'. Wanneer het het goedje op je handen knoeit, in gas- en dampvorm en ik vraag mij af of je het ook in je systeem kunt krijgen wanneer je gewoon met je handen in het aquarium zit (waterwissel/snoeien/schoonmaken).

Nu heb ik in maart 2020 Covid gekregen en sindsdien heb ik last van overgevoelige luchtwegen. Tot op de dag van vandaag gebruik ik daar luchtwegverwijders voor, zeker als de luchtkwaliteit minder is. Lang leve het bos en de Alpenlucht zeg maar... Gelukkig kan ik gewoon werken en functioneren, maar er zijn betere en mindere dagen en de medicatie is wel nodig.
Ook rond die tijd startte ik met het dagelijks toedienen van Easy Carbo tegen algen. Nu viel mij laatst op dat, wanneer ik de aquariumkast open trek waar twee literflessen "plantenvoeding koolstof" (met GA als actief ingredient) staan, je deze flessen duidelijk ruikt. En van GA is bekend dat je het ruikt, het is een niet te missen geur. Ergo: het goedje verdampt. Met mijn nieuwe, grotere bak zit ik ook relatief veel tijd met mijn handen in het water en dagelijks doseer ik deze 'plantenvoeding'. Nu ik een 600 literbak heb ipv 250, doseer ik dus ook meer en ja, er komt ook weleens een spetter op mijn handen.

Sinds een paar maanden heb ik dus: grotere flessen 'vloeibare co2' in huis, doseer ik er 2,5x zoveel van en: ik heb meer last van mijn luchtwegen!

Van Easycarbo schijnt bekend te zijn dat het een 1,5% GA-oplossing is. Het enige dat ik er van weet is dat ik rode huiduitslag kreeg wanneer het op mijn handen kwam. Wanneer je de veiligheidsbladen van GA bekijkt, dan is 1,5% gewoon hoog. Bij die oplossing wordt duidelijk gewaarschuwd voor luchtwegklachten.

ik heb nu, als test, de flessen fysiek uit huis verwijderd! Ik ben dus heel benieuwd of ik dat ga merken.

Mijn vraag:

- Is er bij jullie een relatie bekend tussen het gebruik van GA-producten en irritatie van de luchtwegen?

Serieus onderwerp, dus ik ben benieuwd of hier iets uit naar voren komt of het bij jullie vragen oproept in je eigen situatie :)

P.S. ik doseer de GA om algengroei tegen te gaan, niet als voeding. Daarvoor heb ik meststoffen en CO2-injectie.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga niet op alles reageren wat je geschreven hebt, omdat je het al heel goed verwoord wat mijn bezwaar ertegen is.
in dit artikel staat het een en ander over blootstelling vanuit verdamping en via de huid (=dermaal). Aangezien er vanuit je aquarium verdamping plaatsvindt en inderdaad je met je handen met het (behandelde) water in aanraking komt, is mijn persoonlijke mening dat je GA (Carbo) moet vermijden te gebruiken. Overigens is mijn mening dat als je de planten hebt die afgestemd zijn op je lichtsterkte en hoeveelheid met de juiste voeding, je het spul ook helemaal niet nodig hebt. Zeker niet als je ook nog CO2 daarbij hebt.
Ook in dit persbericht wordt aangegeven dat het geen onschuldig goedje is: blob:resource://pdf.js/590e0180-2a7c-4ab9-972f-cb77ac56f70d#filename=persbericht_glutaaraldehyde.pdf

Als vuistregel kan de concentratiegrens worden aangehouden:


Ik weet zo niet wat de concentratie van GA in carbo is, dat zou op de fles moeten staan....
Glutaaraldehyde is gedeeltelijk een hoogrisico stof.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet dat het in 24 uur afbreekt en daarom moet je het dagelijks toevoegen. Wat voor invloed het kan hebben op luchtwegen dat weet ik niet maar ik denk dat als het eenmaal in de bak zit het op de luchtwegen weinig doet maar goed ik ben geen chemicus.
Maar waarom doseer je 2,5 x zoveel dan? Ik heb zelf weleens een stootkuur gebruikt maar dat is max 5 dagen. Ik zou niet voor langere tijd telkens zo n verhoogde dosering gebruiken.
 
Ik heb hier ook een jerrycan van 2,5 liter in de woonkamer staan maar ruik niks maar wellicht kun je het beter uit de woonkamer zetten.
 
Ik weet dat het in 24 uur afbreekt en daarom moet je het dagelijks toevoegen. Wat voor invloed het kan hebben op luchtwegen dat weet ik niet maar ik denk dat als het eenmaal in de bak zit het op de luchtwegen weinig doet maar goed ik ben geen chemicus.
Maar waarom doseer je 2,5 x zoveel dan? Ik heb zelf weleens een stootkuur gebruikt maar dat is max 5 dagen. Ik zou niet voor langere tijd telkens zo n verhoogde dosering gebruiken.
Omdat Ts een 2,5x zo groot aquarium heeft als vroeger....
 
Je kunt easy carbo ook gewoon niet gebruiken. Ik heb hier geleerd dat t schadelijk is en je hebt het niet nodig. Balans kun je ook op een natuurlijke manier krijgen.
Zeker als je merkt dat t irriteert op de handen en de luchtwegen, zou ik naast mijzelf ook nadenken over mn vissen. Ik ben een leek, maar iets wat irriteert kan niet goed zijn voor dagelijks gebruik.
 
Nee het hoeft niet en helpt bij low tech bakken soms een heel klein beetje als koolstofbron. Toch is het voor onze bakken en bewoners niet schadelijk als je je houdt aan de aanbevolen dosering.
Als we het in de bak doseren dan is dat sterk verdund en dat is heel anders dan wanneer je het zo op je handen zou krijgen al merk ik zelf niets als dat gebeurt.
Normaliter gebruik je een paar milliliter carbo op 50 of 100 liter water dus dat is zeer gering.
 
Hier is er al een topic aan gewijd:

 
Ik weet dat het in 24 uur afbreekt en daarom moet je het dagelijks toevoegen. Wat voor invloed het kan hebben op luchtwegen dat weet ik niet maar ik denk dat als het eenmaal in de bak zit het op de luchtwegen weinig doet maar goed ik ben geen chemicus.
Maar waarom doseer je 2,5 x zoveel dan? Ik heb zelf weleens een stootkuur gebruikt maar dat is max 5 dagen. Ik zou niet voor langere tijd telkens zo n verhoogde dosering gebruiken.
2,5x zoveel omdat mijn nieuwe bak 2,5x de inhoud heeft van de oude. Dus alles (co2, meststoffen, Carbo) wordt veel meer gebruikt dan voorheen.
 
Ik blijf het vergif vinden.

En dat ga je niet doelbewust aan levende dieren geven.
Wiki vind het ook schadelijk voor vissen, daar sta je niet alleen in.
 

Bijlagen

  • IMG_1265.png
    IMG_1265.png
    294.8 KB · Weergaven: 40
Ja er zitten inderdaad schadelijke stoffen in maar in hoeverre zijn die in de aanbevolen doseringen echt schadelijk. Bij teveel is het andere koek natuurlijk. Ik geef het ook niet maar heb wel in het verleden een stootkuur gegeven.
Alcohol is in grote hoeveelheden ook slecht voor mensen maar met mate kan het geen kwaad dus ja is dit ooit echt wetenschappelijk onderzocht?
 
Ja er zitten inderdaad schadelijke stoffen in maar in hoeverre zijn die in de aanbevolen doseringen echt schadelijk. Bij teveel is het andere koek natuurlijk. Ik geef het ook niet maar heb wel in het verleden een stootkuur gegeven.
Alcohol is in grote hoeveelheden ook slecht voor mensen maar met mate kan het geen kwaad dus ja is dit ooit echt wetenschappelijk onderzocht?
Slecht voorbeeld John.

Alcohol is alleen brandbaar.

GA is: Corrosief, dodelijk, carcinogeen / mutageen, en schadelijk voor waterorganismen.

Als je dan nog steeds die waarschuwingen in de wind gooit…….
 
Ja brandbaar maar ik heb het over drinken ervan. Af en toe of dagelijks 1 biertje kan geen kwaad maar teveel wel op den duur.
Wie zegt dat dit met de carbo ook niet zo is. Kijk ik gebruik het ook niet zelf maar men roept wel snel dat de aanbevolen kleine dosering al slecht is. Is dat ooit wetenschappelijk onderzocht vraag ik me af.
Ik dacht dat het @Cornelius was die ooit ergens zei dat de aanbevolen dosering geen kwaad kan voor de bewoners. Ik denk ook dat misschien de ene vis er beter tegen kan dan de andere soort.
Ik heb het in het verleden ook best lang gebruikt en nooit geen nadelige gevolgen ondervonden maar ja de vissen praten niet natuurlijk;)
 
Er is niet met zekerheid vastgesteld dat GA carcinogeen is, al zijn er proeven met een resultaat dat in die richting wijst (file:///C:/Users/Elise/Downloads/354400_SDS_NL_NL.PDF). Als een stof carcinogeen is, is een klein beetje genoeg om een cel aan te zetten tot kankergroei.
Ik persoonlijk neem het risico niet, en zeker als je longcellen toch al kwetsbaar zijn (astma, rokers, werkzaamheden die een grotere belasting voor je longweefsel betekenen) is de kans dat het inademen van de dampen van GA cellen laten ontsporen, mij te groot.
Bovendien vergroot herhaalde blootstelling (dagelijkse toediening aan je aquarium) de kans op ontsporingen.
En zeker omdat (zoals eerder gezegd) je het niet nodig hebt in een uitgebalanceerde bak!

(Overigens gaat de vergelijking met alcohol niet op: een kleine dosis alcohol wordt door je lever omgezet in onschuldige stoffen, bij grotere hoeveelheden kan je lever het niet bijbenen en komt het dus in je bloed en kunnen er levercellen afsterven. Een lever kan zichzelf herstellen, en als je die dus voldoende tijd geeft, is er in feite niets gebeurd. GA is al in kleine doses schadelijk-als het inderdaad carcinogene eigenschappen heeft).
 
Ik snap je Lysia maar ik doel dan ook op grotere hoeveelheden en dus veel teveel alcohol. Ook dat is schadelijk terwijl een glas wijn per dag geen kwaad zou kunnen.
Ik zit totaal niet in de chemie hoor maar ja ik zit eigenlijk te wachten op een onderzoek die bewijst dat carbo met een aanbevolen dosering schadelijk kan zijn.
Het breekt snel af dus ophoping zul je niet krijgen volgens mij. Maar goed het is niet mijn terrein al die chemische stoffen en een ieder moet zelf bepalen of hij al dan niet carbo wil gebruiken.
 
Hoe moet ik je dat uitleggen? Het grote verschil is dat er stoffen zijn die in lagere concentraties (alcohol, zout, suiker en allerlei stoffen die je elke dag eet/ drinkt) niet schadelijk of zelfs wenselijk zijn, en stoffen die ook al in kleine hoeveelheden (min of meer onherstelbare) schade veroorzaken. Carcinogene (=kankerverwekkend) of mutagene (= DNA muterende) stoffen geven al in kleine hoeveelheden onomkeerbare schade. Het is niet met zekerheid aangetoond dat GA onder die laatste groep valt, maar er zijn wél aanwijzingen dat dat zo zou kunnen zijn. En dan moet er alleen iemand zijn die tegen de heersende belangen in durft te gaan om het tot een verboden stof te laten verklaren.
 
Dank voor alle reacties. Intussen gebuik ik het ook niet meer. Ik ben benieuwd of dat iets gaat opleveren.
Wat mij betreft mag er een slotje op ;)
 

Terug
Bovenaan